"Rensa systemet"!

Jamtland

Trådstartare
\"Rensa systemet\"!

Det sägs ju att fång är en foderrelaterad sjukdom, en störning i tarmen. Har ni något tips på någon slags alternativ medicin som kan rensa tarmarna? Typ alger eller så?

Jenny
 
Re: \"Rensa systemet\"!

Äppelcidervinäger!!! :bow: Så mkt du klarar att få i hästen. Även örter som nässla, maskros och rosmarin är bra. Och så djävulsklo eller älgört för att stoppa inflammationen i hoven/dämpa smärtan.
 
Re: \"Rensa systemet\"!

Hur mycket är det? Typ 1 dl eller 1 liter? Var ifrån köper du dina örter? :confused: Skulle vilja ha ett bra tips!

Loggan
 
Re: \"Rensa systemet\"!

Var får man tag på det? Just nu går hon på Finadyn, och jag tänker nog inte ge henne något förrän efter avslutad kur, känns inte bra att blanda. Men som sagt, det låter intressant, vad kostar det?

Jenny
 
Re: \"Rensa systemet\"!

Men om hon går på Finadyne nu, så borde du ge nånting för magen iaf... MagTarm eller så.

Här är det billigaste stället jag hittat: www.herbgarden.home.se

Jag har gett upp till 5dl/dag av äcv vid akuta besvär, det har funkat bra!
 
Re: \"Rensa systemet\"!

Jo, jag har tiggt till mej ett par dagar mag tarm av en kompis och sen skulle en snäll bukefalist :bow: :bow: skicka en burk också.


Ska kolla upp det där, tack för hjälpen!

Jenny
 
Re: \"Rensa systemet\"!

Experimentera inte med örter om du har en fånghäst
Ge den MagTarm.
Jag ger min 2 skopor om dagen under hela den jobbiga säsongen.Ibland lite till om jag märker att han börjar bli lite lös i magen.
Grejen är ju att hela tiden ha koll på alla minsta förändringar.Ja det är en jobbig tid som snart kommer.
Tvi vale.
Hoppas det går bra för dig och din kuse.
 
Re: \"Rensa systemet\"!

Varför tycker du inte att hon ska ge örter till fånghästen? Nyfiken!
 
Re: \"Rensa systemet\"!

Jag ger min häst carragenalger mot hosta, och jag kan lova att det blev en väldig skjuts i magen av dem, så varför inte höra med försäljaren om det skulle kunna vara lämpligt? Alg-Börje telefon 13 35 20, vanlig kontorstid.
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: JosephineR
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 575
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 074
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp