Liten
Trådstartare
Efter att ha stått en halvtimme och rengjort sadelpadden, söker jag nu smidigare sätt att göra det på. Min pad har någon typ av rejäl, mönstrad väv på ovansidan (+ läder vid sadelgjord och fram vid manken) och "economy fleece" på undersidan. Den användes främst under vintern, fram till maj (då den blev något för tjock, och dessutom när temperaturen steg). Och hästen har haft rejält med vinterpäls = en hel del hår, och smuts. Eftersom undersidan är nästintill vit (åtminstone innan användning...), kändes det ju lite sådär. Försökte borsta av undersidan någon gång i början, men det gjorde knappt någon skillnad och en hel del ludd från materialet hamnade i borsten.
Jag gjorde såhär:
Gör ni rent era paddar? Hur gör ni? Hur ofta gör ni det?
Jag gjorde såhär:
- Började med att slänga hela padden i badkaret och med hett vatten skölja ur det värsta av dammet. Nåväl, på den stund jag höll på rann det iaf ur en hel del smuts.
- Sedan hängde jag padden (med ovansidan upp) på badkarskanten, och "schamponerade" en bit i taget med tvättmedel. Tog en bit i taget, och sköljde noga med mycket vatten. När en sida var klar, tog jag nästa. Avslutade med att skölja över hela padden en extra gång.
- Till slut pressade jag ur det värsta av vattnet, och hängde upp padden på tork. Den har nu hängt där sedan igår e.m. (ca kl 15), och lär behöva hänga allra minst 12h till för att torka.
Gör ni rent era paddar? Hur gör ni? Hur ofta gör ni det?