Repgrimma till shettis?

Skreppur

Trådstartare
Vart hittar man en sådan? Jag har beställt repgrimman från börjes men tror det blir för stor, eller kan man ställa om den så mycket? I annat fall får den gå till min tinker (st cob).

Men vart hittar man en passande repgrimma? Om du svarar "gör en själv" så skulle mått och längder vara bra att ha.. shettisen är maxad-liten ponny.

Tack på förhand :)

Sv: Repgrimma till shettis?

Det går att ställa om en repgrimma så att den blir mindre genom att man helt enkelt flyttar på knutarna men det blir en del pyssel då, det är nästan så att det är enklare att gör en själv i rätt storlek på en gång :smirk: Här är en adress till en hemsida med en bra förklaring på hur man gör repgrimmor http://www.sadelmakeriet.com/repgrimma.htm

/Saea

Men vilken storlek har en shettis på en repgrimma? Vilka längder ska man ta? :confused:

Intressant. Men vilkan typ av rep bör man använda sig av och var kan man köpa det?

/Maria

Om du gör det själv kan du följa storleken på en vanlig grimma som passa just den shettis. Matcha knuternar till en vanlig grimmas punkter i samma stället. Då är det lite lättare att hitta rätt storlek. Var försiktig med knut 1 och 2, (om vi följer efter länkens bild) om det är för lång imellan är det lätt att repet skava precis under örgon.

Rep kan hittas vid båt affärer. Ta mellan 6 eller 8 mm. Det står mellan 4-6 på länken om du behöver en mer vass grimma. 6-8mm skulle fungera nog. Det bästa som jag har provat är blandat med bomull. Helt syntet kan skava och bränna på hudet. Och plast aktig rep, glömt det!

Senast ändrad av en moderator:

Skreppur skrev:
Men vilken storlek har en shettis på en repgrimma? Vilka längder ska man ta? :confused:

Längst ner på sidan saen länkade till är det en storlekstabell.

Läser ni aldrig igenom ordentligt???

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama