Renskinn och torsion

BandyBoy

Trådstartare
Hejsan
Har sökt som en galning här på forumet för att se om någon gammal tråd kunde svara på mina funderingar, men jag har inte hittat något riktigt bra svar...

Vi (min man och jag) har köpt renskinn för att ha under sadlarna på våra hästar. Båda rider med bomlös Torsion Trekking. Frågan är - måste man ändå ha padden (för att få kanalen för ryggraden)?

Anledningen till att vi köpte renskinn var för att min mans häst får skav från schabraket (som vi idag har närmast hästen, under själva padden). Har läst här att renskinn minimerar skavrisken. Dock är vi som sagt frågande till hur alla prylar ska ligga... :grin:

Blir glad för tips och trix :)

ps. Vi hittade tjocka och stora renskinn på en välkänd stormarknad på tre bokstäver... De sålde ut sina julprylar för halva priset, så ett skinn kostade 399:- Om det inte funkar till hästarna tänkte vi att de ändå kan vara bra att ha... när det är så här mycket snö brukar vi gilla att grilla korv ute och då är de sköna att sitta på :D
(tänkte att affären och priset kunde vara ett tips till någon annan... om den stora matvarukedjan nu har samma sortiment över hela landet vill säga...)

Sv: Renskinn och torsion

kan du inte lägga paddarna inne i sadeln, tror det ska finnas öppning på undersidan, då får du kanalen men kan byta ut vojlock mot renskinn :)

Jag är ingen expert, men jag tror inte att renskinn räcker som pad till en Torsion.
Jag hade samma problem med skav förra året, köpte ett renskinn. Då red jag med en bomlös FreeForm och hade pad+renskinn (renskinnet mot hästryggen.) Fungerade bra men det blev lite "svajigt".

Jag rider med paddarna och renskinn. Funkar bra. Pälsen mot hästen, padd och sadel uppepå. Det funkar inte att ta bort padden och bara använda renskinnet. I alla fall inte på min häst.

Tack alla för era svar! :bow:

Det är nog som jag misstänker - det är själva kanalen som jag helt glömde bort i min iver över att hitta något bra att ha som inte skavde på mannens häst... Gissar att man kan ha bara renskinn om man har en sadel som har paneler (som inte Torsionen har)... (??)

Hur som helst så ska vi testa med att bara ta bort själva schabraket (dvs ett helt vanligt allround schabrak som vi har för att skydda specialschabraket med paddarna i) och lägga dit renskinnen istället för schabraket så att säga. Då har vi kvar paddarna, men slipper skaviga schabraket. ...fast jag tror att våra decembervilade minitunnor då kommer kännas som ensilagebalar att sitta på... Vi får se :grin:

(I någon av de gamla trådarna hittade jag något om att man kan raka en kanal i renfällen... men det vet jag inte om jag känner för att göra... än... Är osäker på om det verkligen räcker för den typen av sadel som vi har heller... )

Ska försöka komma ut på pållen någon dag nu och testa detta nya. Kanske rapporterar här om någon är nyfiken på hur det gick sen... ;)

Det är inte bara kanal du behöver till en Torsion. Du behöver även iläggen för att tryckavlasta.
// Linda

Liknande trådar

Distans Har gjort div sökningar betr renskinn men får inte riktigt upp vad jag söker. Hoppas nu att ni på distansforumet kan hjälpa mig. Har...
2
Svar
20
· Visningar
4 112
Senast: Rucksack
·
Utrustning igår provade jag min nyinköpta HAF pad och skitoinlägg till min freeform shortback classic. jag har haft lite problem med att den förra...
Svar
1
· Visningar
1 201
Hoppning Har en bates dressyr å köpte en hopp på öppet köp... röda järnet var alldeles för stort, så jag bytte till ett blått (som passar när...
2
Svar
36
· Visningar
2 410
Senast: cardior
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar