Resa med katt (tåg/buss)

pimy

Trådstartare
Ni som åker tåg/buss med er katt, vad har ni för transportbur/väska? Har provat med min vanliga hårda plastbur, men det blir så otroligt tungt att bära till och från stationen (har drygt 1 km) när man måste bära den så långt ut från kroppen. Har sett att det finns transportbagar, är de bra? Är de tillräckligt stadiga så kisse inte blir ihopklämd av nåt veck?
Hur gör ni när ni reser vintertid? Det lär ju blåsa rätt genom buren/väskan när man står på perrongen/hållplatsen. Sytt vindtätt överdrag?

Sv: Resa med katt (tåg/buss)

Eftersom jag har mer än en kisse så skaffade jag en stor transportbur som går på hjul. Den går att lyfta upp och bära när man skall av och på buss/tåg.
Jag brukar täcka över buren med en filt om det blåser. Men det gäller att fästa den ordentligt så att man har filten kvar.

hur löser ni kattens toalettbestyr under längre resor? Hur länge kan man resa utan att katten får gå på låda?

Jag åkte bil med Rustie i 7 timmar. Han hade en liten marsvinslåda i buren.. Vi gjorde stopp så han fick gå på toa när bilen var stilla och så..:)

men med tåg är det ju svårare, man kan ju inte ha för mkt saker med sig, och att ta ut katten ur buren under färd är väl inte så bra med tanke på att det ofta är hundar med i vagnen...

Jo, men om du har en relativt stor bur kan du ju ha en sån marsvinshörnlåda eller en liten utställningslåda :)

det var ju en liten bur eller helst en väska jag i första hand sökte, för att öht kunna orka bära katten till och från stationen... har ju oftast lite mer packning oxå.... besvärligt det här... kanske får bli en sån där liten "minisäckkärra" att dra buren på...

Jag har en bärväska från ÖB som är kanon! Det får med lätthet plats en marsvinslåda i hörnet i en sån ;) Kisse har gott om plats ändå.. Men, iofs har jag en liten katt.

Jag har mina två missar en en vanlig transportbur. Är det väldigt kallt eller blåsigt så täpper jag igen gallerdörren. De andra lufthålen är så små att de inte behöver täckas över. Blir nog snarare obekvämt för kissarna.
Då bär jag ryggsäck, stor och tung resväska/stor bag och en kattbur med två katter.

De har aldrig behövt uträtta sina behov. Då reser jag ändå 5-6 timmar per gång. När jag kommer fram till resp. resmål dröjer det ofta iaf en timme innan de blir nödiga. Brukar se till att kissar och/eller bajsar precis innan vi åker hemifrån.

Jag tar ut katterna på Swebus-bussen. Har halsband och koppel på så att de inte springer iväg. Ofta har jag tur och kan ockupera fyra säten i rad. Buren till vänster vid fönstret, jag vid mittgången och kissarna på varsitt säte till höger om gången :) De gillar att åka buss och bil. De brukar charma medresenärerna.
Till skillnad från mamma och pappas katt, hon är superfånig. När man ska åka till veterinären med henne, typ fem minuter bort, så ylar hon som om undergången är nära ;)

Liknande trådar

C
Övr. Katt Nu tänker jag ju långt i förväg... Lillan hittade vi ju natten mellan fredag/lördag så det är ju inte klart att hon får stanna... Men vi...
Svar
6
· Visningar
5 912
Senast: cissiny
·
Övr. Katt Hur gör ni när ni åker buss/tåg med era katter. Har mina föräldrar ca 3 timmars tåg/bussresa bort och vill ju ta med katten när jag åker...
Svar
10
· Visningar
2 425
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama