Resa bort?

S

sprakla

Vi går i hästköpartankar och en sak jag funderar på är hur ni gör när ni ska resa bort ni som har hästarna på lösdrift? Självklart måste någon ta hand om hästen om man är borta längre, men om man är borta bara tex en natt? Klarar sig hästarna ensamma typ ett dygn om de har fri tillgång till mat och ordentligt med vatten?
Kanske en dum fråga där svaret givetvis är att de ska ha daglig tillsyn, men nybörjare på hästägande som jag är, måste jag väl även få ställa dumma frågor... :o

Sv: Resa bort?

Om dom är vana vid fri tillgång ser jag inget problem med det .
Om dom inte är vana så kan ni inte lägga ut all mat ni tror dom behöver så att säga . Nätterna tittar ni ju inte till dom ändå !?
Jag hade nog velat att nån ska titta till dom, vattnet kan ju frysa tex.

Hej från Hambo

Vi går i hästköpartankar och en sak jag funderar på är hur ni gör när ni ska resa bort ni som har hästarna på lösdrift? Självklart måste någon ta hand om hästen om man är borta längre, men om man är borta bara tex en natt? Klarar sig hästarna ensamma typ ett dygn om de har fri tillgång till mat och ordentligt med vatten?
Kanske en dum fråga där svaret givetvis är att de ska ha daglig tillsyn, men nybörjare på hästägande som jag är, måste jag väl även få ställa dumma frågor... :o
Jag tycker minimum är tillsyn MINST 2ggr/dag.:cool:
Tänk om nån häst får nån typ av allvarlig sårskada,då är ett dygn utan tillsyn absolut inte tillräckligt..
Lösdrift får aldrig bli Slödrift.;)

Rent fodermässigt kan de klara sig 1 dygn på lösdrift utan problem.

MEN det är ju olycksrisken som gör att man inte kan lämna dem 1 dygn utan att riskera en katastrof.

Hästen kan tex 30 min efter att man tittade till dem drabbas av en kolik, ett benbrott, en djup sårskada, de kan rymma m.m. m.m..... Och är de då utan tillsyn i ett helt dygn kan det innebära katastrof och ett otroligt lidande för djuret.

Så nej, det går inte om man är mån om sin häst. Är oturen framme så kan det hinna ske katastrofer även de dagar när man har tillsyn vid bestämda tider under dygnet.

Helst hade man velat ha kameraövervakning på dem dygnet runt :D

Ja jag kan bara instämma! Här hemma är det jag som agerar kamera eftersom jag är hemma jämt och både ser dom från fönstret och går ut med jämmna mellanrum och tittar till dom i hagen, sen tar vi ju in dom i boxar på nätterna så då går vi ju igenom dom och kollar att dom är skaderfia och friska!

Vad det gäller mat och vatten klarar dom sig. Men däremot är det allt möjligt annat som kan inträffa och brukar inträffa just när man inte är tillgänglig. Så som skador, rymningar ur hagen, besök av annan rymling som tar sig IN i hagen och hästarma blir uppjagade och skadade, rovdjur på besök, blixtnedslag, sjukdomsattack, sjukdomsattack/olycka på er som är bortresta osv. Personligen skulle jag inte resa bort och lämna hästarna själva.

Tack för alla svar! Ni har naturligtvis helt rätt i det ni skriver! Skulle ju aldrig lämna vovvarna utan tillsyn även om de hade haft mat, vatten och rastningsmöjlighet så självklart lämnar man inte hästar så heller. Tur det finns grannar :D

I Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om hästhållning står det i kap. 6 "Tillsyn":

1 § Hästar ska ha tillsyn minst en gång dagligen.
Nyfödda, sjuka eller skadade hästar och hästar som beter sig onormalt ska ses
till oftare. Detsamma gäller för högdräktiga ston, särskilt vid tiden kring
fölningen.

Det är alltid lite trixigt att veta vad som är lag, och vad som är rekomendation. Men eftersom det står SKA och inte BÖR så antar jag att det är mer än en rekommendation.
Men även rekommendationer brukar ju vara bra att följa, de brukar vara ganska grundläggande för hästarnas välmående.

Med lite tur så har du snälla grannar eller nån kompis som kan sticka ut en sväng och kolla så att de har mat och vatten, och så att de inte är sjuka eller skadade.

I Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om hästhållning står det i kap. 6 "Tillsyn":

Det är alltid lite trixigt att veta vad som är lag, och vad som är rekomendation. Men eftersom det står SKA och inte BÖR så antar jag att det är mer än en rekommendation.
Men även rekommendationer brukar ju vara bra att följa, de brukar vara ganska grundläggande för hästarnas välmående.

Med lite tur så har du snälla grannar eller nån kompis som kan sticka ut en sväng och kolla så att de har mat och vatten, och så att de inte är sjuka eller skadade.
Inte trixigt alls.. Står det ett §-tecken framför så är det det som gäller utan undantag. Är man osäker om vad som menas kan man titta i föreskriftsmotiven där betydelsen är mer förklarad. De allmänna råden beskriver exempel på lösningar kan man säga.

Ok, men det finns ju många paragrafer där det står bör, och då får man ju tolka det som en rekommendation som KAN kringgås om det anses vara det bästa för hästen. Tex. paragrafen om att hästar BÖR hållas med artfränder.
Den paragrafen är det ju många som ser förbi pga skaderisk eller liknande.

Jag tolkar det iaf så att om det står SKA så är det krav, och om det står BÖR så är det en stark rekommendation.

Ok, men det finns ju många paragrafer där det står bör, och då får man ju tolka det som en rekommendation som KAN kringgås om det anses vara det bästa för hästen. Tex. paragrafen om att hästar BÖR hållas med artfränder.
Den paragrafen är det ju många som ser förbi pga skaderisk eller liknande.

Jag tolkar det iaf så att om det står SKA så är det krav, och om det står BÖR så är det en stark rekommendation.

Det är ju ett allmänt råd, alltså inte något krav.

Angående det så gäller kravet (alltså social kontakt) att hästen ska kunna höra, se och nosa på andra hästar (minst) vilket uppfylls i box och i hage i de flesta fall. Inte för att jag någonsin skulle gå med på att hålla hästen själv i hage heller (förutom i sjukhage), men det är alltså inget krav att hästen ska gå tillsammans med någon annan häst i samma hage.

För att göra det enkelt för sig kan man ta även allmännaråd som krav:idea:

Jag har hæst i en løsdrift dær det inte bor någon i nærheten och vi ær bara ett par hæstægare i stallet så det blir inte mer æn någon gång per dygn tillsyn.
Dom får mat før flera dagar i taget och har en bæck de kan dricka ur.

Varför skulle faktumet att hästen går på just lösdrift, vara en variabel i frågan om hästvakt/tillsyn undrar jag? :confused:

självklart behöver hästen tillsyn minst ett par ggr om dagen fördelat på dygnet. Oavsett om den har mat eller inte. Behöver du ens ställa frågan? :confused: Fundera på hur det skulle kännas om du åkte bort 2 dagar, och en timma efter att du kollat hästarna och åkt iväg, så skadar sig ngn av dem svårt. Kan du åka bort och koppla av ö.h.t, vetandes att ngt sånt kan ske? :confused: Jag förstår faktiskt inte varför du ens ställer frågan som sagt. :crazy:

Där jag har mina hästar är det automatisk vattenkopp i hagen och där fodras det storbal en gång i veckan.
Där går ju folk varje dag och tar in och ut hästar och även stallägaren tittar ju till dom "när hon ändå går förbi".

När jag har rest bort så har jag bett någon annan med privathäst att slänga ett extra öga på mina bara.
Jag lämnar hästpassen, försäkringsnummer, hästtransportnyckeln och telefonnr i stallet.

Men jag antar att du kanske menade om man har egen lösdrift utan inackorderade? Jag skulle ändå försöka be någon att titta till hästarna minst en gång/dygn.

men tänker man så ska man kanske inte ha djur (eller barn) alls... jag går inte och oroar mig så fort jag åker från stallet liksom...

min häst kan ju hinna förblöda på 20 minuter om det vill sig illa

Min poäng är som du säkert ser om du läser igen, är att har hästen skadat sig allvarligt när man åkt bort i ett dygn och tyckt att det räcker med att de har mat och vatten, dvs ingen övrig tillsyn, så skulle det bli mkt jobbigt och jag undrar hur man skulle kunna koppla av under det dygnet om man medvetet tyckt det var ok att lämna dem utan tillsyn hela tiden man var borta.

För att göra det enkelt för sig kan man ta även allmännaråd som krav:idea:

Precis, jag tycker verkligen att de allmäna råden är det allra minsta man behöver göra för hästarna. Allt som står i rekommendationerna och lagarna borde vara en självklarhet för alla som har djur.

Varför skulle faktumet att hästen går på just lösdrift, vara en variabel i frågan om hästvakt/tillsyn undrar jag? :confused:

självklart behöver hästen tillsyn minst ett par ggr om dagen fördelat på dygnet. Oavsett om den har mat eller inte. Behöver du ens ställa frågan? :confused: Fundera på hur det skulle kännas om du åkte bort 2 dagar, och en timma efter att du kollat hästarna och åkt iväg, så skadar sig ngn av dem svårt. Kan du åka bort och koppla av ö.h.t, vetandes att ngt sånt kan ske? :confused: Jag förstår faktiskt inte varför du ens ställer frågan som sagt. :crazy:

Jag förstår varför, det finns folk som inte kommer varje dag när hästen går på lösdrift. Det finns ju andra som fixar vatten och kanske ser om det händer nåt.:devil:

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka