Rensa ogräs i hage - hyresgästens uppgift?

HannaZ

Trådstartare
Om det i ett kontrakt står att "vid avtalstidens slut och vid avflyttning skall box, skåp och andra utrymmen som använts tömmas och rengöras och eventuella skador åtgärdas", skulle ni då tolka det som att hyresgästen är skyldig att rensa sly och ogräs i den hage deras häst tilldelats?

Alltså vad betyder "rengöras och tömmas" när det kommer till hagar?

Om det dessutom på ett annat ställe i kontraktet står "Reparation och underhåll av boxen och dess utrustning, inhängnader, och mark står uthyraren föra vad som avser normalt slitage"

Sv: Rensa ogräs i hage - hyresgästens uppgift?

Nej rensa sly kan jag inte tolka det som att det ingår för hyresgästen. Mocka hagen kan möjligen ingå.

Om det i ett kontrakt står att "vid avtalstidens slut och vid avflyttning skall box, skåp och andra utrymmen som använts tömmas och rengöras och eventuella skador åtgärdas", skulle ni då tolka det som att hyresgästen är skyldig att rensa sly och ogräs i den hage deras häst tilldelats?

Nej anser inte att det tillhör någon som hyresgästen skall göra !

Mia

Att rengöra och tömma en hage tolkar jag som att mocka ur den samt att bortföra grejor som tex spannar & ev foderhäckar. Putsa hagen från sly anser jag inte vara rimligt att ålägga hyresgästen att göra.

Normalt slitage är för mig målarfärg som skavs av och mindre märken i väggar och golv. Om boxen behöver repareras med nytt material för att kunna användas, då är det INTE normalt slitage.

Tolkar det som att hagen ska mockas, vattentunnorna ska skuras ur (om man haft egen hage) osv. Att rensa ogräs och sly låter lite overkill måste jag säga.

Jag tycker det låter helt absurt att rensa ogräs i hagen ifall det handlar om hyra av stallplats. Vad vill värden att du ska göra? Spruta hela hagen med Roundup? Det lär väl vara enda praktiska möjligheten att rensa bort ogräset.

Är det däremot så att du arrenderat hagen kan jag förstå det. I arrendefallet ska man ju normalt lämna marken i samma skick som marken var i från början. Men jag antar att det inte handlar om något arrende av hagen i ditt fall.

Den tanken har aldrig slagit mej under de år jag hyrde ut. :crazy:
Så nej det tycker jag inte ingår om man inte skrivit in det i ett hyresavtal av någon underlig anledning.;)

Att putsa beteshagar och underhålla rasthagar ser jag som en självklar del av stallägarens underhåll. Om man som stallägare räknar det som något extraordinärt i den meningen att hyresgästen ska stå för det, får man nog lov att vara väldigt tydlig i sitt kontrakt.

Att mocka hage och box, plocka undan sina grejor och städa av de ytor man disponerat känns självklart, men normalt underhåll av hagytor? Näääää....

Jag tycker det låter helt absurt att rensa ogräs i hagen ifall det handlar om hyra av stallplats. Vad vill värden att du ska göra? Spruta hela hagen med Roundup? Det lär väl vara enda praktiska möjligheten att rensa bort ogräset.

Är det däremot så att du arrenderat hagen kan jag förstå det. I arrendefallet ska man ju normalt lämna marken i samma skick som marken var i från början. Men jag antar att det inte handlar om något arrende av hagen i ditt fall.

Det handlar om att hyresvärden tycker att det är avflyttande hyresgästs ansvar att "städa" hagen eftersom den står med i den lista över vad som ingår när man hyr stallplats på stället och då innefattas det av "övriga utrymmen" som ska städas ur innan avflyttning. Att det står att uthyraren står för skötsel och underhåll av "mark" betyder i uthyrarens värld all mark (förutom hagarna)....

Städandet/rensandet består i att röja ca 1 m högt sly (+ mockning såklart).

Det där låter som en efterkonstruktion.
självklart är det de utrymmen som du har haft tillgång till i stallet.

att man mockar hagen är väl vettigt, men ogräs...:rofl: Markskötseln står markägaren för.

Han måtte inte vilja bli av med dig:rofl:

Var hagen fri från sly när du flyttade in? Har andra som flyttat rensat sly. Egentligen är det oväsentligt men om svaret är nej så har SV ännu mindre än noll fog för sina krav

Du kan ju fråga stallvärden om röjsåg ingår i normal städutrustning? Leka leka vad ska bort "kvast, skyffel, skurpulver, hink, skurtrasa, röjsåg, svamp, såpvatten".

Det där låter som en efterkonstruktion.
självklart är det de utrymmen som du har haft tillgång till i stallet.

att man mockar hagen är väl vettigt, men ogräs...:rofl: Markskötseln står markägaren för.

Han måtte inte vilja bli av med dig:rofl:

Visst är det en efterrekonstruktion av en stallägare som tycker att det är bekvämt att slippa sköta sina åtaganden.

Problemet är att det finns en depositionsavgift inblandad...

Var hagen fri från sly när du flyttade in? Har andra som flyttat rensat sly. Egentligen är det oväsentligt men om svaret är nej så har SV ännu mindre än noll fog för sina krav

Du kan ju fråga stallvärden om röjsåg ingår i normal städutrustning? Leka leka vad ska bort "kvast, skyffel, skurpulver, hink, skurtrasa, röjsåg, svamp, såpvatten".

Jag flyttade dit vid en tid på året när det inte växte så mkt i hagen alls.
Fast gott om hästskit låg där så tydligen var det inte så viktigt att den som hade hagen innan mockade efter sig, altenativt så struntade denne i om depositionsavgiften brann inne eller ej...

Vissa övriga verkar ha rensat sina hagar, men det är nog för att de inte ska flytta så de behöver hålla sig på god fot med vederbörande.

Det får bli ett brev från advokaten och sen krav via kronofogden, kanske inte så kul att få en betalningsanmärkning när man har företag...
Jag kan väl leva utan pengarna men det är en principsak. Man kan inte ha kontrakt på flera sidor och sen visar det sig att man hittar på egna tolkningar när det passar en, vem vet hur många som gått på samma nit.

Senast ändrad:

Det är ju verkligen supersurt att ha ett kontrakt som man efter genomgång accepterar, i tron att bägge parter är överens om vad som gäller. Så visar sig stallägaren tolka det som skrivits som.... ja, Fan läser Bibeln? Och så ska det ändå hålla på att stridas om (i det här fallet) deponerade medel. Undrar hur många innan som blivit av med pengar och/eller fått sköta annat än sina avtalade uppgifter?

Vojne, vojne.

Kom ihåg att det är den som upprättar kontraktet (och som tydligen är näringsidkare?) som får stå risken om kontraktet är otydligt på någon punkt. Kontraktet ska alltså tolkas till din fördel om du vill det!

Men jag tycker inte att det behöver tolkas så värst mycket... Som det är skrivet så ingår det i ditt åtagande att "tömma, rengöra och åtgärda skador". Att rensa sly innefattas inte i någotdera uttryck. Markägaren däremot ska "underhålla inhägnader och mark" och att rensa sly är att underhålla mark och faktiskt även att underhålla en inhägnad - en inhägnad är ju inte bara staketet!

Se till att få bekräftat skriftligen vad han begär att du ska göra mer för att få tillbaka din depositionsavgift, skriv ett kravbrev (skicka gärna med rek) där du ber honom betala tillbaka (sätt ett datum) och varför du anser att du fullgjort det som står i kontraktet.

Sedan kan du vända dig till kronofogden och få hjälp med resten, men reglerna där har jag inte i huvudet... Hur är det, finns det någon risk att TS får betala kostnaderna hos kronofogden om hon vänder sig dit? Är det betalningsföreläggande hon ska begära?

Depositionsavgiften är ju för att han kan skydda sig mot att hyran ej betalas eller att du uppsåtligen tillfogar skador.

att det växer i en hage är nog mer hans skyldighet att hålla efter.

Urbota korkat bara.

Se till att du får på papper vad han anser sig kunna dra av från avgiften.

Stå på dig och kräv tillbaka din dispositionsavgift samtidigt som du förklarar att stallägarens tolkning av avtalet inte är enligt 'branschstandard' och att han inte har en chans att få rätt ifall det skulle bli en juridisk tvist.

Stallägaren låter som en riktig skojare som antagligen hoppas på att blåsa dig på depositionsavgiften. Går inte stallägaren med på att betala tillbaks så säger du att du låter kronofogdemyndigheten kräva in pengarna åt dig. Då åker stallägaren ju på att betala deras avgift med.

Liknande trådar

I
Hästmänniskan Jag har ett litet stall på en gård som jag hyr och i min tur hyr jag ut 2 boxar till en tjej. Kontrakt är skrivet och kontraktet är...
2
Svar
26
· Visningar
3 083
Senast: ironlady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv