Renovering av köksluckor?

E

Emus

Undrar om det är någon som har erfarenhet av renovering av köksluckor? Vårt kök är ett Marbodalskök från 1992, där luckorna blivit lite kantstötta och "fuktskadade" i vissa kanter, men köket i övrigt är faktiskt i gott skick. Designen är inte särskilt daterad, så vi vill gärna behålla köket men renovera köksluckorna. Hur gör man detta på så kostnadseffektivt sätt som möjligt?

Är det något som man anlitar en hantverkare för att göra? Kan man göra någon del av arbetet själv för att hålla ned kostnaden? Kan man mattslipa luckorna för att få bort det kantstötta och sedan måla om dem i samma vita nyans?

Har också hört att man kan plasta in hela luckan i en slitstark "folie", eller dekor-yta? Är det mer kostnadseffektivt?

Som ni säkert förstår, så är det renovering light, med fokus på lååååg budget! ;)
 
Sv: Renovering av köksluckor?

att använda "folie" blir inte vad man önskar sig..

att slipa gammal färg och måla fungerar ypperligt.. men är de fuktskadade så måste de ju ersättas.

annars kan man ju köpa nya luckor.. beroende på vad man köper är det inte säkert att det blir mycket dyrare än att göra sig besväret att renovera de gamla.. faktum är ju att man lämpligen lämnar in luckorna på målning oavsett då det annars lätt blir skit i färgen och osläta luckor = svårt att göra rent.
 
Sv: Renovering av köksluckor?

Tack för dina svar! :laugh:

att använda "folie" blir inte vad man önskar sig..

Okej, synd. Det låter så himla bra i reklamen, men det ska man väl inte falla för antar jag.

att slipa gammal färg och måla fungerar ypperligt.. men är de fuktskadade så måste de ju ersättas.

Jag hade hoppats att slippa byta luckorna helt. Det är inte några jättestora fuktskador alls, utan mer bubbliga kanter på de två luckor som sitter precis under diskbänken. Hade hoppats att man skulle kunna slipa ned/bearbeta luckorna på något sätt? Någon som har erfarenhet av det?


faktum är ju att man lämpligen lämnar in luckorna på målning oavsett då det annars lätt blir skit i färgen och osläta luckor = svårt att göra rent.

Svårt att göra rent som i allmän städning? Har eventuellt inte tänkt att bo kvar i huset särskilt länge till, så att underlätta framtida städning är nog inte en faktor som vi kan ta med i beräkningen för köksluckerenoveringen. Chansen är dessutom stor att en framtida köpare river ut hela köket och börjar från scratch i alla fall. :)


Någon som har koll på vilka kostnader man har att vänta? Är det billigare att lämna in till ett av dessa renoveringsföretag, eller ska man plocka ut en hantverkare från nån lokal firma? Eller ska man ge sig på att försöka göra något själv? Det är ju budgeten som ställer till problem, men samtidigt ska det ju vara ett rimligt projekt.
 
Sv: Renovering av köksluckor?

I Karlstad kör man sina luckor till ugnslackeringar, de gör underjobb och lackar sedan. Kompisen tror jag betalade 8000 för ett helt kök (alla luckor lådor i ett skapligt stort villakök).

Så kolla på lackeringsfirmor.
 
Sv: Renovering av köksluckor?

Vi hade tidigare ett helt slätt kalmarkök som började se väldigt tråkigt ut. Luckorna var inte i trä utan sådana där "ihåliga" luckor med diverse skavmärken osv.

Jag slipade lätt på luckorn, spacklade, rollade med en vidhäftningsfärg och sen rollade jag luckorna (oljebaserad färg) med en skumgummiroller. Tycker jag fick ett väldigt bra resultat trots att jag inte är van vid att måla. Om jag kommer ihåg rätt så kostade färgen och rollern sammanlagt 5-600:-.
 
Sv: Renovering av köksluckor?

vi beställde helt nya luckor från vår firma. Det gick på ca 10.000:- och då fick vi rullådor också. Annars skulle det blivit någon tusenlapp billigare.

Monterat och klart med hemkörning i priset.

Snyggt också!! ;)

Annars kan du mycket väl slipa, spackla och måla själv. Det blir inte lika jämt när du målar som när det sprutlackeras. Ytan blir heller inte lika hård och tålig. Vi har hemmålade innerdörrar och det blir lätt märken på dem hela tiden. Men jag skrubbar med Jif och räknar med att måla om dem innan försäljning.

Vi har kört med skumgummiroller, vi tyckte det gav snyggaste ytan.
 
Sv: Renovering av köksluckor?

Jag målade om mina bajsbruna 70-talsluckor när jag flyttade hit för fyra år sedan. Slipade först, spacklade det nödvändiga och sedan penselmålade jag med en hård och tålig lackfärg. Luckorna ser fina ut än idag och materialet kan väl ha kostat några hundra kronor. Att det var en bra färg märker jag på mina tröjor som trots ganska många tvättar genom åren fortfarande har röda färgkluttar här och var :p
 
Sv: Renovering av köksluckor?

Oljebaserad färg är tåligare mot stötar än vattenbaserad, oljebaserad luktar dock mer när man målar så det gäller att ha bra ventilation eller plocka ner luckorna och stå i ett annat utrymme.
 
Sv: Renovering av köksluckor?

sanning med modifikation.. färgerna är lika hårda idag varesig det är vatten eller oljebas.
 
Sv: Renovering av köksluckor?

KL

Du kan ju också lämna in luckorna för omlackering. Vi gjorde det i gamla lägenheten och det gick på 2000-3000:-
 
Sv: Renovering av köksluckor?

KL

Du kan ju också lämna in luckorna för omlackering. Vi gjorde det i gamla lägenheten och det gick på 2000-3000:-

Det lät väldigt billigt och bra! Tror inte att vi kommer att hitta något pris som är ens i närheten av det, men planen är nog för närvarande att vi plockar ner någon/några av luckorna och åker iväg med dem för att be om en offert. Om det blir alldeles hutlöst dyrt, eller att företaget säger att luckorna gör sig bättre på skroten, så försöker vi nog att slipa dem själva och se om vi kan åstadkomma något alls. Plan A och plan B, ungefär. :)
 
Sv: Renovering av köksluckor?

Om luckorna är industrilackade är det mycket billigare att lacka om än om de är handmålade.
 
Sv: Renovering av köksluckor?

Vi har precis samma sak med våra luckor, det har gått hål i folien och mdf'en under har svällt ut.

Vi räknar med att kunna slipa ner och spackla och sen måla över. En målare ansluten till min sambos jobb sprutmålar alla luckorna med underarbete för ca 2000 kronor.

Förlänger ju livslängden bra många år i alla fall!
 
Sv: Renovering av köksluckor?

Jag målade i ett tidgare liv om köksluckorna i två kök, slipade, spacklade, slipade grundade med V-slip och lackade med högblank Servalac.
La på färgen med pensel och sen fanns det en mycket tät och mjuk "platta" man satte på ett litet skaft och sedan försiktigt drog ut färgen i en riktning från ena till andra änden i ett enda drag.
Kommer inte ihåg vad redskapet hette men det bör de ju veta på en färgaffär.
Resultatet blev fullt godtagbart.

Har kantlisterna lossnat av fukt finns det nya att stryka dit.
Högblank Servalac är det som kommer närmast sprutlackat vad det gäller jämnhet och tålighet.
 
Sv: Renovering av köksluckor?

alltså alla ni pratar om att slipa luckorna och jag la mig dubbel och asgarvade när jag gick till min vattenskadade lägenhet. De har målat om köksluckorna då de var hemskt fula, men de har inte slipat dem innan:) så den fula nötta kanten på diskbänksluckorna syns genom färgen... herregud, man blir så trött så, undrar hur de ska förklara det???
 

Liknande trådar

Hemmet Har bestämt mig för att göra en "budget-renovering" av köket. Jag trivs med planlösning och form på luckor, men behöver fräsha upp dem...
Svar
18
· Visningar
7 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp