Rengöra ridgjord

bettysmatte

Trådstartare
Ni som har ridgjord, hur rengör ni den? Läderdelarna är ju inte svårt, men själva biten under magen är (i alla fall min) tillverkad av både textil och läder. Hur sjutton tvättar man det? Inte kan jag väl precis slänga den i tvättmaskinen, men det ser verkligen ut som om jag skulle behöva göra precis det. Smuts från hästen på ena sidan och gegga från grusvägen på den andra.

En ytterligare fråga. Hur undviker man bäst att få ont på insidan av låren när man använder ridgjord? Ska man sitta någorlunda rätt så hamnar ju stigbygelspännena lätt under låren och jag har faktiskt fått blåmärken. Inte så skönt. Kan det undvikas?

Sv: Rengöra ridgjord

jag gör lika som med grimmorna. dvs. varmt vatten, såpa och en skurborste. sen kan det kanske vara bra att köra lite läderbalsam på läderbitarna sen. Har faktiskt aldrig fått skav av min... kanske beror på att jag främst använder den på vintern när jag kör med täckbyxor, som den skogsmulle man är! :P

Hade en tömkörningsgjord i textil för ett par år sen, och jag hade en sån sadelgjordstunnel under den så att själv gjorden inte skulle bli smutsig. Hästen slapp få skav av gjorden, och jag slapp tvätta gjorden någonting :)

Byt "underdelen" mot en vanlig kort textilgjord så är det bara att slänga i maskinen.......

Liknande trådar

Hästvård Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid...
Svar
4
· Visningar
1 816
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V