Renrasig katt - Tica

DarkInNight

Trådstartare
Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️

Har jag förstått rätt att Sverak-registrerad stamtavla = äkthetsbevis på renrasig katt?

Katten jag är intresserad av är registrerad i Tica, på stamtavlan står kattens namn, ras, chip mm
Blir det då sammag "äkthetsgaranti" i Tica som om katten är Sverak-registrerad?

Ja, TICA är ett av de stora internationella förbunden. Min är reggad i både FIFé (som sverak tillhör) och TICA för att kunna ställa ut inom båda förbunden, men jag vet inte om det funkar att göra så i Sverige faktiskt?

Har du tänkt dig avel/utställning, eller till sällskap?

Ja, TICA är ett av de stora internationella förbunden. Min är reggad i både FIFé (som sverak tillhör) och TICA för att kunna ställa ut inom båda förbunden, men jag vet inte om det funkar att göra så i Sverige faktiskt?

Har du tänkt dig avel/utställning, eller till sällskap?

Jag har bara tänkt som sällskap :)

Jag har bara tänkt som sällskap :)

Då skulle jag utvärdera uppfödaren på samma sätt som om den vore FIFé-registrerad. Det är ju större skillnad mellan enskilda uppfödare hur man gör med hälsoprogram och liknande än vad skillnaden är mellan vad förbunden kräver.

Om man tänker sig avel eller utställning behöver man även ha en tanke på om rasstandard eller regler för registrering skiljer från det förbund man själv vill vara aktiv i. Jag vet att typen skiljer i vissa raser, i min är det rätt vanligt att man använder avelskatterna i flera olika förbund för att få maximal bredd så hos oss är det ingen skillnad även om standard skiljer i någon formulering.

Min Thai siames är registrerad i Tica enbart. Seriös avel som importerat föräldrarna från U.S.A. Slutade med Thai siames då det finns för lite Thai siameser i Sverige vilket gör det svårt att avla.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 428
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 062
Senast: Speedway
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 919
Senast: dpmatte
·
Övr. Katt Nej, givetvis vet jag att det inte är så enkelt. Alla utom stamtavla kallas huskatter, men varför är det så himla viktigt att para med...
Svar
6
· Visningar
1 003
Senast: plymen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka