Korven

Trådstartare
Är jag helt ute och cyklar när jag tycker att islandshästen ska ha ren trav också. Inte bara ren takt i tölten. Jag har lärt mig att traven är tvåtaktig och inget annat.

Sv: Ren trav

Trav är en tvåtaktig diagonal gångart med sväv.
Korrekt uppfattat.

(sen är det olika lätt att få till det)

/Malin

Är det någon som säger att den inte ska ha de? :)

Den får gärna ha ren galopp och skritt också..

Är det någon som säger att den inte ska ha de? :)

Den får gärna ha ren galopp och skritt också..

"får gärna"???

Hästarna ska ha ren skritt och galopp också, men för att citera Freyr - det är olika svårt att få till...
Min femgångare hade när jag började rida in honom för 1½år sedan ren skritt, ren grisepass, i rätt hastighet skapligt ren tölt, och sedan ren pass... inget annat.
Nu har han ren skritt, trav och tölt (fast jag får lite taktmissar när jag begär lite för mycket fart). Korta sträckor kan jag få nästan ren galopp också, men det är fyrtaktigt, passtaktigt, korsgalopp också i en salig blandning.

Mitt mål för -14 med den hästen är att (förhoppningsvis) kunna rensa upp galoppen också.

Men det är väl självklart att traven ska vara ren och tvåtaktig. Det gäller alla hästar. Menar denne person något annat vore det kul att höra motiveringen. :)

Är jag helt ute och cyklar när jag tycker att islandshästen ska ha ren trav också. Inte bara ren takt i tölten. Jag har lärt mig att traven är tvåtaktig och inget annat.

Det är här jag älskar rasen, på ett hbl är det bara hoppa upp och trava iväg i en 2 taktig trav.
Men så är det inte alltid påen isis.
Tölt och pass kan ofta ge lite negativa inslag på de övriga gångarter som gör att traven lätt kan bli 4 taktig liksom galoppen och att skritten går mot pass och trav och galoppen med går åt pass.

Det är svårare att rida en isis rent helt enkelt, mer utmaning och det är de här jag bara älskar=)

Jag hävdar att alla islandshästar kan gå rent ... det gäller bara att träna och vissa hästar har lättare andra svårare.

Vad jag sett och märkt så verkar 4 gångarna ha lättare för att gå rent mer än 5 gångarna.

Det är svårt att få en isis att gå i en rund taktren galopp med bärkraft.

Islandshästen går mkt på skjutkraft som travarna gör än bärkraft.

En häst som går i snabb pass skjuter ifrån med enorm kraft samt i tölten, man ser att bakbenen är helt annat vinklar i pass och tölt och kan nästan se hur vinkeln ändras när hästen går ner i trav och plötsligt ändrar om till bärkraft.

Precis som travarna som har svårt för att få in rumpan i trav och galopp och går 4 taktigt eller passaktigt gör även en islandshäst ibland,

Får islandshästen dock gå påskjutskraft i trav och galopp så blir det oftast ren. Det man i storhästvärden kallas slängtrav och flack galopp.

Det är därför många rider så snabbt inne på tävlingarna i trav och galopp för att hästen har lättare att gå rent om den får trava/galoppera på än att man samlar ihop och kräva bärkraft och balans.

Dock skulle jag vilja se tex i V5 fler moment på högre nivå att det ingår trav samt även samlad kort trav i form., Och även galopp att det finns kort samlad galopp i form.
Då blir grenen genast direkt jääääkligt svår och man har nått att träna på där hemma:)

Men de går att rida ren trav och de ska man eftersträva=)

Senast ändrad:

Har det omvända problemet. Min 8åring har 3mycket bra gångarter.Tränar vi på tölt blir det trav.Tips på hur man tränar?

Samling, samling, samling. En häst som faller ihop och ner i trav är på tok för osamlad, varför? Ja det kan bero på flera saker, styrka, balans kan saknas. Självklart är en sån häst knappast bärig, och det behövs träning för bärighet. Sedan får man titta på sig själv som ryttare, vad sker här? Ofta vill man rida med mycket häst i handen, det är något man måste träna på att komma ifrån då grunden för bärigheten absolut inte får sammankopplas med handen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
859
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 414
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar