"Resan består av två separata enkelbiljetter"

Myrten

Trådstartare
Jag håller på att försöka inhandla en flygbiljett för att ta mig till Röda havet runt nyår. För närvarande är priserna ganska höga, men ibland dyker det upp biljetter jag tycker ligger ok i såväl pris som flygtid. Den biljett jag beslutade mig för att boka igår var dock försedd med rubriktexten varpå jag genast bangade. Jag ser för mig att risken finns att bli akterseglad i Istanbul om det är förseningar så att jag missar det anslutande flyget.

Dock - det är samma flygbolag båda sträckorna på såväl dit- som hemresa. Vågar jag köpa en biljett? På den aktuella resebyråns lista över flyg är förresten samtliga biljetter märkta på detta sätt ser jag nu. Resebyrån är min favorit bland nätresebyråer. Jag har använt den i många år.

Jag hade vågat, givet att det inte är Ryanair vi pratar om. Och så låter det ju inte alls. Även med det bolaget hade jag så sett vågat, givet att det inte var en katastrof för mig att stranda i Istanbul och/eller köpa en ny biljett sedan jag strandat där.

Så frågan är väl vad som ligger i vågskålarna. Vad är det värsta som kan hända?

Det värsta som kan hända är väl att bli strandad i Istanbul.

Det är Pegasus Airlines och det är ett litet minus i sammanhanget. Hade det varit Turkish hade jag nog inte varit tveksam. Men just att det är samma bolag gör ändå att det känns som att det borde vara rätt ok. Det bör ju gå att hitta en biljett som inte är snordyr till Sverige eller i alla fall någonstans i Skandinavien. OM det skulle bli problem.

Det är Pegasus Airlines och det är ett litet minus i sammanhanget. Hade det varit Turkish hade jag nog inte varit tveksam. Men just att det är samma bolag gör ändå att det känns som att det borde vara rätt ok. Det bör ju gå att hitta en biljett som inte är snordyr till Sverige eller i alla fall någonstans i Skandinavien. OM det skulle bli problem.
Jag tänker också att strandad i Istanbul inte på något vis är ett skräckscenario i min bok. (Tvärtom, om jag i detta nu skulle råka bli strandad där, skulle jag jubla.)

Oftast funkar ju flygtiderna rätt bra. Är tiden för bytet i Istanbul väldigt kort, eller finns det lite svängrum där?

Jag tänker också att strandad i Istanbul inte på något vis är ett skräckscenario i min bok. (Tvärtom, om jag i detta nu skulle råka bli strandad där, skulle jag jubla.)

Oftast funkar ju flygtiderna rätt bra. Är tiden för bytet i Istanbul väldigt kort, eller finns det lite svängrum där?
Nej, typ 5 timmar. Så det finns marginal.

2015 var Pegasus Airlines bland de sämst rankade flygbolagen i världen... delar 11 plats med flertalet andra bolag.
http://www.expressen.se/allt-om-resor/varldens-samsta-flygbolag-utsedda/

Kolla bara riktigt noga att det är samma flygplats!
Jag höll på att missa att mitt flyg från Istanbul inte gick från Flygplatsen jag anlände till.

Uppdatering: jag har bokat en resa! Men det blev andra datum än de jag ursprungligen tänkte, helt enkelt för att det gjorde ganska stor skillnad på priset. Så nu ska jag ut och flyga på nyårsafton och vara borta i 2,5 vecka. Märkligt nog tycks det som att den här bokningen är en biljett. Jag fick också tugga i mig att flyga med Pegasus, även om jag skulle föredragit Turkish.

Så nu ser jag fram emot att tillbringa halva januari vid Röda havets strand! Det är lite kallt då, men jämfört med Sverige så...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama