Rengöring av valackens skap?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Prins Jordy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 5 287
P

Prins Jordy

Hej på er!
Är det någon som har ett bra tips på hur man lättast och skonsammast gör rent skapet på min lilla shettis?
Det luktar illa om honom och han har en tjock, smetig, oljig, mörkrå "sörja" som sitter under "förhuden". Själva snoppen är ren, det är längre upp på sidorna. Han har ganska djupa fickor upp där (där snoppen åker in). Jag har aldrig varit med om maken? Ingen av mina andra hästar har sett ut så som han gör?
Verkar som att han har någon slags överproduktion av detta sekret? Lite har jag varit med om, men knappast i dessa mängder? Det är så pass att han har klet på insidan av bakbenen också.
Jag satte på mig en plasthandske idag och "grävde" ur en del, men det är så oljigt att jag skulle behöva ha någon slags tvål för att lösa upp det?
Någon som vet vad detta beror på? Kan man minska flödet? Han verkar inte lida av det och det verkar inte vara någon infektion? Utan bara någon slags sekretproduktion som luktar RIKTIGT snuskigt:crazy:

Sv: Rengöring av valackens skap?

Valacker brukar få så, hade en nordis som jag skötte o hans skap var helt hemskt! iofs så var han vanvårdad o fick bråka en hel del med att få det rent,fick tom. sätta in hela handen där!:eek: men det funkade inte på det sättet, det e ju en stark muskel dom har!:rofl: Jag funderade länge hur jag skulle lyckas med att få den helt ren. Då kom jag på att efter att hästen har pissat o fått "skaka" av sig ordentligt, det borde väl funka? då tog jag tag i den, och den där saken var avslappnad då!:D*låter som värsta s*xromanen!!*:rofl:
och jag fick den rengjord, hade handskar med babyolja, och den blev "superfin" hahaha*jag döör!!* :bump::banana::banana:
Varför det luktar e väl för att det är gammal smuts? typ spån, sand, damm? vet inte vad men äckligt är det! o det luktar verkligen skunk! Min häst har en ren snopp så behöver inte rengöra den än, hoppas aldrig för det är absolut inget nöje med det hela!!! hah!:banana:

Ja, vanvårdad är han då inte:). Tvärtom! Jag funderar på om det kan ha ett samband med kastreringen? Han kastrerades i Januari i år? Han är tre år och har aldrig tidigare haft så som han har nu? Kanske hände det något då? Eller så är det helt enkelt för att han är äldre? Jag har inte sett något förut, detta har börjat nu under sommaren, hösten.
Barnolja? "Spolade" du upp den med typ en spruta eller något och sedan torkade ur?
Olja löser ju fett så det är nog en bra ide. Det ska jag faktiskt prova. Bra med det är ju att man slipper blöta ner hästen.

Min valack har haft så ibland med. Jag har spolat ut med varmt vatten och sedan torkat ordentligt med en mjuk trasa. Vågade inte ta någon tvål på ett så känsligt område:D

Det blir ganska rent även utan tvål, bara vattnet är varmt. Sedan tar jag bort smutsen som samlas som små "smulor" i vecken ca en gång om veckan. Gör jag såhär håller det sig fräscht och fint..iaf så fräscht det kan bli..:angel:

Ja, vanvårdad är han då inte:). Tvärtom! Jag funderar på om det kan ha ett samband med kastreringen? Han kastrerades i Januari i år? Han är tre år och har aldrig tidigare haft så som han har nu? Kanske hände det något då? Eller så är det helt enkelt för att han är äldre? Jag har inte sett något förut, detta har börjat nu under sommaren, hösten.
Barnolja? "Spolade" du upp den med typ en spruta eller något och sedan torkade ur?
Olja löser ju fett så det är nog en bra ide. Det ska jag faktiskt prova. Bra med det är ju att man slipper blöta ner hästen.

Tror knappast att din shettis är vanvårdad! Hmm, tror inte att det kan ha med åldern att göra (min vbltr var 4 när han kastrerades) Hur länge har han haft det? Om det bara är en kort period så tror jag inte att det är någon fara,men tvätta det i vilket fall som helst!Jag spolade skapet (tryckte in slangen, bara på "ytan") med ljummet vatten och efter att hästen hade pissat så var jag redo med handsken som hade lite barnolja och det gned jag lätt mot snoppen.Tänk på att han måste vara avslappnad nästintill att ta in den typ! Hahahaha! allvarligt det låter helt sjukt! :DTänk på att inte "panikta i hans hederliga" o skrubba inte för hårt! asså jag låter som värsta "peddo" men lugnt o fint lixom! Det är bra om du har nån med dig som kan hålla honom i grimman o kanske vilseleda honom lite (med klappningar etc)dom kan ju tycka att det är otäckt när matte kommer med bestämda steg o handsken i högsta hugg!:D. Barnolja borde ju vara bra, men använd det bara om det behövs, om det sitter fast! Har även tvättat shettisskap o det var nog det värsta jag varit med om, helt tokig (han var nästintill ohanterlig som ung) Men lycka till i vilket fall som helst så måste det bort, just om det är klimpigt/hårt/klådaktigt.

Min shettis är likadan.
Det kallas för smegma, det är ett sekret
Ljummet vatten är det bästa att använda, men man får flörta:love:lite med hästen för att komma till !

Alla valacker har det i olika mängd, vet ej hur det är med hingstar

Hej från hambo

Min förra ponny hade problem med skapet. Luktade inge vidare och det var svart snuskig sörja som kom ut..
Jag tog bara ljummet vatten på en svamp och torkade ur, gjorde det någon gång i veckan.. Han tyckte förövrigt att det var ruskigt skönt att jag höll på. :D

vanligt på valacker eftersom de inte hänger ut o vädrar snoppen lika ofta som hingstar gör. rengör med lactacyd och stor bomullstuss med vatten. vet kan ge lugnande så är det lättare att dra ut snoppen och få det rent. brukar dock räcka med att "rota runt" i fickan, man kan ibland köra i n hela handen om hästen tillåter.

Min nordisvallack luktar också SKUNK!

Så här gör jag MINST 1 gång i veckan..
På med plasthanskar..
Har en hink med ljummet vatten och lite grönsåpa i.. Luktar gott och är anti inflammatoriskt..Plus att såpan är lite "glidig"
Blöter händerna och plockar bort så mycket äckel jag bara kan..

Han står och gör grimaser hela tiden jag håller på och verkligen NJUTER... När jag hållit på en stund så slappnar han av helt
När vattnet börjar bli för sunkigt så hämtar jag rent vatten och tar en tom spruta och drar upp och sprutar in i för att skölja bort rester..

Trots att han är vallack så vädrar han ganska ofta MEN de teori jag har är att han svettas otroligt mycket när han rids eller körs och att det är därför de blir så..

Anna-Carin

Hej!
Tack för alla bra svar:). Nu vet jag vad jag ska tvätta med och han är som en ängel. Har haft honom sedan han var ett och han litar blint på mig, får göra vad jag vill. Så det är som sagt var bara att "rota" runt lite så slappnar han av *skrattar*.
Susi:Jag skrattade gott åt ditt härliga inlägg. Tack för tipsen och jag ska faktiskt prova ditt tips med barnoljan först. Jättebra eftersom det är så kallt ute och jag har kallstall.
Hambo:Jag misstänkte att det var något sådant, tack för klargörandet.
a_c72:Grönsåpa! Det tänker jag absolut ta i sommar. Lät jättebra. Som barnolja fast med tvål i:D
Norpan: Tack och lov är han en som gillar när man "rotar runt", provade när jag hittade kletet och jag fick gärna stoppa in hela handen *skratt*.
Nu ska här tvättas:smirk:
Ha det gott allihop och tack för era svar/Malin

Senast ändrad av en moderator:

Hink med ljummet vatten, mjuk svamp, Lactacyd. Plast /gummihandskar på. Det är inte farligt att stoppa inn händerna om man är lite forsiktig o hästen är snäll.

Så här säger Agrias Veterinär om detta:

"Fråga:

21-årig vallack . klåda på skapet. rengort med lactacyd och vatten men problem kvarstår. har haft det under en längre period. kladdig på insidan bakbenen. vad gör jag ?

Svar:

Det kladdiga på insidan av bakbenen är smegma. Det produceras normalt i förhuden. Om mängden ökar och/eller det börjar lukta illa, har hästen drabbats av en infektion. Infektionen kan också orsaka klåda.
Förhuden har normalt en bakterieflora som mår bäst av att störas så lite som möjligt. Det bästa är att enbart rengöra vid behov och då bara använda vatten.

Om hästen får problem, kan man prova att rengöra med en mild tvål som lactacyd, precis som du gjort. Om man inte får effekt, bör hästen undersökas av veterinär. Veterinären har möjlighet att få hästen att skafta ut penis ordentligt genom att ge den lugnande. På så vis kan man undersöka penis och förhud noga. Det är ganska vanligt att äldre hästar drabbas av nybildningar i skapet, som kan ligga till grund för en irritation och infektion."

Så här säger Agrias Veterinär om detta:

"Fråga:

21-årig vallack . klåda på skapet. rengort med lactacyd och vatten men problem kvarstår. har haft det under en längre period. kladdig på insidan bakbenen. vad gör jag ?

Svar:

Det kladdiga på insidan av bakbenen är smegma. Det produceras normalt i förhuden. Om mängden ökar och/eller det börjar lukta illa, har hästen drabbats av en infektion. Infektionen kan också orsaka klåda.
Förhuden har normalt en bakterieflora som mår bäst av att störas så lite som möjligt. Det bästa är att enbart rengöra vid behov och då bara använda vatten.

Om hästen får problem, kan man prova att rengöra med en mild tvål som lactacyd, precis som du gjort. Om man inte får effekt, bör hästen undersökas av veterinär. Veterinären har möjlighet att få hästen att skafta ut penis ordentligt genom att ge den lugnande. På så vis kan man undersöka penis och förhud noga. Det är ganska vanligt att äldre hästar drabbas av nybildningar i skapet, som kan ligga till grund för en irritation och infektion."

Sådana här svar gillas skarpt:bump:. Informativt och sakligt! Tänk om alla kunde göra så;)
Tack!
/Malin

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 786
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025