Remonthälta.

Sv: Remonthälta.

Min häst (4,5) har under flera månader haft problem med växtvärk.
Han är nu på bättringsvägen och är igångsatt! :bump:

Är det ngt spec du undrar?

det som heter "remonthälta" är igentligen ingen hälta utan överben som sätter sig framförallt på den unga hästen strax under framknäna på insidan. uppkommer tex. pga. överansträngning eller felaktig inskening.

växtvärk har jag haft någon unghäst (1-2 åring)som haft, då oftast större hästar som periodvis växt fort och ev. ojämt. men aldrig någon som visat direkt hälta pga. det.

Senast ändrad av en moderator:

Okej. Min häst har ett överben precis där du beskriver.
Min vet. menade när han kollade min häst för några veckor sedan att han hade remonthälta men förklarade det som en slags växtvärk. Han är stor och har växt fort.

Hur märkte du på dina att de hade växtvärk?

Min är stel och drar benen längs backen när han backar, och skakar när han ska lägga sig ner :crazy:. Dock inte halt ett dugg och rör sig stort.

Funderar på att åka och kolla igenom hela hästen från topp till tå.

Hur har det yttrat sig på din häst?
Hade den ont, var trött?

OK, för det första ska jag väl betona att han inte fått remonthälta, utan det är växtvärken jag pratar om (Glömde betona det i mitt första inlägg).

Det började med att humöret ändrade sig. Han gick från att ha varit en trevlig prick till en häst som nästan aldrig såg glad ut och bitvis blev han till och med riktigt arg! Blev tex känslig över hela kroppen, ville inte bli borstad. Sen blev det ökade problem i form av protester, han ville inte lastas, han ville inte att man skulle sadla, tränsa, hoppa upp osv. Han blev väldigt lat (fick antingen banka i ridningen eller rida med sporrar och spö... :crazy:) och släpade dagligen bakbenen efter sig.

Sen fick han problem med höger has. Han blev varm och svullen och i två omgångar blev han även halt. Jag trodde lösa benbitar och åkte till slut t veterinär för att röntga. Han är helt fräsch i lederna, så även vet konstaterade växtvärk.

Vet rättade även till tänderna, det satt bla en mjölktandsbit kvar i kanten av en av de nya permanenta tänderna som kom i hans sista växling nu när han var 4,5 år. Sen hade han även hakar som orsakat spänningar, huvudvärk osv.

Nu är han på bättringsvägen! De sista permanenta tänderna är halvt ute, inga mjölktänder som sitter i vägen, hakarna är åtgärdade, hasen är i princip aldrig svullen mer och växtvärken i övrigt verkar bättre. Jag märker stor skillnad! Han ser numer gladare ut, är piggare när jag rider (MYCKET piggare, kanske jag ska säga!), lättare att ställa och böja åt bägge håll (protester åt ena hållet förut), går i princip raka vägen på transporten osv. osv. osv.

Vissa dagar har han dock problem fortf och då får han självklart vila så tar vi nya tag dagen efter! :idea:

dom unghästar vi haft som haft växtvärk pga. att dom växt väldigt mkt. på kort tid har visat det genom "stelhet" i rörelsemönstret och jag har upplevt dom som lite "klumpiga". men det har aldrig blivit remonthälta

angående remonthältan, är din häst överansträngd eller har han felaktiga inskeningar ? har i något fall hört att det kan uppkomma pga. överfodring, men det har jag bara hört om aldrig läst om.

jag har haft någon äldre häst på -80 talet som haft "remonthälta" och det har inte påverkat hästen som vuxen, tävlade hoppning i högre klasser (fått genom överansträngning då dom haft kraftig tillväxtperiod som unga, inte så väldigt ovanligt)

precis, remonthälta är just överben på skenbenen, har inget med växtvärk att göra..

men sannaaah, jag tycker det låter som mer än växtvärk och överben.... att han släpar benen och skakar när han ligger ner tycker snarare på något neurologisk. :crazy: jag skulle ta hästen till klinik för full genomgång med särskild fokus på kors och rygg!

Mmm jag vet. Det är därför jag startade tråden. För att jag tycker att han inte borde reagera så MYCKET med enbart växtvärk.
Tänkte om någon hade nån häst som var som min och bara hade växtvärk.
Han släpar dock "bara" benen när han backar. Och han ligger ner varje natt, tycker att hade han haft jätteont hade han ju inte velat lägga sig. Dessutom är han pigg, busig, och inte halt what so ever. Men man blir ju orolig :(

Veterinären har klämt på rygg, kors, länd och dragit i honom så hade han haft ONT borde han ju reagerat. Kanske något som sitter fast eller har "hoppat" fel på honom.

Har mailat SLU idag för att höra om en vet. jag blivit rekomenderad jobbar kvar där. Isf kommer jag åka dit.

Senast ändrad:

Jag har haft en häst med precis lika symtom som din. Han växte väldigt fort och kraftigt. Fick inte överben men släpade benen periodvis och skakade kraftigt när han la sig ner.

Han kollades på klinik och det hittade aldrig något fel på honom. När han växt klart försvann alla de symtomerna. Han är nu såld och går höga klasser i hoppning.

Han behövde dock tid på sig att växa i kroppen.

Åh det där var verkligen skönt att höra! Har nämligen aldrig hört om en häst som beteer sig som min.
Kommer ändå kolla honom för att vara på den säkra sidan men det där var lättande att höra. :bow:
Hur gammal var din när den hade så då?

är det neurologisk så behöver det inte göra så väldigt ont, utan det kan vara skador på nerver som gör att kroppen inte fungerar som den ska. eller så kan det vara början på en neurologisk sjukdom.

kan ju hoppas att det är nåt övergåande men jag skulle kolla upp ordentligt. better safe than sorry..........

precis de symptomen hade Totte humörsvängningar, svårt att backa, lägga sig o resa sig.
Han visade sig ha förträngningar o trappstegsbild ningar i halskotespelaren. Han hade vuxit snabbt o var stor. Fick avlivas.
Skulle absolut röntga.

Självklart ska du kolla upp honom!

Jag röntgade igenom hela hästen och tog alla prover som fanns. De på kliniken trodde förmodligen att jag var galen.

Jag köpte honom som tre-åring, han hade så då och till och från tills han var färdigväxt som sju åring. På slutet skakade han bara lite när han lade sig ner. Inga problem att resa sig. Nu finns absolut inga symtom kvar. Han slutade på strax över 1.80. Även han rör sig väldigt stort.

Kolla även nacken, har något blivit skadat eller klämt där kan det ge skumma symptom.

Usch säg inte så :cry:.

La precis på telefonen. Har pratat med SLU och fått tid så det känns bra.
Nu ska hela hästen kollas banne mig!

men det är inte alls säkert att det är så illa med din. Jättebra att du har fått en tid.
Bättre att kolla en gång för mkt än en gång för lite.
Totte reagerade aldrig vid palpering av ryggen, han hoppade som en gud o var toppen i ridningen. Jag trodde aldrig att det kunde vara så illa som det var. Men han blev snabbt sämre på slutet :(

Men halleda, har undrat länge vad som hände med Totte, missade det helt... Beklagar så här i efterhand!

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Amk
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
691
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V