Sv: Ren trav
Är jag helt ute och cyklar när jag tycker att islandshästen ska ha ren trav också. Inte bara ren takt i tölten. Jag har lärt mig att traven är tvåtaktig och inget annat.
Det är här jag älskar rasen, på ett hbl är det bara hoppa upp och trava iväg i en 2 taktig trav.
Men så är det inte alltid påen isis.
Tölt och pass kan ofta ge lite negativa inslag på de övriga gångarter som gör att traven lätt kan bli 4 taktig liksom galoppen och att skritten går mot pass och trav och galoppen med går åt pass.
Det är svårare att rida en isis rent helt enkelt, mer utmaning och det är de här jag bara älskar=)
Jag hävdar att alla islandshästar kan gå rent ... det gäller bara att träna och vissa hästar har lättare andra svårare.
Vad jag sett och märkt så verkar 4 gångarna ha lättare för att gå rent mer än 5 gångarna.
Det är svårt att få en isis att gå i en rund taktren galopp med bärkraft.
Islandshästen går mkt på skjutkraft som travarna gör än bärkraft.
En häst som går i snabb pass skjuter ifrån med enorm kraft samt i tölten, man ser att bakbenen är helt annat vinklar i pass och tölt och kan nästan se hur vinkeln ändras när hästen går ner i trav och plötsligt ändrar om till bärkraft.
Precis som travarna som har svårt för att få in rumpan i trav och galopp och går 4 taktigt eller passaktigt gör även en islandshäst ibland,
Får islandshästen dock gå påskjutskraft i trav och galopp så blir det oftast ren. Det man i storhästvärden kallas slängtrav och flack galopp.
Det är därför många rider så snabbt inne på tävlingarna i trav och galopp för att hästen har lättare att gå rent om den får trava/galoppera på än att man samlar ihop och kräva bärkraft och balans.
Dock skulle jag vilja se tex i V5 fler moment på högre nivå att det ingår trav samt även samlad kort trav i form., Och även galopp att det finns kort samlad galopp i form.
Då blir grenen genast direkt jääääkligt svår och man har nått att träna på där hemma
Men de går att rida ren trav och de ska man eftersträva=)