melvin

Trådstartare
hej! var idag ute och red, det gick väl lite sisådär, och efter att tag kom jag fram till att jag skulle testa att rida med bara remontnosgrimman. hoppade av och byggde om lite, kollade så att start och stopp funkade från backen, sedan bar det iväg igen. Hästen blev nu mkt nöjdare och slutade att lägga ner hela sin kraft på att vara irriterad på bettet, kunde nu söka sig framåt-neråt mkt ärligare! :bump: nu till min fråga: Jag tyckte att hästen blev lite stark-och jag visste ju inte riktigt hur mkt jag skulle våga ta i henne, har inte ridit så mkt bettlöst förut och var lite rädd att nosryggen skulle ta stryk om jag tog för hårt. Så släng gärna hit lite tips på hur jag ska bära mig åt för att bli bättre på att rida med remonten, för det vill jag verkligen göra om! :bow:

Sv: remont

Jag tyckte att hästen blev lite stark-och jag visste ju inte riktigt hur mkt jag skulle våga ta i henne

Kul att du provat med remontgrimma! Själv har jag ridit ena hästen så i nästan 4 år nu... :eek:

Om hästen "blir stark" (jag gillar verkligen inte det uttrycket) så ska du inte ta i tygeln. Det är lösgörande övningar som krävs! Med bettlöst är det extra lätt att hästen spänner sig vid nacken och spjärnar emot om man blir kvar i tygeltaget. Lätt i handen och snabba eftergifter! Bli aldrig hängande i någon tygel.

Om du ser till att rida hela hästkroppen och får den att bära där bak så lossnar det nog snart där framme också :)

okej, jag försökte vara väldigt lätt i handen och böja o ställa henne runt skänkeln, och några steg i taget så kändes det som hon bar sig bättre. jag ska prova igen imorgon, och då tänkte jag hänga en tygel på tränsbettet också, så jag kan pilla lite på den när jag vill ha henne lite ställd!

Det kan ta ett tag innan häst och ryttare vant sig vid nya utrustningen, så det är bara att kämpa på! Mitt första pass med bettlöst så gick hästen som en giraff och jag var grinfärdig och övervägde att sälja hästen till nån som kan rida... Du verkar ju haft ett ganska smärtfritt första pass i jämförelse :rofl:

Att lyfta innerhanden en aning brukar vara ett bra sätt att ta igenom ställningen i nacken.

haha, jaa, min häst ser mer ut som nån från ett kamelsafari MED bett i munnen :angel: men hon fattade väldigt fort och var jätteduktig, jag märkte liksom ingen skillnad från bettridningen (förutom att det kändes mycket bättre då såklart) och mig veterligen har hon aldrig blivit riden bettlöst tidigare, jadå, ska träna lite mera på mina lyft imorgon! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 892
Senast: Lycan
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 289
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar