Renovera balkonggolvet?

Petruska

Trådstartare
I mitt sommarhus har jag en ganska stor balkong, till hälften täckt av tak, till hälften utan tak. Golvet består av brädor, som dessvärre har börjat ge upp hoppet om livet. Jag behöver allstå inte renovera själva konstruktionen, utan bara själva brädgolvet.

Men hur gör man?

Framförallt: vilket material väljer man? Jag vill ha trägolv. Helst ska det vara lättarbetat, billigt, miljövänligt och dessutom får det gärna hålla länge.

Sådana där färdiga trätrallar att lägga in, verkar ju smidigt, men funkar de? Vid en snabb googling verkar de ofta vara av akaciaträ, och det avråder till och med Dagens Industri från av miljöskäl.

Och estetiken? Hur mycket vikt ska jag fästa vid den? Huset är från början ett rätt uselt hus av trä, byggt av min fattige farfarsfar för sådär 110 år sen, typiskt för traktens fattiga bönder. Farfarsbror renoverade huset på 60-70-talet, så nu är det riktigt fult med påbyggt garage och jag vet inte allt. :) Balkongräcket är enkelt av vita brädor, inget särskilt med det, varken fult eller snyggt, men bra. Fasaden är gulmålad eternit.
 
Vad vilar golvet på? En gjuten platta eller träkonstruktion? Sviktar golvet, smular trallen sönder eller är det bara spetigt?

Om du ska lägga ny trall och inte vill ha tryckimpregnerat så kan lärktrall vara ett alternativ, eller kärnfuru? Båda kräver dock underhåll i form av inoljning eller liknande. Det finns även trall i kompositmaterial (malet trä ihopblandat med plast) som väl är i princip underhållsfritt men personligen skulle jag valt rent trä och ytbehandla.
 
Golvet är samtidigt tak till rummet under. Så det är bara rätt smala bjälkar och så är golvbräderna spikade i dem. Bräderna går sönder på alla vis, faktiskt
Spricker, slår sig, flisar sig.

Lärk känns som något av en bubblare, faktiskt! Jag har ett lärkträd i trädgården också, så det är inom temat.

Tryckimpregnerat är väl rätt fult?

De där kompositmaterialen, hur känns de att gå barfota på?
 
Man kan måla tryckimpregnerat alltså? Det visste jag inte. (Jag undviker egentligen helst att renovera och bygga.)
 
Jag behöver allstå inte renovera själva konstruktionen, utan bara själva brädgolvet.
Är du hundra på det? Kolla bjälkarna noga så de är fräscha och inte fuktskadade/murkna. Annars kanske ditt nylagda golv brakar sen och det vore ju trist. ;)

Och så tycker jag en sån här tråd kräver bilder. :p
 
Golvet är samtidigt tak till rummet under. Så det är bara rätt smala bjälkar och så är golvbräderna spikade i dem. Bräderna går sönder på alla vis, faktiskt
Spricker, slår sig, flisar sig.

Lärk känns som något av en bubblare, faktiskt! Jag har ett lärkträd i trädgården också, så det är inom temat.

Tryckimpregnerat är väl rätt fult?

De där kompositmaterialen, hur känns de att gå barfota på?

Det finns nåt som jag tror heter värmebehandlat trä, som skall vara bättre än tryckimpregnerat, snyggare och mindre giftigt.

Vi har tryckimpregnerat, det ska jag betsa om ett år, man bör vänta ett år innan man ger sig på det och olja in med impregneringsolja efter att det är på plats.
 
Men alltså, konstruktionen är själva huset, balkongen är så att säga andra våningen. Om balkonggolvet brakar, ramlar mitt vardagsrum ner i köket under, samtidigt.

De nämnda "bjälkarna" är alltså bara tvärgående bräder som ser ut som smala bjälkar som golvbräderna är fastspikade i. Det är inte svårt att byta dem när jag ändå byter ut bräderna, men det är som det ser ut nu inte de som är själva problemet.
 
@Hyacinth Ja, ordet värmebehandlat trä har dykt upp när jag googlat. Frågan är vilket träslag man värmebehandlar? (Om man tänker koldioxidsmart, så är man väl helt utlämnad till furu, pga det förbannade skogsbrukets förbannade utveckling.)

Jag har å andra sidan inte tänkt överdriva miljöaspekten av det här. Kan produktionsledet inte tillhandahålla acceptabla produkter, tänker jag inte ta ansvaret för det. Jag behöver ett nytt golv!
 
Tryckimpregnerat är väl rätt fult?

Ja :P men jag är mest nojjig över miljöaspekten (även om jag vet att behandlingen är moderniserad idag) .

De där kompositmaterialen, hur känns de att gå barfota på?

Jag har en smula begränsad erfarenhet men minns det som stick- och halkfritt i alla fall. Längderna var något räfflade i ytan och det var inte en direkt känsla av plast men definitivt inte en mjuk känsla av trä heller.

Gällande arbetsgången så är det bara att plocka bort befintlig trall, kolla så att bjälklaget inte är illa medfaret, och sedan kapa och skruva dit det nya (eller skruva och sedan kapa om du vill det). Det kan ju vara läge att kolla så golvet inte är alldeles snett och tokigt också för då går det ju korrigera innan det nya läggs..

Man kan måla tryckimpregnerat trä men du måste låta det torka ur först. Om det läggs på plats i sommar så kan du måla nästa sommar. Det går även att lasera (lasyr flagnar inte på samma sätt som färg kan göra och går att få både ett skirt eller heltäckande resultat med) eller använda pigmenterad olja om man vill trixa med utseendet.
 
Lättarbetat, billigt, lång hållbarhet och miljövänligt.

Jag hade valt tryckt virke, idag finns det ju inget gift att tala om i det, man kan ju tom tugga på det liksom.
Tryckt virke finns i olika nyanser, finns en guldbrun nyans på trallvirke som jag tycker är galet fin.
Senare är det enkelt att behålla lystern med pigmenterad olja som är lättare att lägga på snyggt än att måla med färg.
 
...men ändå ska kasserat virke och spillbitar lämnas in som miljöfarligt avfall på återvinningscentralen. Det känns lite motsägelsefullt.

Det är ju för att göra det enkelt för oss vanligt folk.
Tryckt virke finns i flera olika klassningar, trallvirke har lägsta klassning eftersom det inte slits speciellt hårt jämfört med tex tryckt virke som man bygger bryggor av och ska tåla att stå i sjön året om år ut och år in.
De flesta konsumenter har ingen aning om olika klassningar och då är det enklast att klassa allt som miljöfarligt.
Gammalt tryckt virke är betydligt giftigare än nytt tryckt virke.

Sen finns det ju andra alternativ som tex ek och lärk, men det är ju allt annat än billigt.
 
Tryckt virke, är det samma sak som tryckimpregnerat?

Jag har bara sett vanligt grönaktigt och ett ljusbrunt. Den färgen skulle funka dåligt, då skär sig det gröna mindre.

Men är lärk sååå dyrt?
 
Yes, tryckt virke är tryckimpregnerat och vitt virke är obehandlat.

Brun trall finns i flera nyanser, bara välja den man gillar bäst eller den klassiska gröna som blir grå med tiden om du föredrar det.

Vettig vanlig tryckt trall hittar du för 12kr/löpmeter till en helt okej kvalite.
Lärk finns för 36kr/löpmeter och är inte i en jätterolig kvalite.
Så det är en tämligen stor prisskillnad i mina ögon iaf.

Men det beror på vad du vill ha. Lärk är trevligt, ek ännu trevligare..
 
Om man vill köra lokalt och miljövänligt (vilket tryckat verkligen inte är) så föreslår jag norrlandsfur. Det är långsamvuxen fur från norra sverige och småland ska ha samma motståndskraft mot röta som lärk och ger inte lika obehagliga långa stickor som lärk. Sen finns det robinia som odlas i polen och områdena därikring som används mycket i lekplatsutrustning just nu som också är väldigt motståndskraftigt mot röta. Men jag vet inte om det finns tillgängligt i handeln ännu.
 
Det är ju för att göra det enkelt för oss vanligt folk.

Nej, det är det inte. Det är för att det är miljöfarligt. Det kostar alldeles för mycket pengar att hantera icke miljöfarligt avfall som miljöfarligt bara för att göra det enkelt för folk. Det skulle ingen anläggning göra, och dessutom är det olagligt och straffbart enligt Avfallsförordningen att blanda förorenat med icke förorenat.
 
Nej, det är det inte. Det är för att det är miljöfarligt. Det kostar alldeles för mycket pengar att hantera icke miljöfarligt avfall som miljöfarligt bara för att göra det enkelt för folk. Det skulle ingen anläggning göra, och dessutom är det olagligt och straffbart enligt Avfallsförordningen att blanda förorenat med icke förorenat.

Enligt miljö och hälsa är det inte speciellt farligt och den enkla förklaringen till varför det är så iaf.
 
Tillräckligt farligt för att det ska sorteras som miljöfarligt avfall iaf.

Och oftast är det inte kommunens miljö och hälsa som har utfärdat tillstånd och tillsyn på stationer med farligt avfall, utan det är länsstyrelserna, så det är ofta mer intressant vad de tycker i frågan än vad kommunen tycker.
 
Enligt miljö och hälsa är det inte speciellt farligt och den enkla förklaringen till varför det är så iaf.

Vad är det läskiga gröna som bubblar ut ut tryckimpregnerat? Broccoli?

tryckt.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp