Renovera släp eller köpa nytt/begagnat

Wilfa

Trådstartare
Har insett att jag måste byta botten i mitt släp, ena sidans vägg samt båda sidornas sparkskivor. Totalkostnad ca 5.500 kr exkl moms men inkl arbete och material. Jag har släpet i företaget så momsen behöver jag inte bekymra mig om.

Till saken hör att det är ett enkelaxlat Fobo 1300 från 1984. Fördelen är att det får lasta ganska mycket men att det ändå går att dra med endast B-körkort med de flesta bilar, mellanstora eller större. Nackdelen är att det är gammalt. Bromsarna är renoverade för ca 1,5 år sedan, 2 lampglas behöver bytas (ca 150 kr) och överdelen av luckan behöver bytas (har material hemma, ca 400 kr för arbete).

Hur skulle ni ha gjort, renoverat eller köpt ett annat släp? Kan lägga ca 20.000 exkl moms på ett annat släp, vad får man för pengarna?

Sv: Renovera släp eller köpa nytt/begagnat

Du får ett ca 10-15 år yngre halvhyfsat enkelaxlat släp för de pengarna. Jag skulle nog fundera på att köpa ett "nytt" begagnat istället om jag hade råd än att fortsätta att lappa och laga på det gamla.

Sv: Renovera släp eller köpa nytt/begagnat

För 20000kr får du ett hyfsat bra begagnat släp ändå... Skulle nog övverväga att köpa istället för att renovera... Någon lite tusenapp kan du väl få igen för det gamla kanske av nån som heller renoverar för att komma billigt undan :idea:

Sålde min enkelaxlade Boj från -93 för 1,5 år sedan, jag fick 22000kr har jag för mig. Men nybytta bromsar...

Om du köper ett begagnat så kolla noga på vad som är bytt & sen får det ju gärna vara nybesiktigat.... Det är ju bra om bromsarna är bytta en gång iaf, så behöver du inte göra det direkt igen...
Fördelen med ett släp somn är ca 10 år, mot ett som är 20 år är väl just golvet (men noga under mattan), sedan är de ofta rymligare, högre i tak, ljusare invändigt & skramlar mindre ... men det är ju helt klart väldigt olika mellan de olika märkena...

Liknande trådar

H
Utrustning Jag är i färd med att byta släp, men det här med lastvikten har ju en förmåga att sätta käppar i hjulen... Jag får dra 1470 kg med...
Svar
13
· Visningar
1 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?