Repiga glasögon

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare tanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 5 367

tanten

Trådstartare
I januari gick jag för första gången till en lågpriskedja och köpte glasögon. Jag har behandlat den lika som mina tidigare, varken sämre eller bättre. Jag försöker dessutom vara skapligt varsam.

De jag bytte ut hade hängt med i 5-6 år och var knappt repiga alls. Nu är de här glasögonen helrepiga. De börjar bli matta och riktigt fula. Nästan som om det skulle vara plastglas?

Är det något jag borde väntat mig? Ska glasögon inte fixa ett års normal användning om de är från en lågpriskedja (smarteyes, btw)

Jag har verkligen inte lust eller råd att byta glasögon varje år för att materialet inte håller!!

Får jag skylla mig själv?

Sv: Repiga glasögon

jag valde till en ytbehandling som skyddar mot repighet på mina.

Du kan ju alltid gå tillbaka och fråga vad de anser.

jag valde till en ytbehandling som skyddar mot repighet på mina.

Du kan ju alltid gå tillbaka och fråga vad de anser.

De har repskydd, antistatisk behandling samt antireflexskydd.

Antistat - hrm, kan det tyda på att det är plast? Fick mig en tanke nu....

det finns glasögon gjorda av plastglas å det repar såklart mer än glas. Har du kvar kvittot på glasögonen så kasnke det står där vilken typ av glas dom är gjorda av.

Mina glasögon kommer från specsavers dock är dom gjorda av glas. Jag vill inte ha något annat eftersom jag vet att plastglas blir repig.

Jag har för mig det finns någon garanti min två(eller var det ett?) år vad det gäller glasögon. Enklast är ju att gå tillbaka till butiken och fråga.

Plast är numera standard hos alla optiker såväl de dyra som billiga. Mineralglas som de var i förr går alla ifrån möjligen kan du hitta det just hos de billiga kedjorna.
Så det är bara att vänja sig vid repiga glasögon för plasten blir aldrig lika tålig som glaset hur mkt behandling det än får.
Har precis köpt nya glasögon från synoptik och hade rejäla diskussioner med dem ang olika "glas" alla de alternativ de har som fasta alternativ är plast, mineralglas måste specialbeställas numera.

Jag har några par glasögon från specsavers. Ett par har hängt med i fyra-fem år, de andra är kanske ett par år. Jag är inte ett dugg rädd om dom, de är med i stallet, jag har hund som ibland råkar komma åt dom, de ligger löst i necessären osv. Inte en repa på dom. Jag hade gått tillbaka med glasögonen jag hade varit du. Du verkar mer rädd om glasögonen än jag är och ändå är dina repiga...

det brukar gå att få mineralglas om man ber om det, ,säger man inget får man plast
de flesta vill inte ha det då det är mycket tyngre på näsan

Plast är ju så mycket lättare så näsan tackar.
Men det måste skötas noga.
Inte putsa bara tvätta med diskmedel och ljummet vatten.
Mina förra höll i 6 år med den behandlingen.
Jag har ett par i glas också.
Tunga är de men visst de har hållit i 14 år.

Mina nya är så lätta så då antar jag att det är plastglas :(. Får väl vara lite försiktig då.

De har repskydd, antistatisk behandling samt antireflexskydd.

Antistat - hrm, kan det tyda på att det är plast? Fick mig en tanke nu....

Gå tillbaka med dem och be dem kolla, svägerskans glasögon krackelerade ytan nästan och det var av någon av behandlingarna de fick för att vara bättre... Men hon fick byta dem!

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 840
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
759
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 710
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt... 2
Svar
22
· Visningar
4 131
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring