Rengöringsmedel

Masqueradee

Trådstartare
Vad använder ni för rengöringsmedel när ni städar hemma? Tänker ni på miljö, märke, användningsområde.. Ja vad är det som avgör just vilka produkter det är ni använder?

Personligen vill jag mer ställa om till miljövänliga "traditionella" medel så som såpa, men då jag ärvt städmaterial av studenter som flyttat från området så har jag en hög med saker jag vill använda upp först (fast vad tusan använder man klor och ytdesinfektion till i ett vanligt hem?!).
Innan jag ärvde allt detta hade jag en flaska grönsåpa från Grumme (vilket antagligen byts ut mot gulsåpa nästa gång, alt såpa från annat märke), "allrengöring" från Coop samt fönsterputs. Funderar på att helt och fullt bara använda såpa i framtiden.

När det gäller tvättmedel kör jag klassiskt tvätt (color) samt sköljmedel, men även här funderar jag på att byta ut mot något mer miljövänligt/skonsamt för textilierna. Någon som har något tips?

Jag använder vanlig hård såpa till det allra mesta. Är det inte det så är det grummes såpa eller yes som används. Tvättar utan sköljmedel med parfymfritt flytande tvättmedel.

Enda gången jag använder ajax och annat är när jag är gravid, för att jag har craving på rengöringsmedel båda gångerna. Så fort jag återgår till det normala vill jag inte ha sånt hemma.

Golven skurar jag med såpa eller yes diskmedel.
Fönstren skuras med yes.
(Tom hästtransporten skuras invändigt med yes)
Klor kan jag ha i toan (men väldigt sällan) för att den blir fin och fräsch.
Ytdesinfektion på köksbänkar eller om jag råkar använda skärmaskinen, eller om någon är magsjuk och jag är nojig :angel: dock kör jag med ättikssprit och inga köpta desinfektionsmedel.
Tvättar med Tvättex produkter.

Sen har jag lite slattar med (all)rengöringsmedel, golvrengöring och fönsterputs men det används sällan så det tar ju aldrig slut.
Ugnrengöringen däremot är ju inte särskilt vänlig alls, men den får gå bra faktiskt :o

Svinto och mirakelsvamp används endel vid ffa storstäd/sällanstäd (mest kök/badrum) och kräver ju inga ytterligare medel för att fungera bra.

Grumme gulsåpa, ättika, Grumme diskmedel, ytdesinfektion, Grumme tvättmedel och Attitude sköljmedel (när det verkligen behövs, försöker undvika). Skulle önska att diskmedlet var parfymfritt dock.

Vad använder ni för rengöringsmedel när ni städar hemma? Tänker ni på miljö, märke, användningsområde.. Ja vad är det som avgör just vilka produkter det är ni använder?

Personligen vill jag mer ställa om till miljövänliga "traditionella" medel så som såpa, men då jag ärvt städmaterial av studenter som flyttat från området så har jag en hög med saker jag vill använda upp först (fast vad tusan använder man klor och ytdesinfektion till i ett vanligt hem?!).
Innan jag ärvde allt detta hade jag en flaska grönsåpa från Grumme (vilket antagligen byts ut mot gulsåpa nästa gång, alt såpa från annat märke), "allrengöring" från Coop samt fönsterputs. Funderar på att helt och fullt bara använda såpa i framtiden.

När det gäller tvättmedel kör jag klassiskt tvätt (color) samt sköljmedel, men även här funderar jag på att byta ut mot något mer miljövänligt/skonsamt för textilierna. Någon som har något tips?

Allt som är power & luktar gott! :o:D

Cillit Bang är bäst! Lets Bang som reklamen säger! :laugh::laugh::laugh:

Och sen är jag besatt av tvättservetter av olika slag, dyrt som fan men BÄST! :love:

Tvättmedlet är Ariel och sköljmedel är olika lite beroende på vad jag har för huvudparfym just då osv!

Grummes såpa använder jag till i stort sett allt när det gäller städ, förutom WC-anka till toa-stolen (pga väldigt mycket kalk i vattnet). Har grummes diskmedel, Skonas diskmaskinstabletter, fönsterputs och Änglamarks köksspray.

Tvättmedel kör jag på Grummes flytande, inget sköljmedel.

Testade nyligen detta med att tvätta fönstren med ättiksprit. Blandade med vatten enligt "recept" från nätet men det blev flammigt. Testade med en droppe Yes också men återigen flammigt. Köpte sedan fönsterputs som OCKSÅ blev flammigt... Vad gör jag för fel? :p Använde alltid förr ett märke med fönsterputs i vit flaska med nåt rött på, minns inte vad det heter men hittade inte i någon affär jag var inne i... Den var toppen, aldrig flammigt och superrent. Flaskan jag köpte påminde mer om vanligt rengöringsmedel så man nästan hade behövt tvätta av med vatten och sen torka. Jag vill bara spraya och torka och så är det klart.

Såpa förutom på golvet som är målat med äggoljetempera, där får det bli allrengöring. Tvättar med Ariel sensitive, inget mjukmedel.

Grumme tvättmedel.
Grumme såpa till all annan vardagsstädning.
Yes till fönster och speglar
Sen händer det att jag använder Vim eller svinto om något är extremt skitigt.
Bra städmaterial är bättre än en massa kemikalier. Microfiberdukar till dammtorkning och dito moppar till golven.

Jag har jobbat med lokalvård i sju år och det är mest vatten och microfiber som används. Descinfierande medel till toaletter bara.

Testade nyligen detta med att tvätta fönstren med ättiksprit. Blandade med vatten enligt "recept" från nätet men det blev flammigt. Testade med en droppe Yes också men återigen flammigt. Köpte sedan fönsterputs som OCKSÅ blev flammigt... Vad gör jag för fel? :p Använde alltid förr ett märke med fönsterputs i vit flaska med nåt rött på, minns inte vad det heter men hittade inte i någon affär jag var inne i... Den var toppen, aldrig flammigt och superrent. Flaskan jag köpte påminde mer om vanligt rengöringsmedel så man nästan hade behövt tvätta av med vatten och sen torka. Jag vill bara spraya och torka och så är det klart.
En bra fönsterraka, kallt vatten med en skvätt yes. Blöt ner fönstret ordentligt (gnugga med en BLÖT trasa om mycket skitigt) och skrapa av med rakan. Torka med en TORR trasa runt kanterna.
Klart.

Grumme till disk, städ och tvätt.
Till kalken på diskbänken och i badrummet blir det cilit bang någon gång ibland. Har väldigt hårt vatten.

En bra fönsterraka, kallt vatten med en skvätt yes. Blöt ner fönstret ordentligt (gnugga med en BLÖT trasa om mycket skitigt) och skrapa av med rakan. Torka med en TORR trasa runt kanterna.
Klart.

Håller med, inte om Yes, men i övrigt. Skit i alla sprayfönsterputs. Det blir skitdåligt.

Själv köper jag på proffsbutiken, det är sådan skillnad på fönsterputsningen. Bra päls, bra skrapa. Kortare tid, överlägset resultat. Hade t o m två st som satt och tittade när jag putsade (inifrån), de skulle åka och köpa egna grejor dagen därpå när de såg resultatet.

Vanliga pulvertvättmedel till kläder och grumme diskmedel (varumärket "känns miljövänligt" haha) men i övrigt använder jag nästan inga medel alls. Vatten och simpel mekanisk rengöring fixar det mesta. Till ytor har jag såna microfiberdukar som slängs i tvätten så fort de använts, de tar fettfläckar utan problem. Sen ser jag till att ta några tag med toaborsten ett par gånger i veckan så att inget äckel sätter sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka