Sv: Remonthälta.
Hur har det yttrat sig på din häst?
Hade den ont, var trött?
OK, för det första ska jag väl betona att han inte fått remonthälta, utan det är växtvärken jag pratar om (Glömde betona det i mitt första inlägg).
Det började med att humöret ändrade sig. Han gick från att ha varit en trevlig prick till en häst som nästan aldrig såg glad ut och bitvis blev han till och med riktigt arg! Blev tex känslig över hela kroppen, ville inte bli borstad. Sen blev det ökade problem i form av protester, han ville inte lastas, han ville inte att man skulle sadla, tränsa, hoppa upp osv. Han blev väldigt lat (fick antingen banka i ridningen eller rida med sporrar och spö...
) och släpade dagligen bakbenen efter sig.
Sen fick han problem med höger has. Han blev varm och svullen och i två omgångar blev han även halt. Jag trodde lösa benbitar och åkte till slut t veterinär för att röntga. Han är helt fräsch i lederna, så även vet konstaterade växtvärk.
Vet rättade även till tänderna, det satt bla en mjölktandsbit kvar i kanten av en av de nya permanenta tänderna som kom i hans sista växling nu när han var 4,5 år. Sen hade han även hakar som orsakat spänningar, huvudvärk osv.
Nu är han på bättringsvägen! De sista permanenta tänderna är halvt ute, inga mjölktänder som sitter i vägen, hakarna är åtgärdade, hasen är i princip aldrig svullen mer och växtvärken i övrigt verkar bättre. Jag märker stor skillnad! Han ser numer gladare ut, är piggare när jag rider (MYCKET piggare, kanske jag ska säga!), lättare att ställa och böja åt bägge håll (protester åt ena hållet förut), går i princip raka vägen på transporten osv. osv. osv.
Vissa dagar har han dock problem fortf och då får han självklart vila så tar vi nya tag dagen efter!