• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare katha1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 8 670
K

katha1

har hört att renskinn ska vara bra för hästar med hårsäcksinflamation under sadlen dvs små knutor eller finnar. Nu undrar jag om renskinnet ska placeras mellan schabraket och sadlen eller mellan schabraket och hästen? och ja min sadel passar....:)

Sv: renskinn

Vill du att det ska hjälpa huden måste det ju ligga direkt mot hästen. Mellan schabrak och sadel hjälper det ju inte huden...

antar att det ska vara under schabraket för att få effekt, tänk bara på att ju mer du stoppar under sadeln ju smalare blir den. hade tagit endast renskinn under sadeln för att minska risken att det blir för smalt under sadeln. samt hålla den så ren som möjligt, karda den emellanåt så den inte ev tovar ihop sig och blir full av päls och svett.

Precis som tidigare sagt, mellan sadeln och huden. Min erfarenhet är att bästa effekt fås utan schabrak, endast fällen och sadel sas.

Vid tvätt, använd tvättmedel för fårskinn och borsta fällen regelbundet med en karda för att bibehålla "fluffet"

:)

Renskinnet ska ligga direkt mot hästens hud!! Renskinn rengörs bäst genom att dras i snön och ska skakas av och hängas upp efter ridning.

Var har du hitta renskinn som man kan tvätta? Det har jag aldrig sett utan de blir helt förstörda om man skulle ge sig på något sådant.
Renskinn "tvättas" genom att man låter dem ligga i snö ett tag och sedan rustar av dem.

Självklart ska den ligga närmast hästen, och varför använda shabrak över?
Renskinn under sadel är en fantastisk uppfinning! :D

Säkert en jättekorkad fråga,men jag frågar ändå:Ska man lägga skinnet med pälssidan ner mot hästryggen eller skinnsidan?

knapplån i kombination med din fråga:

Självklart ska håren på renskinnet ligga ner mot hästens hud. Det är hela anledningen till att använda renskinn, och den anledningen är att håren på skinnet följer rörelserna med hästens hår, dvs det blir ingen friktion alls. Kolla så att renskinnets hår är vända bakåt dvs samma håll som hästens päls!

rengöring sker som ngn redan tipsat om, bäst genom att dra det över snö. Ingen kardning - då förstör man snabbt skinnet! Det blir heller inte särskilt smutsigt särskilt lätt, svett från hästen transporteras vidare längsmed håren på renskinnet och försvinner ut väldigt bra!

utöver det kan jag inflika att man även mätt tryckfördelning på olika material och underlägg under sadlar, och renskinnet fördelar tryck överlägset bäst, tätt följd av fårskinn.

okej, tack för svaren! just nu rider jag med en padd under sadlen, det borde väl betyda att det får plats med renskinn plus schabrak? undra om det skulle ligga över eller under eftersom jag har sett på bilder att det legat mellan schabraket och sadlen!

knapplån i kombination med din fråga:

Självklart ska håren på renskinnet ligga ner mot hästens hud. Det är hela anledningen till att använda renskinn, och den anledningen är att håren på skinnet följer rörelserna med hästens hår, dvs det blir ingen friktion alls. Kolla så att renskinnets hår är vända bakåt dvs samma håll som hästens päls!

rengöring sker som ngn redan tipsat om, bäst genom att dra det över snö. Ingen kardning - då förstör man snabbt skinnet! Det blir heller inte särskilt smutsigt särskilt lätt, svett från hästen transporteras vidare längsmed håren på renskinnet och försvinner ut väldigt bra!

utöver det kan jag inflika att man även mätt tryckfördelning på olika material och underlägg under sadlar, och renskinnet fördelar tryck överlägset bäst, tätt följd av fårskinn.

Tack för ett mycket klargörande inlägg,men nu kommer en till fråga:
Kan man använda andra skinn men lika bra resultat?Jag har några liggande hemma utan användning bla annat hjortskinn och några mufflonfår skinn,skulle det funka lika bra tror du?

På två av mina tidigare jobb har det alltid tvättats på detta vis. Ett varsamt kallt tvättprogram användes, typ för ylle eller fintvätt på 30 grader. Har inte varit ngra speciella skinn, och på båda ställena har de varit i toppenskick!
Sen tvättas de ju inte ofta sas, men vid behov. Dessa torkades senare i torkrum eller i solen.

Hjortskinn funkar precis lika bra som renskinn. samma typ av hår som har luft emellan och rör sig mycket friktionsfritt.

mufflon är ju ett får, borde vara ekvivalent med fårskinn, men jag känner inte till det närmare så det vågar jag inte röna om.

varför i hela friden skulle renskinnet ligga mellan sadeln och schabraket? vad skulle det åstadkomma?

det blir bara knöligt om du ska ha ett schabrak med i bilden. Lägg endast renskinnet så blir det bäst resultat och bäst passform för hästen.

:-)
Här finns skötselråd:

Skaka av produkten efter användning Ha alltid pälssidan uppåt då den förvaras efter användning Förvaras upphängd på torr sval plats, exempelvis ovanpå sadeln Vid behov kan pälsen torkas av med en fuktig (ej blöt), väl urvriden trasa Borsta eller kamma pälsen vid behov, har du tillgång till dammsugare så kan du dammsuga den

OBS att det är viktigt köpa bra renskinn. Googla på renskinn häst så kommer upp bra hemsidor.

Senast ändrad:

KL.
Ett annat tips är att använda en westernfilt/pad istället för schabrak om man har den typen av problem. Andas mycket bättre.

Annars rek jag också renskinn - användes på den tiden dottern hade "helansad tävlingshäst". Funkar jättebra på en häst som lätt får skav. Hade faktiskt glömt - får kolla i stallkistan om det fortfarande "lever" :)

varför i hela friden skulle renskinnet ligga mellan sadeln och schabraket? vad skulle det åstadkomma?

det blir bara knöligt om du ska ha ett schabrak med i bilden. Lägg endast renskinnet så blir det bäst resultat och bäst passform för hästen.

eftersom som dem har på en del bilder visat att dem har renskinnet mellan schabrak och sadel, detta borde ju också vara tryckfördelande?

fråga bara eftersom det är vääääääldigt mycket snyggare med schabrak över

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 396
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 172
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka