Rengöring av klippmaskinen

ebbaaullsater

Trådstartare
Hej
1. Har ni något tips på hur man bäst rengör klippmaskinen?
2. Jag skulle helst bara vilja skölja ur den
3. Kommer inte åt överallt med borstarna inte ens dom minsta eller med en liten pensel..

Läs bruksanvisningen ?
Om du inte tycker det blir bra med borstarna du har så borsta rent med en starkare borste ?

Utöver det så måste du ju borsta rent genom att ta loss skären osv för att komma åt . ? Dvs plocka isär och rengöra ? Om du gör så blir det rent från hår ?

Senast ändrad:
Jag borstar rent och blåser försiktigt rent. Skären kör jag i eh nåt jag inte minns vad det är. Man kan köpa det dyrt som skärrengöring. Pappa kollade flaskan och "rena rånet, det du betalar för den här flaskan ger jag typ för ett halvfat". Sen dess har han fyllt på.

Helt fritt från minsta hårstrå blir inte maskinen men det behöver den ju inte heller.

Skruva loss skären och ev. andra delar som går att ta av, rengör med borste/pensel och dammsugare med ett mindre munstycke. Jag tror absolut INTE att det är en bra idé att försöka skölja maskinen med något, läs bruksanvisningen men det brukar ju stå att maskinen inte får utsättas för väta.

Jag blåser ur med kompressorn! Och sprayar med desinfiktionsmedel om jag klippt utomstående hästar. Blir rent och fint :up:

Skären diskar jag som vanligt med diskborste och diskmedel efter varje klippning.

Skruva isär, blås rent (finns tryckluft på burk om man inte har kompressor), diska skären och smörj in innan hopmontering.

jag använde grovdamsugaren sist :) blev skapligt ren, tror man ska nästan ha med den i stallet när man klipper och blåsa rent ungefär lika regelbundet som man smörjer. det är när hela maskinen blir igengrodd som det verkligen blir svårt att göra rent den och man får ta och skruva isär.

kompressor skulle nog vara mitt andra tips.

Hej
1. Har ni något tips på hur man bäst rengör klippmaskinen?
2. Jag skulle helst bara vilja skölja ur den
3. Kommer inte åt överallt med borstarna inte ens dom minsta eller med en liten pensel..

Skölja? :eek:
Gör inte det, då kommer den garanterat gå sönder! Det gör inget om det sitter lite hår kvar i maskinen, det viktiga är att du borstar rent så gott det går, skruvar av skären och oljar dem. Du kan prova att dammsuga maskinens filter. Det finns spray som båda oljar, rensar och är antibakteriell, prova googla på clipper spray. :)

Rekommenderar absolut inte att öppna hela maskinen, ta endast loss skären. Är det någon särskild orsak till att du vill tvätta hela maskinen? Tex att du har klippt en sjuk häst? Isf måste du ta reda på hur du ska döda just den bakterien/viruset.

Jag borstar bara av det värsta o smörjer skären noga med mkt olja innan jag lägger undan igen. Tar inte ens isär något. Har funkat prima i typ 7 år eller nåt. Det viktiga är att skären inte är blöta/osmorda, då rostar de på mindre än en dag typ. Klippte förr vintertid, nu året runt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka