Rengöring av lerig häst

M

maxur

Hur är bästa sättet att få bort all blöt lera som ligger på hästen nu? Jag har låtit honom torka och borstat bort det, men det händer att man vill rida även när han är blöt och lerig.

Sv: Rengöring av lerig häst

Hur är bästa sättet att få bort all blöt lera som ligger på hästen nu? Jag har låtit honom torka och borstat bort det, men det händer att man vill rida även när han är blöt och lerig.

Ta in blöt och lerig häst och låt torka i fleecetäcke.
Inköp sedan en styck självrensande ko-skrapa med trubbiga "piggar" på Granngården (runt hundringen).
Skrapa.
Borsta.
Klart! :)
Förebygg sedan med fodrat regntäcke med hals, så slipper du eländet inför nästa ridtur.
Good Luck!

Hej. Tack för svaret men vill helst inte använda täcke mer än nödvändigt...

Hej. Tack för svaret men vill helst inte använda täcke mer än nödvändigt...

Nej jag vet, islandshästägare är av tradition täckesmotståndare, men det här exeptionella regnandet som de inte ens har sett maken till på Island på många årtionden, kräver nog en extra funderare...
Ska man ha häst,är det ju kul om man kan använda den till något...

Flexibelt tänkande, kan vara läge ibland. Trots traditioner, långa pälsar och tåliga hästar.

På Island, står träningshästarna på stall alla timmar på dygnet, förutom den stunden de rids. Det är också en variant..
Inte blöta eller leriga när det är dags för ridning alltså.

Jag VET att det regnar massor på Island, det är inte bara här läget förändras..och de klarar sej utmärkt utan täcken.. Jag är personligen emot bruk av det, men för sin egen (!) skull kan det vid vissa tillfällen vara praktiskt.. ;)

Jag VET att det regnar massor på Island, det är inte bara här läget förändras..och de klarar sej utmärkt utan täcken.. Jag är personligen emot bruk av det, men för sin egen (!) skull kan det vid vissa tillfällen vara praktiskt.. ;)

Det kan nog vara rätt individuellt också.
Hästar som är ordentligt gamla och med nedsatt immunförsvar av andra anledningar klarar ibalnd regnet mindre bra.
Har ett par urgamlingar här som går ner i vikt och blir både snoriga och hostiga av vecka efter vecka i Decemberregn och ihärdig blåst.
Jag har valt att inte ställa in dom, utan prövat med täcke istället.
Det funkade.
(man är ju rädd om sina allra första trotjänare som är uppåt 30 år)

Frågan var väl hur man sadlar en lerig häst. I leran finns gruskorn, och det är väl lagom kul att ha dom i friktion mellan rygg och sadel.

Man kan väl duscha hästen innan ridning, eller torka upp den och skrapa, borsta, eller hur man nu vill ha det.

De hästar jag för tillfället tränar, har jag för enkelhetens skull, täcke på, för att slippa allt jobb.

våran ena är helrakad = täcke oavsett väder så honom är lera inget problem på.
andra hästen går med täcke när det regnar rejält, om han skulle bli extremt lerig (blötlera) så skulle han nog antingen få stå eller få sig en dusch för att sen torka lite innan ridning.
den tredje rids inte nu så han får se ut som han vill :angel:

Hej igen. Jag får nog fundera om.... Vi har bara kallvatten i stallet så dusch är inget alternativ. Det får bli täcke. Han har ganska lång päls, bör jag ha ett tunt ofodrat regntäcke nu när det är plusgrader. Har ett boett vintertäcke, som jag brukar använda om han släpps ut svettig efter ridning.

jag skulle ta antingen ett helt ofodrat, eller ett med tunt fleecefoder i.
om man har fleecefoder i kan man även sätta på detta täcke när hästen är svettig och ska ut i hagen.

Hej igen. Jag får nog fundera om.... Vi har bara kallvatten i stallet så dusch är inget alternativ. Det får bli täcke. Han har ganska lång päls, bör jag ha ett tunt ofodrat regntäcke nu när det är plusgrader. Har ett boett vintertäcke, som jag brukar använda om han släpps ut svettig efter ridning.

De där Boett vintertäckena, är verkligen riktigt bra.
Dels har de en suverän passform, och dels ett foder, som inte kletar fast, när de släpps ut och ska torka.
Just nu, när vädret varit helt vedervärdigt, har jag kört med Amigo-täcken, som är ännu mera regtåliga med löstagbar hals, och tunnaste fodret till de känsligaste hästarna. (175 g).
Dyra, men väldigt bra med tanke på att det inte så lätt blir bogskav.
(fanns på granngården)

Jag är vill bara säga att jag har ofodrat regntäcke på min islänning, men efter jag har ridit får hon gå ut utan täcke igen.
Det funkar för oss allfall! =)

Jag är vill bara säga att jag har ofodrat regntäcke på min islänning, men efter jag har ridit får hon gå ut utan täcke igen.
Det funkar för oss allfall! =)

Ja, det är väl olika på hur mycket de tål att släppas ut svettiga i regn och blåst. En del fixar det, andra fryser, går ner i vikt eller blir förkylda. Man får hålla koll på olika individer och bedöma individuellt.

Ja jag släpper ju alldrig ut henne blöt!:eek: Då får hon hellre stå inne en stund med fleecetäcket. Jag skulle alldrig släppa ut en blött häst i det vädret vi har nu:smirk:

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 561
Senast: EZMK
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka