Rengöring av sadelpad

Liten

Trådstartare
Efter att ha stått en halvtimme och rengjort sadelpadden, söker jag nu smidigare sätt att göra det på. Min pad har någon typ av rejäl, mönstrad väv på ovansidan (+ läder vid sadelgjord och fram vid manken) och "economy fleece" på undersidan. Den användes främst under vintern, fram till maj (då den blev något för tjock, och dessutom när temperaturen steg). Och hästen har haft rejält med vinterpäls = en hel del hår, och smuts. Eftersom undersidan är nästintill vit (åtminstone innan användning...), kändes det ju lite sådär. Försökte borsta av undersidan någon gång i början, men det gjorde knappt någon skillnad och en hel del ludd från materialet hamnade i borsten.

Jag gjorde såhär:
  • Började med att slänga hela padden i badkaret och med hett vatten skölja ur det värsta av dammet. Nåväl, på den stund jag höll på rann det iaf ur en hel del smuts.
  • Sedan hängde jag padden (med ovansidan upp) på badkarskanten, och "schamponerade" en bit i taget med tvättmedel. Tog en bit i taget, och sköljde noga med mycket vatten. När en sida var klar, tog jag nästa. Avslutade med att skölja över hela padden en extra gång.
  • Till slut pressade jag ur det värsta av vattnet, och hängde upp padden på tork. Den har nu hängt där sedan igår e.m. (ca kl 15), och lär behöva hänga allra minst 12h till för att torka.

Gör ni rent era paddar? Hur gör ni? Hur ofta gör ni det?

Sv: Rengöring av sadelpad

När jag köpte min senaste padd så sa hon i butiken att man ska borsta av dem innan man rider, jag köpte en ullpad men tittade på en i fleece och hon sa att man gjorde likadant med de.
Man skulle aldrig försöka borsta av dem blöta/svettiga efter ridning för då gnodde man bara in skiten.

Lite längre typ fejkfårskinn och vanligt fårskinn brukar jag ta en karda eller fårskinnsborste eller vad det heter ;-)
Det kanske funkar på fleece med om man tar försiktigt på den värsta skiten :-)

Även om padden är torr, så blir det bara en massa ludd på borsten. Ullpadden hade jag aldrig problem med att borsta av - den höll sig fräsch och fin (dock var undersidan grå, lite mer förlåtande kanske :angel:).

Nu har jag en CoolBack (vanlig w-pad är numera snäppet för tjock under sadeln), och de är bara att kasta i tvättmaskinen :D :love: .

I huvudsak borstar jag av innan jag rider men visst, det händer ju att den blir så ofräsch att en tvätt är nödvändig. Jag tar högtryckstvätten och blåser av den, helt enkelt. Ev. att jag använder lite grönsåpa...

Är padden riktigt äcklig så släng den! En pad är en förbrukningsvara och den förlorar sina goda egenskaper när den är sliten och skitig. Har man inte kommit så långt med den så gör man som Piraja beskriver här ovan.

KL
Ett tips när man vill borsta bort hår är att använda någonting med mjuka gumminabbar. Då följer håren snällt med utan att man ruggar eller sliter på själva tyget/materialet. Lika bra till täcken, sadelgjordar osv, som man vill avhåra.

Vi støvsuger vores regelmæssigt. Dette klarer en del... det er først nu efter mere end 2 år at vi begynder at overveje at vaske. Vi støvsuger mindst en gang om måneden. Mere i fælde sæsoner. I den første år, så den næsten som nye ud hver gang den blev støvsuget. Dem vi bruger er højkvalitets kunstpels på undersiden (sygehus kvalitet), da dette er nemmere at holde rent. Og på grund af den måde de er lavet, sveder hestene ikke så meget som de gjørde med de andre vi brugt før. Dette er også med til at holde dem renere længere.

Når tiden kommer at de skal vaskes, bliver det gjørt med højtryksrenser og uden sæbe. Det er for svært at få sæben skyllet ordentlig ud og sæberester kan give alvorlig problemer. Så bliver de hængt op udendørs fra midterlinien. Læderet på vores er glat, så den kan nemt vedligholdes med læderfedt efter vask. Er ellers blevet regelmæssigt smurt for at holde det ved lige.

Det kræver en lange tid at få sådan en tyk underlag tørre. Så vejret skal være rigtig når det gøres.

Jovisst håller jag med om att är padden utsliten och därtilll äcklig, är det sophögen som gäller. Min användes dock ca ett halvår (och är en kvalitétspad, inget från Hööks), och jag förväntar mig nog att den ska hålla lite längre än så :D Nu är den ren och torr iaf, och ligger i hästgarderoben.

*halvt kl
Det är till att ta med padden till gör-det-själv-hallen för bilen, alltså. Tack för alla svar!

haha.. tvatta paddar.. det som ar SA roligt... jag hanger upp dom, undersidan upp - pa med hard strale pa tradgardsslangen, och mojligen lite sapa/dylikt... en gang om aret kanske, mojligen... annars borstas de av lite snabbt vid behov. Ska sanningen fram undviker vi paddar med ludd pa undersidan.

Damnsugning är det bäste.
Ta av munstycket och kör med själva slängen.
Är den riktig fett äklig spräy på lite vatten och lösgöra med en skrubrösk sen damnsuge.

Man köper en tvättbar pad. En smutsig pad fyller inte sin funktion, dvs tryckavlastar. Dessutom är det sjukt äckligt med en pad full med svett, smuts och hår.

Min drar jag av med högtrycksslangen - sådana här dagar när hästarna svettas otroligt mycket blir det varannan/var tredje dag. Torkar på ca 2h i dagens väder. Någon gång ibland kör jag den i tvättmaskinen för att få den "riktigt" ren, då torkar den mycket snabbare också.

Ska man envisas med "icke tvättbara" - använd liner!!!

Jag har ett tvättbart fårskinn under min padd (när det får plats, om padden inte är tvättbar). Guld värt, ingen smutsig, blöt padd utan bara ett fårskinn som skakas av, slängs i tvättmaskin och vips, rent och prydligt igen. Plus: inget svett under sadeln, det fixar fårskinnet.

Jag har ingen högtrycksslang vid stallet (och släpa padden fram och tillbaka gör jag inte), och den nedrans padden går inte in i tvättmaskinen (och det finns inga tvättråd, så vet inte om jag skulle våga). Något mer hade inte fått plats mellan häst och sadel. Tyvärr :(

Nä, från och med nu håller jag mig nog till CoolBack. Körs i tvättmaskinen, torkas i torktumlaren, drar inte åt sig vatten/svett ( = blir inte blöt och ger skavsår vid långa turer). :love:

Jag säger som nån annan: Fårskinn under är guld värt! Jag köpte ett korthårigt på Ikea, klippte det i två och de behöver tvättas väldigt sällan, räcker med att borstas av.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 274
Senast: lizzie
·
Kläder & Bli fin Tvättade håret imorse men när jag masserat in schampot och skulle skölja ur så kom inget vatten ur kranen. Visade sig vara grannen som...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Farfalla
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 092
Senast: Killaloe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka