Rent överallt och lättstädat, hur kommer man dit

M

Meanwhile

Jag städar och städar så mycket jag orkar. Men det är som jag aldrig riktigt kommer till den nivån där man bara kan hålla efter sen. Där det är fint i hela huset samtidigt, inget rum som man har offrat och ställer in skiten i så man slipper se det. Jag fattar inte hur folk gör som har RUT-hjälp typ ett par timmar varannan vecka. Jag städar då varenda vecka och det räcker aldrig. Är mitt hus extremt svårstädat eller vi extremt skitaktiga? Har vi dåliga redskap eller dålig teknik eller beror det på hundarna och allt de drar in?

Bara allt papper, t ex. Tonvis med papper, brev, broschyrer, reklam, tidningar, komihåg-lappar, garantisedlar för någon pryl man köpt eller ej utnyttjade rabattkuponger etc som man ju behöver ha tillgängliga (annars glömmer man bort dem) men som gör att det ser stökigt ut på en gång.

CD-skivor och DVD:er som man lyssnar ofta på, böckerna man just nu håller på med eller korsordstidningar som man inte har löst klart. Hundarna leksaker som de drar runt på och alla dessa miljoner skor som man ju måste ha tillgängliga för vissa har man i stan och vissa har man i trädgården och vissa har man i skogen. Noter som jag håller på och övar på och alla kompendier och tidningar som hör ihop med min mans sport.

Och diverse verktyg som man snart ska använda igen och en liten list som ska sättas upp när man får tid och en väska som man inte hunnit packa upp.

Och alla dessa skruvar, pennor, hårsnoddar, tändare, fjärrkontroller, påsklämmor, nycklar, spikar, laddare, elektronikprylar som man liksom använder men inte just nu och var ska man ha dem??

Hjälp mig, snälla. Jag drömmer om att ha det rent och fint alltid men tröskar runt i en ständig röra här trots att jag verkligen försöker. Vad gör jag för fel?

Vi är två vuxna och två hundar. Nej, vi delar inte särskilt jämlikt på städningen (däremot om man räknar på det totala arbetet ute och inne så delar vi nog ganska rättvist).

Sv: Rent överallt och lättstädat, hur kommer man dit

Var sak har sin plats. Jag undviker att bara lägga saker "där", de ska ligga på sin plats. Plockar undan lite hela tiden, låter viktiga papper ligga framme, men hårsnoddar osv lägger jag i sin låda när jag går förbi.

Jag städar ordentligt 1 gång/vecka, har 3 hundar och bor i en tvåa, dammsuger 1-2 gånger däremellan beroende på väder. Skulle jag vänta 2 veckor hade det varit riktigt skitigt, så prova att städa oftare, det tar mindre tid!

Om damm/smuts är ett problem kanske du kan prova en robotdammsugare?

För övrigt, förvaring! Var sak har sin plats, då blir det mycket lättare att hålla ordning, ta bort att tjafs och prydnadsprylar som inte har betydelse.

haha ja jag skulle behöva en skicklig organisatör som fixar det.. det är INTE min starka sida

Förvaring, förvaring, förvaring :D

(Och även om man har städhjälp måste man sköta undanplock och dagligt fixande. Veckostäd är ju just bara veckostäd)

Se till att ha förvaringslösningarna där du "automatiskt" lägger saker. Vi har tex en brevlåda i hallen för alla smålappar man dräller runt, ett skoskåp där även mössor, vantar, reflexer och paraplyer gömmer sig (har man mycket skor rekommenderas det att skaffa många skoskåp!), en tv-bänk som egentligen är en byrå för att kunna slänga ner våra aktuella skolsaker så fort vi pluggat färdigt istället för att allt måste transporteras till klädkammaren där vå enda bokhylla står. I tv-byrån finns fyra lådor, en är för våra datorer och sladdar relaterat til dem, en är för papper av typen båda behöver ha tillgång till (rabattkort, kundnr mm) och en "allmän" låda var. Ligger sambons papper framme när jag plockar hamnar de i hans låda och vice versa.

Jag har hellre ett gäng kaotiska lådor man får rota runt i än ett helt kaotiskt hem där intentionen är att allt ska ha sin exakta plats, såsmånigom... Tex en låda för elektronik (kasta ner mobilladdare mm), en tidsriftsamlare för superviktiga papper och en för resten.

I övrigt får man faktiskt ta sig i kragen och gå en städsväng varje dag. Var benhård, innan middag/sänggående/whatever så ska det vara TOMT på prylar. Låter man det gå en vecka hinner det bli ett berg igen. Tar man det varje dag tar det bara några minuter. Faktiskt.

Att det verkligen finns en plats för var sak tror jag är en förutsättning. Min sambo är extremt bra på detta (vilket är tur för mig!).

Vi har ju flera våningar och jag försöker alltid ta med mig ngt extra då jag lika ska gå ner (allt som oftast något som barnen dragit fram....), då slipper man avlägga tid för enbart "plockande".

Varje grej ska ha sin egen plats och när man har avslutat något så lägger man grejen där den hör hemma istället för att bara lämna den där man är.
Det handlar om att tänka om. Jag blev helt matt bara av tanken på att ha allt du rabblar upp framme. Då hade jag aldrig orkat plocka undan, sjuk som jag är.
Jag har hemtjänst som kommer och städar varje vecka. (Däremellan dammsuger min sambo en eller ibland två gånger.) Det tar mej ungefär fem minuter att plocka undan innan de kommer. Då tar jag hundens leksaker och lägger dem i hans bädd, ställer in de ev. par skor som står framme, plockar ur kattlådorna och ställer upp mina inneskor om jag inte har dem på mej.
Alla andra saker ligger redan där de ska.

Bra förvaringsmöbler där det är lätt att hitta och lätt att hänga/ställa/lägga undan sakerna är grunden, annars är det omöjligt att hålla i ordning. Ingenting som inte går att städa under får heller ha sin plats på golvet. Men för att hålla ordning så krävs det att man tänker om och verkligen tar undan genast och avslutar småsaker genast istället för att tänka, "det gör jag sedan". Bara en så enkel sak som att ha alla pärmar lätt tillgängliga och sätta in det som ska sparas gör att berget av papper minskas radikalt. Rabattkuponger hamnar i dens plånbok som kommer handla saken och garantipapper i lådan där de förvaras osv. med varenda liten grej.

Vi är numera två vuxna, tre katter och en hund men även när barnen bodde hemma så tog det lika lång tid att plocka undan.

Åh jag har också problem med städandet. Fast mitt problem beror nog mest på att vi är slarviga och lata. Saker hämnar där de hamnar för man orkar inte ta reda på det direkt, till slut är det typ stora berg och man skjuter på det för man vet hur lång tid det kommer ta när man väl sätter igång.
Det tar liksom flera timmar att bara plocka ordning här, innan man ens kan ta fram dammsugaren.. Kläder, grejer, disk, skräp..

Vi säger varje gång när vi har städat att "nu ska vi hålla ordning!", men det händer liksom aldrig.

Just nu har jag lite panik, huset ser ut som faan och på torsdag kommer svärmor hit. Måste städa ordentligt innan dess men kalendern är totalt fullbokad och jag vet inte när vi ska hinna.

Hur gör man egentligen för att få till de där bra rutinerna?
Att säga "det är bara att göra" tycks inte funka, jag måste få något konkret smart tips som man inte kan misslyckas med ;)

För min del handlar det om just det med tid. Jag vet att om jag plockar undan hela tiden sparar det min städtid. Min städtid är 2 timmar i veckan ungefär, plus någon tur med dammsugaren där emellan. Jag känner själv att jag inte har tid att städa 4 timmar istället, därför gör jag det direkt.

Sen tycker jag det är roligt att sortera och ha ordning, det spelar såklart in. Min syster är en stökperson. Hon hade under hela sin uppväxt ett krig av prylar på sitt rum, nu har hon fått ordna till sig, men är man hos henne en längre tid ser man att tendenserna fortfarande finns kvar, hon ser bara till att städa när vi kommer :p

Diskmaskin - guld värt!
Plats för pappersåtervinning - guld värt!
Förvaring - guld värt!

Hur gör man egentligen för att få till de där bra rutinerna?
Att säga "det är bara att göra" tycks inte funka, jag måste få något konkret smart tips som man inte kan misslyckas med ;)

Skriv in städtid i kalendern, som vilken uppbokning som helst. Tex tis 18-20 städar vi (det känns bättre om man gör det tillsammans tycker jag). På med musik, städa fokuserat under den tiden.

Lägg sedan till en bestämd kvart (eller vad ni nu behöver) om dagen för småsakerna: plocka undan, dammsuga, tömma diskmaskinen om man har lyckan att ha en sån... Den tiden ska också vara spikad i början, tex kvarten innan favoritprogrammet på tv eller kvart innan kvällsfodring eller vad man nu har för rutiner.

Skriv en listan: saker som ska göras varje vecka, och saker som ska göras varje dag. Sätt upp på lämpligt ställe, och börja pricka av. Inget "det vet vi ändå att man måste göra" utan dit med allt. På min står det diska, dammsuga, tömma kattlåda, plocka undan. Det görs 365 (nej, kattlådorna 730) ggr om året...

*KL*

Du har ju redan fått jättemånga bra tips! T ex det faktum att ordning kräver väl fungerande förvaring!

Det jag kan tillägga handlar om papper. Det har genom åren varit ett stort problem hos oss... Men nu har vi i alla räkningar där det är möjligt på autogiro, med e-faktura. Då sköter internetbanken all arkivering med bara ett knapptryck! Dessutom har vi "Ingen reklam tack" på brevlådan - har minskat mängden papper radikalt!

Garantisedlar har vi en speciell tidsskriftssamlare för - det underättar ju dessutom oerhört den dag man behöver leta fram någon av dem!. Och precis som någon annan tipsat om läggs ev rabattkuponger direkt i plånboken hos den som mest troligt kommer att handla nästa gång.

Vi har RUT-städning en gång per månad och vi har en fantastisk städerska som verkligen storstädar! :bow: Vi försöker alltid hålla efter och plocka löpande. Men dagen innan städfirman kommer är vi alltid oerhört motiverade att plocka undan riktigt ordentligt - så tack vare det blir det dessutom superröjt en gång varje månad!

Kan bara hålla med de andra som svarat. -allt på sin egen plats, bra förvaring.

Jag och sambon bor i hus på 130m2 med 2 labbar som fäller 12månader om året:D dessutom är sambon en samlare utan dess like.. Som tur är jobbar han borta i perioder. Då slänger jag:devil:
Jag städar rejält varje helg, då dammas och torkas det överallt. Kakelfogar skuras och lister torkas.
Däremellan så dammsuger jag 2-3 ggr. Men plockar varje dag så att det inte blir stök. Reklam och annan skit eldas i pannan.
Är jag bara någorlunda ordentlig tar städningen totalt ca 3timmar i veckan. Då är huset i stort sett alltid i "uppvisningsskick" vilket jag tycker är skönt! Hatar stök och smuts hos mej, hos andra skiter jag dock i vilket:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka