Rengöra ryktborstar?

finapina

Trådstartare
Kanske tråden ligger fel nu. Vad använder ni när ni tvättar era ryktborstar? Hästschampo? Tallsåpa? Vad funkar bäst? Känns ju som ryktsakerna är ganska smutsiga efter all lervälling o fällande hästar.

Sv: Rengöra ryktborstar?

Syntetborstar kör jag i tvättmaskinen tillsammans med skydd och vojlockar.
Äkta handtvättas i det jag har hemma för tillfället, såpa, Ajax eller dyl.

Jag kör allt i tvättmaskinen, har en speciell hästmaskin. De blir som nya. :laugh:
När jag kör borstar brukar jag blanda i schabrak. Det låter så illa annars:angel:.
Tvättmedlet är samma som till täcken och sånt, ett milt utan blekmedel.

Jag har haft min ryktborste i 34 år och har aldrig tvättat den. Jag skrapar den ordentligt mot skrapan och pillar för att få den ren. Den är i äkta hår och går inte att se botten på. Min häst tycker inte om att bli ryktad så jag använder den inte så ofta.

Jag låter dem ligga i blöt en timme i varmt vatten med såpa o salt. Sköljer nogrannt o sen får de lufttorka.

Jag lägger i badkaret med flytande tvättmedel. Gnuggar lite sköljer noga och sen får det torka.

Varmt vatten + salt till plast/syntetborstarna. Hästschampoo till de med tagel.

Nu skäms jag lite för att det var alldeles för länge sen jag rengjorde... :crazy:

Varmt vatten och såpa brukar jag ta, låter det ligga i blöt en stund och använder sen en annan borse för att få bort håret. :)

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: MiniLi
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka