Resa till Goa?

voltis

Trådstartare
Snubblade över ett jättebra erbjudande till Goa, charter med stort bolag i 2 v.

Har aldrig ens funderat över att åka till Indien på semester, även fast landet alltid fashinerat mig! Nu skulle vi i så fall åka med vår dotter på 4 år.

Området sägs vara lugnt och fint, fantastisk strand. So far so good.
Men hur är det annars att resa till Indien? Säkerhet? Sjukvård? Lätt att bli magsjuk har jag läst på en del ställen, är det så även i dessa turistorter?
Vi var i Egypten för 2 år sedan och mådde prima hela tiden. Men så var vi mest i hotellområdet iof.

Ska vi satsa? Hade egentligen tänkt åka någonstans i sommar, då det är svårt att hitta varma resmål i februari/mars om man inte vill till typ Thailand.

Googlar vidare, men ser gärna era personliga erfarenheter!

Sv: Resa till Goa?

Jag har varit i Goa och jag älskade Goa....var nånstans i Goa hade ni tänkt er?
Tyvärr blev jag magsjuk men kompisen ringde efter en läkare som kom till hotellet och undersökte mig och fick medicin så efter 2 dar var jag bra.
Vi åkte runt i Goa och kollade lite olika saker och platser oxå.
Jag själv gillade Palolem mest men där finns det inga hotell utan man fick bo i en bungalow.
Men man får inte ha höga krav på standarden i Indien. Där ligger Thailand mer framåt på den delen.

Jag var i Goa förra vintern i ca 2 och en halv vecka ungefär.
Vi var först på en strand som hette Palolem. Helt underbar. Men strax innan jul kom det massor av folk dit och många indier också, vilket jag tyckte var jobbigt då de tar kort på en hela tiden utan att fråga. Jag vill njuta av att sola och bada utan att ha en massa folk som ställer sig rakt framför en och tar ett kort utan att fråga.

Vi åkte då till en strand inte så lång bort som hette Agonda. Stranden var inte lika fin som Palolem men mycket mindre turister och mycket avslappnad stämning. Man blev lämnad ifred och kunde bara vara. Väldigt bra mat också.
Vi åkte runt och besökte andra stränder i södra Goa men gillade inte de så mycket då det alltid var folk som skulle sälja saker. Sätter man sig ner och ska äta någonstans så kommer någon för att sälja något direkt.

Jag var i Indien i en månad och blev inte magsjuk.

Candolim, Calangute eller Baga?

Jag har varit på charter till Goa, bodde i Calangute och gjorde några nätter på egen hand i Agonda.

Alltså, Goa är ju Goa. Jag snöt brunt när jag kom hem på eftermiddagarna, det brunröda dammet fanns överallt. Trafiken är helt galen (värst i Calangute, lite bättre i Candolim och Baga). Allt är skitet och slitet.

Tiggare på stränderna, sanslös charterkommers, tjatiga försäljare.

Men också färgrikt, fantastiskt, en utmaning för alla sinnen, urgod indisk mat (blev inte magsjuk, var jättenoga med handsprit). Goa sägs lite föraktfullt vara Indien light, "inte Indien" men jag var jätteglad över att välja det som nybörjare. Jag blev våldsamt fascinerad av Indien, hatar man det inte så älskar man det, tror jag. Kommer att åka tillbaka men kanske inte till just Goa.

Dock: ska ni åka nu i vinter? Kolla då hur lång handläggningstiden för visum är. I högsäsong kan det ta tid.

Dock: ska ni åka nu i vinter? Kolla då hur lång handläggningstiden för visum är. I högsäsong kan det ta tid.
Svar ja! Att söka visum nu tar med största sannolikhet tid för de drunknar verkligen i ansökningar. Dessutom bör TS vara uppmärksam på att minsta fel i ansökan kan leda till förseningar så man måste vara jättenoga verkligen.

Bra besked. De är ju på gång att ta bort det där tror jag mig ha sett men det är inte gjort än.

När jag åkte 2010 sökte jag i oktober inför en resa i januari. Jävulsk blankett och hantering. Voltis har fördelen att bo i Stockholm och kunna gå till ambassaden själv, för mig i Göteborg var det ett jäkla jox med rek hit och dit.

Ja, det är definitivt en fördel. Likaså att det inte är första året som Cox and Kings sköter visumhanteringen - förra vintern (kort efter att de tagit över efter TT Service) var det TOTALT kaos. Jag har aldrig varit med om nåt liknande.

Och jaa, de är så petiga, har slitit mitt hår många gånger.

Aha, TT service var det när jag sökte ... Jag har för mig att jag lyckades fylla i något fel och blev dödsnervös när jag insåg det, jag hade ju hört skräckhistorierna om deras petighet. Men det gick att lösa smidigt, som jag minns det.

Annars är INGET som har med Indien att göra smidigt:D. Omständlig byråkrati på flygplatsen, passkopior i flera ex för att köpa kontantkort till mobilen, beväpnade vakter och blanketter på flera sidor för att växla in lite dollar osv.

Men ett oerhört fantastiskt land!

Ja, med Cox and Kings är få saker smidiga kan jag säga. Allt löser sig ju liksom men det blir stressigt och oroligt ändå såklart. Ingen vill ju riskera att inte kunna åka. Men det kan hända att det är bättre med Cox and Kings nu, nu har de ju ändå hållit på ett tag.

Däremot är det ju bra om TS vet att det kan ta tid (det är ju högt tryck nu) samt att man bör vara supernoga med allt när man fyller ansökan (och för guds skull inte ha fel bakgrundsfärg på sitt foto).

Omständlig byråkrati på flygplatsen, passkopior i flera ex för att köpa kontantkort till mobilen, beväpnade vakter och blanketter på flera sidor för att växla in lite dollar osv.

Men ett oerhört fantastiskt land!
Haha ja men ofta är det ju så - bökigt som fan men helt otroligt när man väl är där ;) :)

Blev tvungen att leta upp en post som jag gjorde när jag satt på Arlanda på hemvägen:

Goas flygplats igår var ett mandomsprov. En sista oförglömlig kontakt med indisk byråkrati.

* Först incheckningen, där tjänstemännen flitigt skrev nya boardingkort för hand till alla oss 206, med samma uppgifter som fanns på de boardingkort vi fått redan på ditresan.

* Sen skulle våra noggrant ifyllda utresedokument (naturligtvis) granskas och stämplas, liksom passet, av andra tjänstemän som satt i fyra olika bås. Bra ordnat, på det viset delade vi 206 upp oss på fyra olika köer.

* Men efter den kontrollen skulle alla 206 passera en och samma tjänsteman vid en och samma dörr och visa pass och boardingkort. De fyra första köerna var alltså till ingen nytta, flaskhalsen kom ju senare. (Då har jag inte ens nämnt den enda tjänsteman som alla också måste passera och vars enda uppgift var att placera boardingkortet mellan rätt sidor i passet, i de fall vi själva råkat flytta på dem.)

* Sen noggrann säkerhetskontroll med skanning, väskgenomgång osv. Många väskor plockades ut och gicks igenom.

* Så ut genom gaten, visa upp pass och boardingkort.

* Buss till planet - och raka spåret uppför trappan? Inte då. Vid trappan stod en väntande trojka: en tjänsteman som skulle riva av fliken på boardingkortet, en annan tjänsteman som tog hand om de avrivna flikarna och en vakt som övervakade proceduren.

Exakt så var precis allting:D:love:

Haha men åh! Låter ju helt fantastiskt! :D :love:

Den här också:

Måste också bara berätta om mitt besök på Banken igår. Hittills hade jag bara tagit ut i bankomat, såna fanns överallt, alltid inomhus även om där aldrig fanns vidhängande bankkontor, alltid med en uniformerad vakt utanför.

Men nu skulle jag växla in några medhavda buffertdollar för att göra lite sista shopping och då klev jag in på banken.

Snygg soft entré med mörka glasdörrar så jag klev in rätt snabbt - och fick tvärnita. Jag befann mig nämligen i ett utrymme smalt som en båthytt. En kund skulle ut när jag kom in, jag fick trycka mig mot disken för att han skulle komma ut.

Bakom disken stod banktjänstemannen. Hans utrustning var en gammal telefon med två linjer, en liten dammig tjockdator och en miniräknare.

För att växla mina 70 dollar behövde han naturligtvis mitt pass. Han överräckte det till en yngre kuli som kopierade det - han var redan sysselsatt vid kopiatorn, han kopierade namligen sedlar.

Sen fick jag skriva under passkopiorna på två ställen och sen fick jag mina pengar.

På väggen bakom tjänstemannen hängde ett stort anslag om hur man skulle gå tillväga om man ville klaga på bemötandet. Men det vore mig främmande, inte minst eftersom den uniformerade vakten utanfor ingången till det lilla kontoret hade en rejäl bössa liggande över knät.:eek:

Spenderade nästan 2 månader i Arambol, Goa. Det är ett väldigt soft ställe, till skillnad från Calangute och andra turistorter. Ingen trafik. Kan inte alls relatera till det där med att snyta brunt... Man kan hyra fina hus och lägenheter för en billig peng, laga maten själv (minska risk för magsjuka). Bara promenera längs den skitfina stranden, äta god mat, upptäcka fantastiska små pärlor som sötvattenssjön...

Lagomt med försäljare och en skön blandning av lokalbor och alternativ-turistare. Och en hel del barnfamiljer!

Jag rekommenderar verkligen att ni åtminstone tar en dagstur dit :)!
http://en.wikipedia.org/wiki/Arambol

Kontantkort köper ni svart av en lokalbo :).

Senast ändrad:

Jag vet, jag var ju i Agonda några nätter och gjorde dagstripper till bl a Palolem och Mandrem. ALLT är lugnare än Calangute men det är på någon av charterorterna voltis hamnar om hon köper den resa hon tittat på.

Jo precis, men är det ett riktigt billigt erbjudande så är det ju lätt värt att pipa iväg i några dagar och bo på annan ort så att säga :). Man måste ju inte bo på det hotellet som ingår. Men det kan vara en shysst lösning att ha det som sin "bas" och lämna större delen av packningen där och bara ta med sig lätta ryggor med lite badkläder och ombyte och sen åka norrut till lugnet :).

Goa är väldigt litet, korta avstånd :).

Jag vet, det var ju så jag gjorde till Agonda. Fast litet tycker jag inte att Goa är, det tog sina timmar med taxi när jag åkte runt till olika ställen.

Jag vet, det var ju så jag gjorde till Agonda. Fast litet tycker jag inte att Goa är, det tog sina timmar med taxi när jag åkte runt till olika ställen.

Jämfört med resten av Indiens landskap :D...

Goa är nästan exakt lika litet som Dalsland. Men det är klart, beror ju på vad man har för perspektiv :). För mig är det litet.

Arambol var jag i...blev insmord i nån gul "lera" som gjorde huden så len så ;)....såg nog mest rolig ut med gul lera på kroppen och en orange bikini:p....

Mandalaki...beskrivningen på Goas flygplats var klockren :).....otroligt att man kom dit och hem ;)......

Jag har flera familjemedlemmar som är precis galna i Indien och då framförallt Goa. Själv ser jag inte tjusningen..
Visst att det är varmt och härligt men jag tycker maten är sisådär, fattigdomen och alla tiggare får mig att må dåligt samt att standarden är väldigt låg.

Själv föredrar jag Thailand alla gånger.

Kl

Kul med så mkt svar! Hinner inte svara så ingående just nu men de 2 hotell jag har att välja på ligger vid Benaulim stranden resp Calangute stranden.

Bra att ni nämnde visum! Ska kollas direkt ifall vi åker...
Vill fortfarande åka någonstans i sommar, men överväger verkligen Goa i februari/mars pga erbjudandet!

Liknande trådar

R
Äldre I år har jag och min bror lovat våra kids en solsemester efter alla resor till snön. Uppdraget att hitta "rätt" resmål föll på mig...
2
Svar
30
· Visningar
2 257
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Har länge tänkt att man kanske skulle försöka göra en tråd där man samlar frågor och tips om resande. Nu råkar jag ha en fråga, så då...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 909
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar