Rengöra hästens tandkött med munvatten?

leia

Trådstartare
Senast när vår hästtandläkare var på besök rekommenderade han att vi skulle rengöra hästarnas tandkött (över/under 'framtänderna') med bakteriedödande munvatten. Detta för att minska antalet bakterier som hästen sväljer och som tydligen kan belasta levern (fråga mig inte om detaljerna...). Har nu testat det ett tag och hästen gillar det verkligen :D (Tar munvatten på en bomullsrondell och gnider lite på tandköttet.) Men om det hjälper är ju svårt att veta... (Hästen har inga tandproblem, men han menade att det är bra i förebyggande syfte.) Är det ngn annan som hört ngt liknande eller som har teorier om ifall det hjälper?

Sv: Rengöra hästens tandkött med munvatten?

Detta för att minska antalet bakterier som hästen sväljer och som tydligen kan belasta levern
Jag begriper inte vad folk får allt från!!!!!
Bland det tokigaste jag hört på länge.
PL

Ja, inte vet jag - att bakterierna hamnar i magen känns väl inte så ologiskt, men hur de skulle belasta levern är lite oklart... Hästen som han först rekommenderade det för har haft upprepade inflammationer i tandköttet. Men sen sa han att det egentligen är bra för alla hästar.

Det var det Dummaste jag har hört på länge!!! Ta ett blodprov på din häst i stället om du undrar över lever värdena?

Som jag sa var det inte min häst som hade problem, det var en annan som blev behandlad samtidigt. Däremot sa han att alla hästar skulle må bra av bakteriedödande munvatten. Jag blev själv ganska förvånad när han sa det, eftersom jag aldrig hört talas om det förut. Men han är en av de populäraste hästtandläkarna här i landet (ej Sverige) och eftersom jag själv ej studerat hästtandläkeri tänkte jag att han borde veta vad han pratar om. Är möjligt att jag missuppfattade motiveringen (pga språkförbistring), men att han menade att det vore positivt för alla hästar med bakteriedödande munvatten på tandköttet är jag dock säker på. Kan ju för all del vara dumheter ändå :o

Kan man anta att den s k hästtandläkaren gått en treveckorsutbildning i USA?
Jag kan mycket väl tänka mig att det är en amerikansk idé att använda munvatten till hästar.......:crazy:

Nej, han har utbildat sig i Australien. Vet ej ngt om utbildningen utom att den kallas Master Certified Equine Dentist... Tror att han har lite koll iaf, eftersom han föreläser i hästtandvård på veterinärutbildningen.

Hahahahaha! "Hej, jag heter Hästtandläkare, jag kan inte ett skit om hästens fysiologi, men jag filar gaddar och tar betalt ändå".

Vem skulle det vara menar du? SLU har veterinärer som föreläser samt TL.

det låter inte så trovärdigt. :p

däremot kan det väl kanske vara bra att ha på munvattem för att döda bakterier just I tandköttet. men munvatten är ju så himla starkt, känns ju som hela tungan brinner. skulle aldrig använda det på hästarna!

har dock sneglat på det till hundens dåliga andedräkt.... :devil:

Men är inte munvatten, typ Listerin mer skadligt än nyttigt? Vill minnas att jag läste en artikel om det (elle om jag såg det på anslag i skolan..). Ibland är det säkert bra, men att använda ofta låter inte nyttigt.. Innehåller ju en hel del alkohol :crazy:

möjligt, min pappa använder det och det svider för fasen i mina ögon om han andas på mig efteråt.

Det är nog lite svårt att tala om för hästen eller hunden att de inte ska svälja det.
Jag är kanske dum men varför är det farligt med bakterierna i munnen?
Det finns ju massor av bakterier i hela matspjälkningssystemet.

Kan man anta att den s k hästtandläkaren gått en treveckorsutbildning i USA?
Jag kan mycket väl tänka mig att det är en amerikansk idé att använda munvatten till hästar.......:crazy:

Komiskt nog så har du väldigt rätt;) Arbetade i ett stall i södra kalifornien förra sommaren och mycket riktigt så fick vi behandla en häst med munvatten varje dag. Detta innebar att man liksom sprutade på munvattnet med en medecinspruta. Hästen verkade inte direkt lida av det och anledningen sas att hon annars skulle få nfekterat tandkött för att hon var så gammal.

Dessa tokiga amerikaner:p

Innehåller ju en hel del alkohol :crazy:

Absolut, min granne åkte dit så det rök om det när han blev stannad av polisen på väg till jobben en morgon och blev ombedd att blåsa. Blev en tur in till station på direkten. De lyssnade inte på att han hade använt listerin, men när de sen tog blodprov på station så var han helt grön.

Jag är skeptisk till produkter med så hög alkoholhalt (i vissa produket är det ju 60% alkohol, och det säljs helt lagligt på ICA, inget man vill ha i orätta tonåringars händer precis.) det är definitivt inget jag skulle stoppa i munnen på mina djur :crazy::eek:

Hahahahaha! "Hej, jag heter Hästtandläkare, jag kan inte ett skit om hästens fysiologi, men jag filar gaddar och tar betalt ändå".

Vem skulle det vara menar du? SLU har veterinärer som föreläser samt TL.

Vill inte skriva vad han heter (får man väl inte ens enligt forumreglerna?). Som jag sa tidigare är det inte i Sverige => har inget med SLU att göra.

Men är inte munvatten, typ Listerin mer skadligt än nyttigt? Vill minnas att jag läste en artikel om det (elle om jag såg det på anslag i skolan..). Ibland är det säkert bra, men att använda ofta låter inte nyttigt.. Innehåller ju en hel del alkohol :crazy:

Jag skulle inte heller ta ett med alkohol i. Det jag provade var alkoholfritt och färgämnefritt etc. Men att svälja det är ju förstås inte bra ändå! Man skulle bara ta lite på en bomullstuss (eller dylikt) och gnida på tandköttet.

Men den allmänna meningen verkar ju vara att det inte är ngt att slösa tid på (minst sagt ;) )

Jag är skeptisk till produkter med så hög alkoholhalt (i vissa produket är det ju 60% alkohol, och det säljs helt lagligt på ICA, inget man vill ha i orätta tonåringars händer precis.)

Alkoholen i Listerine är tillsatt för att essensoljorna ska kunna lösas.
Alkoholen är denaturerad, dvs. den innehåller ett ämne som gör den otjänlig att dricka. Källa: Broschyr från Apoteket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka