Ren häst utan dusch??

Janey

Trådstartare
Första tävlingen är på måndag och då vill jag självklart att min gula pålle ska vara ren. Eftersom att han är en mästare på att rulla sig i de mest geggiga lerhögarna så har han fina missfärgningar i pälsen var och varannan dag. Speciellt hans vita man och svans är nästan i samma gula ton som pälsen för tillfället... Inte snyggt!

Men just nu är det fortfarande lite kallt att duscha honom känner jag eftersom att vi endast har kall vatten och det är bara strax över nollan, så hur tusan får man bort missfärgningarna??

Sv: Ren häst utan dusch??

Hur gör man då? bara häller lite potatis mjöl på och sen borstar eller? funkar på man och svans med?

Torrschampo, hur funkar det? vart finns det att köpa?

Jag antar att man gnuggar in potatismjölet och sen borstar bort. Ingen aning. Går att googla på.
Torrhästschampo finns i ridsportbutiken, googla upp det med så vet du vart det finns.

Sahar var min rutin.

Du behover ha en medhjalpare.
En dunk varmt vatten, en hink, nagra stora handdukar och ett bra men milt schampoo.

Lagg en handduk under manen och sedan bloter du den forsiktigt.
Gnugga in schampo och skolj sedan lika forsiktigt. Da blir han inte sa blot och man behover inte sa mkt vatten. Torka med hartork.

Svansen stoppar du helt enkelt ner i en hink med varmt vatten och schampo.
Gnugga och skolj sedan i en annan hink.
Torka med hartork, i med palsglans och flata svansen. Vik flatan dubbel och linda sen upp den med en elastisk linda.

Flackarna pa kroppen kan du ta med torrschampo.

Benen skoljer du av och sedan nar de torkar sa gnugga in potatismjol och linda med stallbandage.

Lycka till pa tavlingen!

Har det inte hänt ngt på 30 år:eek:

Potatismjöl använde man till ljusa kusar.

När den är ren- täck den för guds skull. Från öra till svanspets:grin:

Haha, ja du borde veta hur han ska tacklas. :P Här hemma kommer han in brun/svart varje dag... Ska testa detta ikväll! Tack för tipset.

Nu håller vi tummarna att det går bra på tävlingen med. :)

Haha, jag tror han har en inneboende onskan att vara brun...
Han kanske foddes med "fel farg"?

Helst av allt skulle man vilja plasta in honom helt.
Gladpack?

Gladpack låter jättebra:idea:

Jag brukar faktiskt tvätta hästen oavsett väder (okej mer än -10 så avstår jag, men annars) och sedan helt enkelt lägga på alla täcken jag har om det är kallt.

Jag har inte heller varmvatten i stallet, men jag tar med ca två hinkar med RIKTIGT varmt vatten innifrån och blandar upp detta med kallt vatten i stallet.

Jodopax har jag fått tipsat funkar bra för att få dem riktigt vita, blanda en skvätt med shampot och tvätta ur noggrant, funkar kanonbra faktiskt.

Haha, jag misstänker starkt att det är så.. I stallet brukar dom säga att han är Isabell Skäck. Gjorde det stora misstaget att släppa ut honom utan täcke häromdan, tänkte "skönt att lufta pälsen lite". När jag skulle ta in honom var han drypande våt av lera..

Ska bli spännande och se om min arbetsprestation kommer vara förjäves imorgon :P Han lär väl hitta minsta lilla bajshög i boxen att rulla manen i..

Jodopax :O dom gånger jag har använt det så har en stark rostbrun färg infunnit sig..

Vad ar ditt problem?

Tror inte det kan bli mkt ljusare an vitt nar det galler vita strumpor. :grin:
Vems var problemet:cool:

Det är inte meningen att man ska "färga" den med mjölet. Då kan man lika gärna använda vilket som helst.
Potatismjölet absorberar skiten o ska borstas bort- för att den ska bli REN.

Lite vatten på kissfläckar, potatismjöl o sen gnugga med frotté.

Klart som korvspad att det fargar.

Potatismjol har inga magiskt rengorande egenskaper men det blir kvar i palsen vilket doljer smutsen och eventuella missfargningar.

Krita fungerar bra det med.

Jo den suger upp vätska- gör kräm tjockare vettu:grin:

Samma som torrschampo. skiten absorberas o kan borstas bort.

Men visst kan man låta det sitta kvar:eek:

:D

Att suga upp vatska ar en egenskap som ar ratt ovesantlig nar det galler torra smutsflackar och lera. Daremot doljer det lite genom att det lagger sig over haren.

Ska man anvanda det for att suga upp kan man lika garna anvanda ett bra schampo som gor det renare. Om man anda tankte blota hasten.

Japp, klart man ska lata det sitta kvar.
Det ar ju det som ar tanken nar man kritar benen liksom.
Det blir skinande vitt.

Men du har nog inte samma vana av att grooma showhastar sa jag far val ursakta dig lite.
Vad som ar rent for dig duger nog inte for mig ;)

Senast ändrad:

Såhär skrev jag längre upp
Lite vatten på kissfläckar, potatismjöl o sen gnugga med frotté.
Då blir den ren- inte bara sopad under Mattan:eek: skitig under mjölet.
TS bad om råd om ren häst!

Da laser da som en kratta.
Jag skrev ju att man skulle tvatta benen forst. :D

Forst tvattar man rent, sedan gnuggar man in mjol for att fa det lysande vitt och dolja (kroniska) missfargningar.

Borjar fundera om du ens svarade mig fran borjan nu eller om du missade ett KL?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka