Repgrimma - inställning

heartstring

Trådstartare
Ja, jag har kollat runt lite på nätet om repgrimmor, men jag hittar bara beskrivningar på hur man knyter dessa. Men jag undrar hur man gör för att liksom ställa in rätt storlek på dem? När de redan är färdigknytna?

Det borde någon av er westernmänniskor ha koll på tänkte jag :)

Sv: Repgrimma - inställning

denna har jag knutit efter, superlätt :)

http://www.sadelmakeriet.com/repgrimma.htm

Rätt storlek ställer du in genom att lossa knutarna och korta/länga avstånden mellan knutarna. Kan vara riktigt svårt på industritillverkade repgrimmor dock som är väldigt hårt åtdragna. Ofta nu säljs de ju redan i ponny eller full - storlekar för att man ska slippa ändra storlek själv.

Åh, vilken bra beskrivning!

Det är ju en som redan är knuten och klar, men knutarna är inte så hårda så det går att lossa dem.
Men det "extra" repet som liksom blir kvar när man minskar den, det ska hamna i tampen under hakan, eller? Och så tvärtom om man gör den större, att man då "tar" rep från tampen?

Båda repändarna ska alltid hamna och bli "nackstycket" - den längden du använder och knyter när du tar på och av grimman... hajar du?

repgrimma_97938880.jpg

lånad bild

dvs lossar du en knut och vill korta där så måste du justera ALLA knutar. Det är typ enklare att köpa eget rep och knyta en med rätta längderna från början ;)

Jaha..! Ja, men då ska de hamna där ja. Så den knuten med ändarna får man knyta upp och om var gång man använder grimman?

Jadu, det låter faktiskt som att det är mycket lättare att göra om helt från början! Men jag ska testa med den här innan jag "vänder helt om" och gör mig en egen istället. Kan bli en bra tålamodsövning, kanske... :grin:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
582
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
724
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 038
Senast: Tualma
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
734
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • ChatGPT
  • Dejtingtråden del 38