Resa till vilken europeisk huvudstad i januari?

Sv: Resa till vilken europeisk huvudstad i januari?

Dublin har bra nattliv och en massa historia. samma väder året om, typ 7 grader och grått.

Warsawa. Mycket krigshistoria och inte svindyrt som t ex Amsterdam. Kan säkert vara kallt dock och det är dåligt med engelskakunskaperna.

Har också kompisar som varit i Belgrad och de var helt lyriska över staden. Även där mycket (krigs)historia och god öl, enligt uppgift.

Det blir svårt att få ihop....
Huvudstad = svindyrt, det är dessutom få som ligger såpass sydligt att det garanterat är > 0 grader.
Något mindre stad (men betydligt större än Sthlm) i södra Europa = bättre nattliv än i Sverige till överkomligt eller billigt pris. Plus färre turister...

Under 0 går dock alldeles utmärkt! Mest intresserad av att undvika Norrlandsminusgrader typ. Och priser är ju relativa, alla huvudstäder är ju inte Oslo.
wink.gif

Guldaskig, vindvissla och Trani: Tack!

Jag tycker att Glasgow stämmer in på alla dina önskemål. Det är förvisso ingen huvudstad, men det är ändå Skottlands största stad och Storbritanniens tredje största (efter London och Birmingham), så just med tanke på storleken spelar den saken ingen roll. Här finns massor av intressant för en musikintresserad - oavsett genre - och krigshistoria finns det ju gott om i Skottland som sådant. Allting är kalasbilligt (i genomsnitt ca 40% billigare än i Sverige skulle jag säga) och i januari är här väl runt 5 grader ungefär. En viss varning för regn vill jag dock utfärda, men annars är det en riktig toppenstad som tyvärr inte många människor låtit upptäcka än! :) Och nattlivet är heeelt amazing, verkligen helt amazing!

+ Agapi

Tusen tack! Just Skottland, om än inte Glasgow specifikt, har jag faktiskt varit inne på att besöka ett tag - min pappa reste genom hela landet häromåret och hade bara gott att säga om den resan (även om jag nu anar att han och jag inte riktigt prioriterar samma saker.
biggrin.gif
). Ska kollas upp!

På tal om skottland: Edinburgh! Älskade staden när jag var där i somras. Vi var i Glasgow också men blev ganska besvikna. Känslan är att man behöver göra mer research för att uppskatta Glasgow. Edinburgh känns mer lättillgängligt.

Andra roliga städer är Budapest och Istanbul. Sen så smyger jag in Hamburg också, har inte varit där själv men hört oerhört mycket gott om stan.

Ja, så är det absolut. Edinburgh är ju för det första bara en tredjedel så stort som Glasgow, och för det andra är det den mer självklara turiststaden som till stor del lever på just sin turism. Glasgow däremot jobbar sig fortfarande upp från sin position som gammal industristad där bara arbetarna håller till. De har dock gjort ett fantastiskt bra jobb med turismen de senaste 5-10 åren, men man ska nog ha lite insider-tips eller ha gjort lite research innan man bara åker hit hipp som happ. För ja, det är en vansinnigt ful och tråkig stad på sina ställen (mest i södra och östra delarna av stan), men de områdena är också väldigt lätta att hålla sig borta ifrån och däremellan finns det massor av små guldkorn! :)

Tack båda för synpunkter angående Skottlands städer, intressant att läsa bådas upplevelser!

Hamburg har jag redan varit i ett gäng gånger då jag har vänner där, men jag har också bara gott att säga om den staden, kan tilläggas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama