Rena expolosionen av fransk bulldogg...

Skogstrollet

Trådstartare
Är "Frallan" nya flugan...? Tittar ju alltid på blocket och har sett att det fullkomligt kryllar av fralleannonser. Många från samma ställe och utan stamtavlor. En del med alla papper i ordning och för summor upp till 18000.

Är det bara för att jag själv fått upp ögonen för rasen som jag ser "alla" annonser plötsligt, eller är det nya boomen efter tjivavvan?

Sv: Rena expolosionen av fransk bulldogg...

Det verkar vara en modehund. Många hundnigeriabrev handlar om just frallor också. (Och chihuahuor..)

Dom har blivit mycket populära dom senaste åren. Mamma har förvisso alltid haft långa kölistor, men nu svämmar man över av samtal i perioder...

Att priset har gått upp är ju helt enkelt för att man kan. För 10 år sedan kostade en Fralla mellan 8-9000 kr. Sen höjdes det lite, och folk var fortfarande villig att betala. Sen ytterligare lite till. Sen ännu mer för en hund efter importföräldrar. Och så fortsatte det. Nu ligger en relativt vanlig svenskfödd valp på 16-18000 kr och ännu mer för valpar efter importerade föräldrar, mycket meriterade eller efter speciella linjer.

Jag trodde annars att priset låg högre än "vanligt" just pga av den höga frekvensen kejsarsnittsfödslar och lågt antal valpar i kullarna. Liksom på mops, engelsk bulldogg och liknande. Men det är klart, är efterfrågan hög kan man ju höja priset...

Trist. Verkligen en av de absolut sista raserna man vill se råka ut för en boom. Den ligger ju redan så illa till hälsomässigt att det bara kan sluta i ren katastrof om "buskavlare" ska ge sig på rasen.

En fördel är ju att många uppfödare importerar långnosade frallor efter självvalpande föräldrar, jag tror efterfrågan efter dessa sundare frallor är det som ökat mest och bidragit till att fler kan tänka sig en fralla.

Man kan bara hoppas att det går bra.

/Krims med fralluppfödande föräldrar men som aldrig i he...skulle skaffa en själv.

Senast ändrad av en moderator:

En fördel är ju att många uppfödare importerar långnosade frallor efter självvalpande föräldrar, jag tror efterfrågan efter dessa sundare frallor är det som ökat mest och bidragit till att fler kan tänka sig en fralla.

Ja det är jättebra. :) Då kan jag också tänka mig en. :D

Vet du möjligtvis varifrån man tar dessa importhundar? Är det något speciellt land/område som ligger bra till med hälsan på sina frallor?

Så som rasen ser ut idag är jag mycket tveksam. Men om rasen går åt ett sundare håll, vem vet...

Ja det är jättebra. :) Då kan jag också tänka mig en. :D

Vet du möjligtvis varifrån man tar dessa importhundar? Är det något speciellt land/område som ligger bra till med hälsan på sina frallor?

Så som rasen ser ut idag är jag mycket tveksam. Men om rasen går åt ett sundare håll, vem vet...

Ryssland har tydligen en hel del fina frallor enligt mor. Hon har själv en import därifrån. Den är välbyggd och har lite längre nos. Tyvärr så döms ju de osundare exemplaren upp på utställning. Men nu har ju mina föräldrar aldrig fött upp utställningshundar, deras uppfödningsmål är sällskapshundar som skall hålla för att klappa på i många år (de har fött upp New Foundlands i 28 år men bytt ras).

Själv är jag också tveksam till rasens sundhet men tycker det är bra att flera vill ha de sundare hundarna. Sen är jag själv lite ointresserad eftersom det är en total personlighetskrock mellan mig och frallor, inte min ras helt enkelt.

:DJag har också en import från Ryssland... :bump:
Jätte vacker tösabit! MED nos och svans!
Rör sig obehindrat och har enorm energi!:love:

Hade jag haft mer pengar, hade jag fetlätt köpt in fler hundar från samma kennel, eller tja, även från andra ställen i ryssland, men dom e fan inte gratis... :crazy:
Ungeför lika gratis som dom i Sverige... *suck*
Bara att man får lägga på en sjuhelvetes massa extrakostnader innan de väl kan ligga i ens egna soffa...
Och folk säger till mig att jag ska köpa svenska, svenska som enligt dem är sååå mycket bättre än "dumma värdelösa" import hundar, så jag får då höra, att jag endast köper från utlandet för det påstås vara billigare. :grin: :crazy:
Men kan meddela, det är tamejfan inte billigt att bila ner till Ungern, bara för att få hem en pälskling!;):love: Som jag gjorde bara här om helgen...
Hade aldrig någonsin gjort detta totalt idiotiska upptåg, som dessutom inte är billigt, om jag kunde hitta det jag söker i Sverige.....

Fler sunda frallor åt folket. *Tss

Ja, det pratas ju ofta om att det är just därför. Men egentligen så - För 10 år sen hade Frallorna samma snittstatistik, samma antal valpar som genomsnitt etc och uppfödarna klarade sig på det dåvarande priset för att få ihop det...
Dock så slapp vi alla nya uppfödare som kom och gick varje månad då i alla fall, när priset på valparna inte lockade lika mycket.

Jag personligen kan tänka mig att betala upp till 12-13000 kr för en renrasig valp med helt okej stamtavla. Inte 18000 kr däremot. Det är skillnad på valpar och vuxna hundar för mig, för en vuxen/äldre unghund vet man vad man betalar för i alla fall. Jag gav väldigt mycket pengar för min import, men hon hade växt klart till största del osv. Så jag visste ju hur hon skulle placera sig inom utställningar, hur kullen såg ut och allt sådant som känns viktigt.

Ryssland har tydligen en hel del fina frallor enligt mor. Hon har själv en import därifrån. Den är välbyggd och har lite längre nos. Tyvärr så döms ju de osundare exemplaren upp på utställning. Men nu har ju mina föräldrar aldrig fött upp utställningshundar, deras uppfödningsmål är sällskapshundar som skall hålla för att klappa på i många år (de har fött upp New Foundlands i 28 år men bytt ras).

Själv är jag också tveksam till rasens sundhet men tycker det är bra att flera vill ha de sundare hundarna. Sen är jag själv lite ointresserad eftersom det är en total personlighetskrock mellan mig och frallor, inte min ras helt enkelt.
Många frågor om det är okej? (annars svara gärna via PM ;))
Välbggd och längre nos, underbart, vilken kennel?:bump:
Givetvis är målet friska hundar, att de kan springa i vänstervarv är ett plus i kanten!:banana:
Men som tidigare nämt, dommare dömmer fram fel typ... Tragiskt..
Jag har själv sett med egna ögon, hundar få cert, hundar som knappt kan andas.... *gråter*Och framförallt hamnar ansvaret på uppfödarna, som väljer dessa hundar att avla vidare på, pga titlar o dyl.
(nu trampar jag säkert folk på tårna, låt gå men så tycker jag iaf!)

Jag är också jätte tveksam ang hälsan, har lite för mycket erfarenhet om problem med dito, men försöker handgriplingen göra något åt saken!
OM jag lyckas, det får bara tiden utvisa!
Och såklart, man kan inte klaffa med alla raser. ;)

*Zizzy har babblat klart nu *Tss*

Zizzy, har du möjligtvis någon bild på din import? *nyfiken*

Hur duktiga är de ryssland med omnejd på hälsotester m.m? Är rasen mera "sund" pga av att de helt enkelt föredrar det utseendet eller är det en medveten avel mot friskare hundar? (Eller har den bara aldrig "spårat ur" som här kanske...)

Vill också gärna ha tips på dessa kennlar, främst för att jag vill se hur deras hundar ser ut. PM:a gärna. :)

Krims, jag törs inte anta det men med tanke njuffeledtråden tror jag att dina föräldrars kennelhemsida är en av dem jag redan varit inne på flera gånger och tittat. :) Är det Kathinka som är importen du nämner i tråden?

Förtydlig till moderatorn: jag ser att tråden kan börja anas ta annonsform och vill understryka att så inte är fallet. Jag är nyfiken på hur dessa sundare frallor ser ut och är inte ute efter någon valpförmedling. (Jag måste vinna på lotto först......)

tycker det är så tragiskt, har en bekant som är väldigt... vad ska man säga, det är viktigt allt att är så stilrent/konstnärligt/speciellt hemma hos honom... köpte en tavla som var "såååå coool" och "up-coming konstnär" balbalbal, sen nudlar i en månad (tavlan blir man nog inte ens av med på loppis)...

å sen har han velat ha en fransk bulldogg och jag kan inte rå för att undra om han vill ha en HUND eller en "sak" med speciellt-coolt utseende...

nu fick han en sådan för några veckor sen... :cool:

Japp det är hon. Hon har ett helt annat huvud än t.ex deras hanne som är alldeles för platt i näsan (men han går ju bra på utställning:crazy:)

Zizzy, har du möjligtvis någon bild på din import? *nyfiken*

Hur duktiga är de ryssland med omnejd på hälsotester m.m? Är rasen mera "sund" pga av att de helt enkelt föredrar det utseendet eller är det en medveten avel mot friskare hundar? (Eller har den bara aldrig "spårat ur" som här kanske...)

Vill också gärna ha tips på dessa kennlar, främst för att jag vill se hur deras hundar ser ut. PM:a gärna. :)

Krims, jag törs inte anta det men med tanke njuffeledtråden tror jag att dina föräldrars kennelhemsida är en av dem jag redan varit inne på flera gånger och tittat. :) Är det Kathinka som är importen du nämner i tråden?

Förtydlig till moderatorn: jag ser att tråden kan börja anas ta annonsform och vill understryka att så inte är fallet. Jag är nyfiken på hur dessa sundare frallor ser ut och är inte ute efter någon valpförmedling. (Jag måste vinna på lotto först......)

Med hälsotester är det jätte olika, vissa är supernoga, vissa skiter i vilket..
Precis som i Sverige, är inget annorluda utomlands...
Eller jo, vissa synsätt är annorlunda...
Vissa uppfödare avlar på patella grad 1 utan att de tycker det är jätte konstigt så länge de paras med en som är fri i flera led. Det är döds synd i Sverige typ.
Och på några håll har man nu börjat röntga höfterna, för att få lite koll på den statusen med, vilket är bra.
Hudsjukdommar avlas på, för de vet fan inte bättre många gånger verkar det som.. *suck*
Så man ska vara extremt frågvis när man kollar runt, inte nöjsa sig med ett kort svar om att föräldrarna bara är friska...
Och inte stirra sig blind på en stamtavla med bara champions efter champions, en hund från en liten privatkennel med okända föräldrar kan vara minst lika bra. Och kanse bättre ur avelssynpunkt, för att sprida blodet.

Min tös kommer från denna Kenneln.
(Varför skulle jag nu gå in där o kika för.. Nu blev jag ju kär.. Igen.. dumma mig haha)
*Snodd bild från fodervärden*(jag har fan inga egna.. :o)
1224059259_resized.jpg

Helt okej stamtavla, men jag föll pladask för hennes utstråling på fotona på uppfödarens hemsida... Nos OCH svans, på en och samma hund!
Dock är hon lite lång i ryggen, men va fan, hon rör sig helt obehindrat så det kvittar helt för min del, går det bra sen i ringen är jag bara glad, huvudsaken är att hon(och avkommor) kommer vara friska och sunda.

En annan tösabit jag har, en polack, är Carmen.
34%20april-08%20302%20liten.JPG-for-web.jpg

Hon gör sig inte rätt på bild tyvärr haha jag är värdelös med kameran *Tss
Men hon har inte riktigt så kort nos som det ser ut på fotot!
(på fotot ser det ut som hon har hela huvudet intryckt haha)
Hon har inga andingsproblem, pigg och har hur mycket energi som helst..
Och jag fick ett underbart telefonsamtal från tjejjen som har henne ofta(ej fodervärd, men behöver sällis då och då och givetvis lånar jag ut haha) att damen började löpa inatt! Sist var i februari... Så jag har väntat och väntat, så förhoppningsvis kommer det vappisar äntligen!! (EJ ANNONS!)Men jag har längtat så läääänge nu...

Din svarta dam... fasen vad fin hon ser ut :love: Var bara tvungen att säga det. Funderade på fralla ett tag men avstod pga trånga nosar etc, vill ju ha en hund som kan andas vettigt :crazy:

Kan inte mer än att hålla med! Brukar personligen tycka att de kan se lite.. konstiga ut :o Men hon var ju jättefin din tjej:eek::D *ser frallorna i nytt ljus* :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka