Resa till vilken europeisk huvudstad i januari?

Riley

Trådstartare
Jag funderar på att dra utomlands under min födelsedagshelg i mitten av januari, och eftersom jag är ytterst lite berest utanför Norden är frågan: Var?

Jag vill ha sevärdheter hyfsat centralt och lättillgängligt (nämnas kan väl att jag är extra intresserad av krigshistoria samt musik), ett bra nattliv och helst inte svindyra priser eller alltför många minusgrader.

Erfarenheter och tips eller för den delen varningar mottages tacksamt!

Sv: Resa till vilken europeisk huvudstad i januari?

Och just det, helst inte London eller Berlin.

Det är väl dock inte riktigt en huvudstad.
wink.gif

Nej, jag såg det nu när jag gick in för att kolla ditt svar att det inte funkade med vilken stad som helst utan att det skulle vara en huvudstad. Varför måste det vara det?

Bland annat för att jag som nämnt vill ha ett bra klubb/nattliv, vilket man IMO ffa hittar i huvudstäder och inte riktigt i småorter på landet.

Tyskland är fullt med stora städer med blandning av gammalt och modernt, typ Köln, Frankfurt etc. Prag är ju annars ett "hett" ställe just nu. Amsterdam, Dublin, Paris?
Jag tror ärligt talat att du inte bara behöver söka en huvudstad för att få nattliv och liknande Sverige är ett ganska litet land = det finns begränsat med "storstäder" vilket gör att nattlivs-livet är begränsat medan som jag skrev i början, Tyskland är stort vilket gör att det finns ganska många fler städer att välja på.
Å juste, Brighton är också en härlig stad!

Fast icke huvudstad är ju inte = småort på landet. Finns gott om europeiska städer som inte är huvudstäder men garanterat har bättre nattliv än Stockholm till exempel.

Bland annat för att jag som nämnt vill ha ett bra klubb/nattliv, vilket man IMO ffa hittar i huvudstäder och inte riktigt i småorter på landet.
Men om du inte rest så mycket så kanske du ska vara lite ödmjuk inför det faktum att du kanske inte har lika stor koll som andra som rest mer? Det finns annat än bara huvudstäder och småorter på landet, alla länder har inte lika pyttiga städer som Sverige.

Bland annat pga. utelivet, som sagt i inlägget ovan.
wink.gif
Och med småort på landet refererade jag till Gabbis förslag och inte allt som inte är huvudstäder.

Men ah, jag slänger upp frågan på ett reseforum istället. Tack Spyro och Masqueradee för huvudstadstips! Jag ska ta upp dem som förslag och höra vad/om folk har att säga lite mer ingående om dem.
smile.gif

Valetta på Malta! Min son bor där just nu och han säger att det är relativt billigt, många kultur- och naturupplevelser, bra nattliv. Låg brottslighet och medeltemperaturer på runt 10-16 grader i januari.
För ett par veckor sedan hade de 27 grader varmt.

Finns en sida på Facebook som heter MaltaSvenskar och där kan man få tips, hitta boende och allmänt skaffa sig kontakter innan man åker dit. Alltid någon som ställer upp med soffa/guidning/party som jag förstått det.

Man flyger dit billigt med lågprisbolag från bl.a. Göteborg

Och massa hästar har de också där... :D

Senast ändrad:

Åh, men det låter ju inte helt fel! Som travmänniska hade det ju onekligen varit intressant även på grund av att travet väl är rätt populärt där. Ska kolla upp det där på FB, tack!

Bland annat pga. utelivet, som sagt i inlägget ovan.
wink.gif
Och med småort på landet refererade jag till Gabbis förslag och inte allt som inte är huvudstäder.

Så intresserad var du av krigshistoria...

Men ehhh, va? Jag har ju klart och tydligt skrivit att jag vill ha sevärdheter - inte nödvändigtvis krigshistoria - OCH uteliv i en huvudstad. Vad är det som är så otroligt svårt eller provocerande att förstå med att jag inte vill prioritera bort varken eller? Eftersom jag inte tänkt rida på resan är mitt hästintresse som hästägare inte heller genuint, eller?

(Edit: Och syftar du på Yperns historia är jag fullt medveten om rollen under WW1, men det faktumet förvandlar det ju liksom inte till en huvud- eller partystad.)

Senast ändrad:

Amsterdam! Lite annorlunda stad, inte långt att resa (tar bara ca en timme att flyga + billiga flighter), MYCKET att se (kan rekommendera mycket om du är intresserad eller bestämmer dig för att åka) och fantastiskt bra shopping :)

Och så kan man gå till sexmuseet och få sig ett gott skratt (eller till marijuana museet om man vill skratta av andra anledningar :p)

(eller till marijuana museet om man vill skratta av andra anledningar :p)

biggrin.gif

Tack för tipset! Nu har jag hört en del positivt om Amsterdam både här och på andra ställen, så det känns som om det ligger rätt nära till hands, särskilt som jag aldrig varit där.

Tipsar också om Amsterdam, väldigt fin stad, trevliga människor och mycket sevärdheter som bland annat Anne Franks hus :)

Jag vill ha sevärdheter hyfsat centralt och lättillgängligt (nämnas kan väl att jag är extra intresserad av krigshistoria samt musik), ett bra nattliv och helst inte svindyra priser eller alltför många minusgrader.
Det blir svårt att få ihop....
Huvudstad = svindyrt, det är dessutom få som ligger såpass sydligt att det garanterat är > 0 grader.
Något mindre stad (men betydligt större än Sthlm) i södra Europa = bättre nattliv än i Sverige till överkomligt eller billigt pris. Plus färre turister...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama