Renovera balkonggolvet?

Beror helt på vilka doser ;) För mossan som vill växa på träet är det en otroligt ogynnsam miljö, direkt livsfarlig, men det är ju själva poängen med tryckimpregnerat trä så det är ju inget att hymla om :)
 
"Koppar kan ha negativ inverkan på mark, sjöar och vattendrag samt rötslam från avloppsreningsverk. Ämnet är mycket giftigt för mikroorganismer. För människan kan överdriven exponering av koppar innebära negativa effekter på ögon, näsa, lungor, njurar, lever och matsmältningssystemet."

Nu är ju små mängder koppar inte farligt, men om man lägger ihop alla våra utsläpp av koppar så blir det en del. Det kan därför vara bra att vara restriktiv. Det finns dessutom alternativ till att köpa tryckimpregnerat virke så som lärk, robinia och norrlandsfur.
 
Bra skrivet!

Och framförallt, det tryckimpregnerade virke som har använts SKA samlas in som det miljöfarliga avfall det är. Inget "det är inte så farligt".
 
Kan flika in med att på våran återvinning så ska tryckt virke i "brännbart".

Då bryter de mot lagen, se avfallsförordningen. CCA-virke (koppar-, krom- eller arsenik-impregnerat) är farligt avfall och det kan stå dem sjukt dyrt att bryta mot det. T ex bli av med tillståndet att ens få ha en återvinningsstation. Du får gärna PM:a mig vilken anläggning det är.
 
Jag kom att tänka på dig när jag läste senaste "Villaliv"! Där fanns en nprsk tillverkare "Kebony" som till verkar ett miljövänligt och hållbart alternativ till tryckimpregnerat virke. De "keboniserar " fura och lönnträ vilket tydligen är att jämföra med förstenat trä. Kostar ca 900 kr/kvm
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp