RenoveringRÅD *bilder*

Flyttfogel

Trådstartare
Nu behöver vi lite tips o råd. Vi ska byta fönster på vårt hus och vi har funderingar kring vardagsrummet.

Tanken var att våra 3 fönster i "tv-delen" av vardagsrummet skulle ersättas av betongglas (!) istället för nya fönster. Lite djärvt kanske men eftersom vi inte har behov av öppningsbara fönster där och vi skulle vilja begränsa insynen utan att tumma på ljusinsläppet så kom vi på den idén. Men, det blir en väldigt stor yta av betonglas..

Strax bredvid (i "matsalsdelen") kommer de 2 gamla balkongdörrarna bytas ut mot nya i glas och den gamla altanen rivas och det ska byggas ett litet trädäck i samma storlek men utan tak på samma plats. Åt andra hållet finns entrédörren som ska bytas till en vit dörr med ljusinsläpp i dörren o ljusinsläppet bredvid ska bort. Taket kommer bytas och bli svart och huset ska anta färgen vit så småningom.

Så här ser det ut idag:
SUC53668.jpg

SUC53669.jpg


Nu till frågan, ska vi verkligen satsa på betongglas? Vad tror ni, vågar vi?
Vi har bara bott här sen september -07 men det lutar redan lite åt att vi ska sälja när vi fixat till huset eftersom vi ev. kanske får möjlighet att bo på ett annat ställe, där vi egentligen ville bo från början.. :)
Blir det för extremt med betongglas? Bättre med fönster? Andra idéer, någon? Med tanke på att det ska vara attraktivt för köpare om det nu blir så att vi ska sälja. Tacksam för alla åsikter!
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Som det är idag så både tycker och tror jag att ni ska försöka hålla er till en varsam restaurering. Att byta ut/ta bort fönster och byta färg kommer att förändra hela husets karaktär. Hur ser resten av området ut?
Om jag vore ni skulle jag behålla sådant som är original och eventuellt byta ut sådant som redan är utbytt tidigare till tidstroget material/struktur/stil.
Huset har redan en genomtänkt funktion, börjar man byta ut vissa delar kan det bli väldigt tudelat och ge ett splittrat intryck.

..och behåll den snygga dörren! Ett vitt hus med modern dörr kommer -iallafall i mina ögon- bara se krystat ut. Det ligger ju i tiden att vara resurssnål, återanvända och bevara. Spinn på det! MÅSTE något bytas, då ska man byta ut. Men BEHÖVS det?
Det är ungefär som när man river ut 50-talskök idag för att det "ska", men sällan behövs. Äldre material har oftast en bättre kvalité. Om något byts ut och det utbytta fortfarande är funktionellt -spara, så kan nästa ägare byta tillbaka om han/hon vill!
Var glad för att ni har så fina detaljer på ert hus! Fönsteromfatniningarna skvallrar om ett helhetstänk. Och vad ni än gör -byt inte mot spröjsade fönster! ;o)
 
Senast ändrad:
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Jag förstår vad du menar, det får ju inte bli ett splittrat intryck.

Huset är i ganska slitet skick och det är väl det som gör det så svårt, vissa delar måste verkligen bytas.
Vi har inga nära grannar utan huset ligger för sej självt, husen runt omkring är äldre trähus, de flesta vita, o gamla bondgårdar.
Tegelfasaden är väldigt sliten och behöver fixas till, vi har funderat på att låta lägga på puts men det blir nog väldigt dyrt. Förra ägaren har fult kladdat igen sprickor i fogar så det måste helt klart snyggas till men vi är inte helt på det klara med hur.
Dessutom har det här gula tegelvillan en utväxt i form av en butik i ljusgrön puts (här har varit bensinstn en gång i tiden) och de är verkligen inte snygga tillsammans... :grin: Vi äger hela fastigheten och vill ju såklart få det att se bra ut som helhet.

SUC53812.jpg


Entrédörren måste bytas, hela ramen har slagit sej och den gick ej att använda på hela vintern, vi har använt en annan ingång på andra sidan huset men det är mer en bakdörr o det är inte där vi vill visa in våra gäster.
Fönstren på den sidan (söderläge o de har varit hårt utsatta för väder och vind) är i mycket dåligt skick, de 3 fönstren som sitter tillsammans har slagit sej o bågnar åt olika håll, det drar kraftigt o gardinen fladdrar när vinden tar i utanför ..:crazy: (de tätades i lite panik i vintras med trälim o maskeringstejp.. ähum...:angel:)
Köksfönster, sovrumsfönster o ett stort vardagsrumsfönster är i bättre skick o de har vi funderat på att renovera ist för att byta, dock måste vi byta fönster på övervåning samt balkongdörr där.

Vi visste såklart att vi hade ett jätteprojekt framför oss när vi köpte, men då var tanken att här skulle vi bo i många år och ta saker efter hand, men nu har ju som sagt en del möjligheter öppnats på annat håll och då vill man skynda på lite....:grin:

Ang. kök så var det gamla platsbyggda 60-talsköket det första vi rev ut när vi flyttade in, men det var oxå i dåligt skick och ganska...pja, äckligt faktiskt även efter grovrengöring. Vi täppte igen mössingångar (det fanns inget golv under diskbänken!), åtgärdade fuktskada och rev en halv vägg bl.a. Vi håller på att lägga enhetligt golv på mellanplanet (kök, vardagsrum, hall och 2 sovrum), där ligger det fiskbensparkett (ej i köket) men den är sliten, ful, skadad o vi gillar inte den typen av golv men vi låter den vara kvar under ifall nästa ägare vill göra nåt av den, det är dumt att ta bort den iaf.
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Ska ni sälja är det nog bäst med vanliga fönster. Skulle själv inte köpa ett hus med betongglas.

Annars såg jag i senaste Drömhus och trädgård ett reportage om en tjej som gjorde underbara blyinfattade fönster i valfritt mönster! Smygkika lite i tidningen på affären....
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Jo, det kommer nog bli så, fönster o balkongdörrar som matchar varandra.
Tack för tipset, den tidningen ska jag kika i...:laugh:
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Sätt vanliga fönster, även om ni kommer att bo kvar så tror jag att ni med tiden kommer att tröttna på betongglasen. För mig känns betongglas som fönster väldigt 60-70-tal. Gräsligt med andra ord.:eek:

Tror däremot att det går utmärkt att göra huset vitt, min syster som har ett jättegammalt hus (från 1850) som från början var trähus, men något snille satte tegel på det på 70-talet och när hon flyttade dit så hade södersidan vittrat sönder. De anlitade en firma som gjorde vad de kallade "slammade" huset. Ser ut som huset är putsat (ej finputsat det är lite aning grövre), hon valde vitt (huset var rött innan) och "slammet" är genomfärgat och därmed underhållsfritt. Finns i andra färger också, har sett det på en del nybyggda gårdar här i Skåne. Sätt inte i en vit dörr nu, innan ni gjort vid fasaden, den kommer att lysa förskräckligt.;) Gör ni huset vitt, så är det enligt mig snyggare med en färgad dörr, iallafall färgad karm.
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Jag gillarbetongglas som f-n :laugh: men du har nog rätt, det blir lite väl extremt..

En fönsterlev. var här häromdan o mätte o dona, han tyckte det var onödiga pengar att byta det lilla takfönstret i trappen om vi ändå funderade på att flytta, tyckte vi skulle ta ner det o rengöra så det ser snyggare ut bara, det kostar multum att byta det lilla skitfönstret:mad:. Bor vi kvar så kan vi byta det en annan gång.
Ytterdörren får bli kvar trots allt, det skulle bli riktigt dyrt att byta både dörr o ljusinsläpp, de är i samma ram o det var inte standardmått.. special=dyrt. Vi får ta o snygga till den och sälja när det är torrt o varmt ute så den går att öppna o stänga utan problem :angel:
Det var roligt faktiskt att ha en säljare här som inte bara ville sälja så många fönster som möjligt, han gav tips om vad vi kunde göra själva för att hålla nere kostnaden lite (det är ändå 11 fönster som ska bytas om vi byter alla) och lösningar på hur deras standardfönster skulle passa in utan att behöva specialtillverka efter våra mått så vi inte lägger ut onödigt mkt pengar. Trevlig prick :bow:

Ja, det där med slamning låter som nåt som skulle passa tror jag :laugh: Jag tror iaf att huset skulle bli bra mkt finare..
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Jag tyckte ljusinsläppet vid dörren var vackert! det skulle jag absolut inte ta bort. Däremot skulle jag kunna tänka mig att måla både träet på både dörr och ljusinsläpp under förutsättning att ni tänkt måla alla fönster vita (annars skulle jag definitivt behålla den bruna färgen.
Betongglas var en hiskelig idé:eek:, känner ni att ni absolut måste göra något åt fönstrerna där skulle jag hellre rekommendera småspröjsat glas och köra framska altandör i samma stil.
En god vän har målat sitt tegelhus i en mjukt blögrågrön färg och putsat dit fönsterfoder hon målat vita. Det blev väldigt snyggt! I samband med detta bytte de till vita fönster och vit dörr.
Målar ni även utbyggnaden i samma färg så smälter de ihop fint.

Ett budgetalternativ för vardagsrumsfönsterna är ju annars att sätta dit ett panelsystem med små smala remsor som du kan vinkla åt olika håll. Lycka till!
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Jag tycker också det är snyggt med betongglas, men inte som fönster. Det är snyggt t ex om man murar upp en duschkabin eller som avdelare i badrum.
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Precis som Sar skrev, så hade jag tänkt föreslå att ni i alla fall målar både boningshuset och "längan" i samma färg, så att det smälter ihop till en enhet. Det finns speciell färg man målar tegelhus med, fråga i färgaffären. Nästan alla våra grannar på samma sida gatan har målat sina tegelhus. Vi funderar också på att göra det, när vi har fixat och lagat de fogar som är i behov av det. Puts är dyrt och sen har man alltid problem med sprickor. Mycket enklare och minst lika snyggt att måla direkt på tegelfasaden.

Byt till vanliga fönster! Allt för extrema lösningar kan dra ner värdet och göra fastigheten mer svårsålt i framtiden.

Hur ser trädgården ut? Den betyder mer än man tror för värdet på fastigheten vid en försäljning. Den behöver inte vara superduper, men åtminstone välskött och fri från skräpigheter.
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Vad roligt att höra att det är flera som lyckats med att måla sina tegelfasader! Det ska vi helt klart kolla närmare på!
Ett fönster på övervåningen byttes av förra ägaren innan vi flyttade in då det var i bedrövligt skick, se bild, jag tycker det ser mkt bättre ut med vitt fönster än de bruna så de nya fönstren kommer vara vita. ( och vi får måla de vi kanske inte byter då)

SUC53673.jpg


Fönstren på södersidan måste bytas ut i vilket fall som helst, de är i som sagt i mkt dåligt skick, balkongdörrarna är fuktskadade och trasiga (låses med en spik!) och går ej att öppna för då är det väldigt svårt att få igen dem igen.


Trädgården är idag ganska tråkig så den har vi tänkt fixa till så den ser välskött om än inte överdådig ut. Vi har börjat rensa bort gamla halvdöda buskar, träd och tetiga slingerväxter. Hade de skötts bra från början så hade det nog varit en härlig trädgård men nu känns det bättre att rensa ordentligt istället för att försöka rädda något. Vi kommer nog lägga en liten slant iaf på att styla trädgården inför ev. försäljning, fixa rabatter, blomlådor o krukor, jag tror det gör jättemkt!
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Ja, smaken är som baken :D Roligt att höra att du tycker det är fint, vi vill bara ha bort det egentligen :o men nu kommer det få vara kvar eftersom det blir en väldigt stor kostnad att byta, och vem vet- nästa ägare kanske tycker om det :) Tack till er alla för idéer o kommentarer, det hjälper mej att se vårt hus med lite andra ögon :laugh: vilket är väldigt nyttigt!
 
Sv: RenoveringRÅD *bilder*

Vad roligt att höra att det är flera som lyckats med att måla sina tegelfasader! Det ska vi helt klart kolla närmare på!

Ett fönster på övervåningen byttes av förra ägaren innan vi flyttade in då det var i bedrövligt skick, se bild, jag tycker det ser mkt bättre ut med vitt fönster än de bruna så de nya fönstren kommer vara vita. ( och vi får måla de vi kanske inte byter då)

Fönstren på södersidan måste bytas ut i vilket fall som helst, de är i som sagt i mkt dåligt skick, balkongdörrarna är fuktskadade och trasiga (låses med en spik!) och går ej att öppna för då är det väldigt svårt att få igen dem igen.

Trädgården är idag ganska tråkig så den har vi tänkt fixa till så den ser välskött om än inte överdådig ut. Vi har börjat rensa bort gamla halvdöda buskar, träd och tetiga slingerväxter. Hade de skötts bra från början så hade det nog varit en härlig trädgård men nu känns det bättre att rensa ordentligt istället för att försöka rädda något. Vi kommer nog lägga en liten slant iaf på att styla trädgården inför ev. försäljning, fixa rabatter, blomlådor o krukor, jag tror det gör jättemkt!

Jag fördrar helt klart vita fönster, tycker bruna fönster och karmar ser så eländigt 80-talsaktigt ut. :o

När man målar tegel så ser man ju fortfarande teglet undertill, det ger lite struktur och liv och man ser ju fortfarande att det är ett tegelhus. Jag tycker det är snyggt i alla fall.

Buskarna kanske kan klippas ner radikalt? Till 20-30 cm höjd och få ett nytt liv? Det är dyrt att byta ut om man behöver många nya, bättre att försöka förnya och "återvinna". Tänk på att det tar jättelång tid för träd att växa upp och bli bra. Uppvuxna träd som ger skugga och personlighet i trädgården är guld värda. Försök och se om ni inte kan putsa på de befintliga växterna istället för att bara röja och rensa ut. :idea:

Att klippa och göda gräsmattan + gräva rent runt träd och buskar och sen täcka med något (komposterad barkmull tex) gör otroligt mycket för upplevelsen. Utan att vare sig gräva stora hål i plånboken eller knäcka ryggarna.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 370
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 238
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Hejsan! Försöker leta svar men hittar inget, så vart vänder man sig då? ;) Vi köpte i somras ett hus där det tydlig står i pappren att...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 676
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp