Vi har varit ute och rest endel och när vi rest till London har vi ALLTID fått visa papper för släktskapet (står ganska tydligt att de kräver ett personbevis från skatteverket inne vid kontrollen man går ut från flygplatsen, i alla fall på stansted). När barnens farmor reste till Grekland fick hon också visa upp personbevis på vems barnens far var och att det var hon som var mamma till barnens pappa. Malta har också dessa regler, men jag har aldrig behövt visa dem något, däremot har jag en kompis som reser fram och tillbaka mellan England och Malta, hon behöver alltid visa personbevis (precis som jag fått gjort när jag kommit till London) på släktskapet.
Det är enkelt, åk till närmsta skattekontor, gärna tillsammans med barnens morfar, ta ut barnens personbevis där det står föräldrarnas namn och den personens personbevis som ska åka med barnen. På engelska och stämplat. Det gäller i sex månader. Det är inte alltid de frågar, jag har bara varit med om det till London och i Kairo, men jag skulle inte chansa att åka utan efter att de frågat om detta vid några tillfällen. Better safe than sorry..