*kl*
Varför rida i repgrimma alls?
Om syftet är att det ska vara naturligt och snällt mot hästen...
Varför inte lära sig rida ordentlig?
Varför tror du att man rider felaktigt/slarvigt eller att man inte KAN rida, bara för att man använder en repgrimma?
En duktig ryttare med följsam sits och mjuk hand gör inte illa hästen i munnen om den rids med vanligt bett. Det är varken hårt eller djurplågeri att rida med bett.
Nej, en följsam ryttare är inte hård mot hästen, oavsett utrustning. Jag har inte sagt att bett är djurplågeri, däremot är det HELLER inte djurplågeri att rida i repgrimma. Vi som rider i repgrimma gör inte det för att vi är så klantiga att vi inte kan rida med bett utan att skada hästen, vi gör det (eller jag iaf) göra det för att finslipa vår ridning.
Repgrimma är inte bra ur säkerhetssynpunkt. Om man rider utomhus kan mycket hända. Bra om man då kan ha någorlunda koll på hästen. Repgrimma är inte så bra för finkommunikation med hästen, så att säga.
Om något händer så vill iaf inte jag behöva förlita mig på att kunna tvinga hästen till lydnad med potentiellt skarp utrustning. Jag har tränat min häst på att lita på mig och lyssna på mina signaler. Blir han rädd så skuttar han till såklart, men om jag behåller lugnet så vet han att han inte behöver skena iväg, så då gör han inte det. Helt utan att jag tvingar honom. Och VILL hästen skena för livet, då hjälper varken repgrimma eller bett, men om hästen har så lite förtroende för människan så ska man nog inte ge sig ut och rida ännu kan jag tycka.
Jag kan helt ärligt säga, att de flesta jag uppmärksammat som deltagare i sekten Parelli är de som inte kan rida så bra... Dvs med balanserad sits och mjuk följsam hand.
Norrland