Novalisa

Trådstartare
Har lita funderingar gällande renskinn till häst.
Min häst har haft sår på ryggen och nu när det har läkt rekomenderar veterinären att använda renskinn.
Min fråga är om man ska ha helt renskinn under hela sadeln eller bara som pad?
Syr man till det så det blir som ett schabrak om man har det helt och sätter man dit stroppar som håller det på plats eller ligger det kvar av sig självt?
Någon som använder och har lite tips och ideer?
Har googlat lite och det är väldigt skiftande priser. Allt mellan 500- 2000kr.

Sv: Renskinn?

Nu var det några år sedan jag använde mitt men jag hade det löst under och det låg kvar bra. Har haft både "paddstorlek" med schabrak över och ett större som jag inte hade något över.
Köp ett av bra kvalité för annars kan de fälla.

Jag har haft renskinn på min häst senaste året sen jag köpte henne. Hon har lätt att få problem med värmeknölar under schabraket, typ som "finnar" då det blir varmt och gojsigt därunder. Speciellt känslig är hon vid pälsfällning och pälssättning.

Jag har inte ångrat mig en sekund. Min häst hade 8 st knölar då jag köpte henne, nu har hon 1-2 mikroskopiska som man får leta efter med fingrarna. Det har varit helt outstanding med renskinn och jag rekommenderar alla att använda det på känsliga hästar. Mkt bättre än fårskinn dessutom.

Jag har använt det varje dag första halvåret, tvättar med galltvål när det är skitigt men oftast räcker det med att borsta av när det torkat. Nu när min häst är så pass bra har jag kunnat rida med vanliga schabrak men när hon byter päls åker renskinnet på igen för att inte riskera nåt.
Jag köpte ett sadelskuret så jag har ingen voljock eller scharbrak. Men det finns även som paddar, eller hela skinn man får klippa till själv såklart. Betalade runt 600 kr för mitt, värt varenda krona. En i stallet har nu beställt ett för 400-500 kr.

PM:a mig om du vill ha tips på inköpsställen.

Jag har heller inte haft problem med att det glider. Schabrak utan stroppar är värre, renskinnet har jag aldrig ens reflekterat över att det behöver sättas fast för det ligger där det ligger :)

Använder ett helt renskinn till vårt fullblod (utom när han ska vara fin, då blir det schabrak i passande färg;)). Funkar jätte bra, borstar bara upp det och på vintern drar vi/gnuggar vi in det med snö.

Fast min häst svettas jättemkt under sadeln, så efter några månader är det styvt och äckligt av smuts som inte går bort bara vid borstning. Borstar upp det innan varje ridtur, så att smuts från föregående ska gå bort lite. Men kände i slutet av våren att jag var tvungen att tvätta det faktiskt...

Tack för PM. Har kollat in sidan och beställt ett renskinn. Väntar nu bara på att få hem det och se hur det funkar.
Får hoppas att Nova kan bli ridhäst igen efter sin skada med hjälp av renskinnet.
En annan fundering jag har är om man måste byta till en vidare sadel när man har skinnet? Det är väll rätt tjockt?
Vill ju inte att hon ska få problem för att sadeln blir för trång.

Vad skönt.
Har ju inte direkt råd att köpa en ny sadel också när man har haft mycket veterinär räkningar.

Jag har inte bytt sadel, iofs har min dressyrsadel utrymme för påmuskling så renskinnet gör att den sitter rätt bra. När jag sitter i sadeln tycker jag inte det är tjockare än ett vadderat schabrak, så det är väl som mackan säger.

En grej som jag inte blivit riktigt klok på är åt vilket håll "håret" ska ligga åt? Samma håll som hästen antar jag, är det rätt?

Självklart ska håren löpa bakåt i samma riktning som pälsen på hästen i sadel läget .

Åh, jag vill också ha ett sadelskuret, har en pad nu men det blir så bökigt med en vojlock under också. Du får väldigt gärna skicka ett pm om inköpsställen till mig :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni...
Svar
4
· Visningar
727
Senast: Eloise
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka