M

Mezcal

hej
är det nån som har börjes repgrimma?
några klagomål på den??
hur är den i storlek??
(finns ju bara i en storlek så ja är rädd att den kanske blir förliten)

Sv: repgrimma

Jag tyckte att den var helt ok, lite mjuk i repet kanske.
Storleken var nog rätt normal, jag fick justera den lite mindre till min häst som har storlek Cob på huvudet.

har den med. är som sagt lite mjuk men annars trivs jag bra med den. passar båda mina hästar (den ena har strl cob/full och den andra är en 9 månaders arabunge, fast till honom fick jag spänna in denrunt mulen, vilket tog ca 2 min ;) )

jag gillar den inte...tycker att den är för mjuk och min gick även sönder i en av knutarna ganska snabbt...

Ska du ha den som en vanlig grimma att ut och gå med eller att ha den vid löslongering är den ok,men att ha den i syfte av annat så skaffa dej en ordentlig "ju mindre hjälper desto bättre" eller?

Skall du ha en repgrimma, till dess rätta syfte och få rätt inverkan, bör det vara en riktig av typ Silvertip och Parelli. De billiga sladdriga plagiaten ser jag bara som ett försök från masstillverkarna att hänga på trenden och kränga av till folk som inte vet hur det bör vara.

Köpte en i storlek full till mina hästar och de var väldigt små passade inte....

Hej!
Var kan man köpa en "riktig" repgrimma som är bra? Ska börja gå promenader med min nya häst och då jag har hört att hon kan bli rädd för mycket och kasta sig iväg så skulle jag vilja ha något rejälare än en vanlig grimma. Träns känns inte som något bra alternativ för promenaderna, eller har jag fel? Många säger att repgrimmor är så bra, men hur fungerar egentligen en repgrimma? :bump:

köp ett par meter rep o knyt en själv, funkar jättebra o så har man lite större valmöjlighet i utseende. sök på altavista på "fiador knot" så får du nog upp ett par träffar som hjälper till me knutar och hur man gör. det är inte alls svårt, ja gjorde min första på kanske 30 min (var tvungen att träna lite på knutarna först..) och den blev jättebra, passar perfekt :)

Eller så kan man se Parelli mfl som ett försök att lura på folk "exklusiva", "de enda rätta" grimmorna när en du knyter själv av klätterrep fungerar precis lika bra...

Jag har sett styvare grimmor ge skavsår på en del hästar.

Själv har jag egenknytna grimmor som nu har fungerat i 8 år och jag tränar en del hästar...

Några vänner till mig har Börjes grimma och den verkar fungera bra. Liten i storleken kanske och inte så många färger att välja på?

/Camilla

Camilla_H skrev:
Eller så kan man se Parelli mfl som ett försök att lura på folk "exklusiva", "de enda rätta" grimmorna när en du knyter själv av klätterrep fungerar precis lika bra...
Vad gäller just Parellis grejer i allmänhet kan jag hålla med om att det är lite på det viset, då grejerna är dyra i även USA. Klart överskattat då han blivit för stor.

Silvertips #95 halter däremot kostar bara $14.95 (ca 100 spänn) och med tanke på den goda kvaliteten i material och arbete på dem är det billigt. I Sverige är det fräcka återförsäljare som tar upp till 250 kr för dem och runt 200 kr för de rep som kostar runt 100 kr i USA.

När jag skall köpa amerikanska produkter köper jag dem på plats om det passar med arbetsresa eller importerar själv och det lönar sig oftast ordentligt inklusive frakt och ev tull.

Camilla_H skrev:
Jag har sett styvare grimmor ge skavsår på en del hästar.

Själv har jag egenknytna grimmor som nu har fungerat i 8 år och jag tränar en del hästar...
Självklart optimerar man passform om man knyter själv, men fortfarande bör det inte vara av något helsladdrigt rep. Såvitt jag vet är klätterrep trots allt rätt styva. Finns hästar som får skavsår av ingenting, men skall en repgrimma fungera med avsedd verkan skall den inte vara sladdrig, då kan man lika gärna använda en vanlig grimma.

Det diskuteras så mkt om 'hur' repgrimmorna ska vara. Men hur är det med "grimskaftena" (kom inte på ett bättre namn :) ). Finns det bättre/ sämre. Ska det finnas vissa egenskaper i dem ovs. De jag känt på hade en härlig tyngd och kunde fortplanta signaler, vilket mina vanliga inte kunde. Berätta.

Förresten har man olika grimskaft i olika filosofier?

Vad för rep ska man ha till en repgrimma och i vilken typ av affär köper man det?

Silly skrev:
köp ett par meter rep o knyt en själv, funkar jättebra o så har man lite större valmöjlighet i utseende. sök på altavista på "fiador knot" så får du nog upp ett par träffar som hjälper till me knutar och hur man gör. det är inte alls svårt, ja gjorde min första på kanske 30 min (var tvungen att träna lite på knutarna först..) och den blev jättebra, passar perfekt :)

Ett par meter rep räcker inte långt. I min grimma till en häst i storlek cob gick det åt 5,5 m. Jag köpte 6 m och fick ta av lite på slutet.
Min grimma består av ett jukt rep köpt hos ett företag som nog till största delen servar båtägare.

Raderad......

Senast ändrad av en moderator:

Jag har den, tycker med den är lite för mjuk, annars ok.
Använder den inte dock för den passar inte på min häst.

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 140
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Black Friday
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur