Ren tölt eller grisepass?

Sv: Ren tölt eller grisepass?

Helt ren tölt och helt ren tvåtakt är lätt att känna skillnad på. Tvåtakten är ju som sagt tvåtakt, och det blir ofta ett stötigare och styvare gungande från sida till sida. Ren tölt är ofta bekvämare, och du känner tydligare de fyra olika faserna i gångarten.

Lyssnar du på ren tölt skall du höra "black-n-deck-er, black-n-deck-er", grisepassen slår bara två gånger och låter mer och mer mot bara "black-deck" ju mer tvåtakt du har!

När hästen grisepassar så "vaggar" den fram och tillbaka.
Det kan vara svårt att känna när tölten är helt ren! För det finns så himla många olika taktfel i olika grader.. -Bästa sättet att lära sig att känna är nog att man har en riktigt ren tölt häst och samtidigt en tränare som kan säga till när tölten är ren och sen får man försöka känna efter hur det känns och hur hästen sätter ner benen.

Att rida på hårt underlag, t.ex. grusväg brukar göra det lättare att känna och höra takten än om man rider i padock.

ja grusväg är perfekt, jag tycker det är jätte svårt att känna takten på för mjukt underlag men på vägen både känns det och hörs det.

Sen när man vet att tölten är ren så kan man börja träna hästen i tölt på banan också.

Jag fick lära mig att grisepassen låter Bosch-bosch :p
Tölten black-n-decker.

Himla bra knep faktiskt

haha det var ju ännu bättre :D

Det är jättesmart, för man hör faktiskt tydligt alla fyra faserna i blackndecker! Så man skall alltid satsa på de bästa verktygen helt enkelt ;)

Haha precis! Ska jag nån gång köpa verktyg så vet jag ju att det är black n decker som gäller, för bosch är ju bara skit :angel::p

Smidigt! Det ska jag prova med min! Håller på att töltsätta min korsning nu när han är slankare i figuren. Har hittills tagit fyra "halvsteg" på två träningstillfällen! Jag är inte helt säker på att det är "hel tölt" så att säga, men det är inte trav och inte skritt och väldigt bekvämt, helt stilla. Om inte annat höjer han ryggen något alldeles otroligt, så nåt är det säkert bra för.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder på både sport, kunskap och inspiration om islandshästar. Nu finns startfältet i World Cup Tölt...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar