"remmarna under maggen" & körträns

P

ponnydamen

Tjo jag har precis köpt en sele till ponnyn. En i mycket bra kvalité som kommer se likadan ut i minst 200 år till. Jag har tänkt att köra in ponnyn (åter, varit körd tidigare men inte i min ägo) för att så småningom kunna köra student ifrån studentexamen.
OBS; har några år på mig... men dock ett mål i sikte. ;)

Nu till min fråga. Jag är osäker på de där "remmarna under maggen" sas. Det finns ju två stycken och jag känner mig inte säker på vilken av dom som ska vara spänd... Hur mycket? Sitta åt? Sedan den andra bakre, ska den vara lös eller också sitta åt?
Vill någon skicka upp en bild så vore det kanon!

Jag vill absolut inte göra fel därför ber jag om fler synpunkter här inne. Man får ju liksom ställa in selen och jag vill att den utan tvekan ska vara perfekt. Då jag aldrig ägt sele förut så känner jag mig osäker. Tömkör gör jag alltid med sadel på.

Så till tränset. Vad är fördelen med att ha körträns jämfört med att använda sitt vanliga? Undrar om jag borde köpa ett annat till pållan (om inte annat så för att åtminstonde få ett som matchar selen som är lite rödaktig). Fördelar/nackdelar med körhuvudlag?

Sv: "remmarna under maggen" & körträns

Har lärt mig köra på egen hand och är en glad amatör men svarar ändå!
Den ena remmen bör väl vara gjorden och den ska spännas som vanligt. Den andra är bromsgjorden (eller om den heter nåt annat?) Den brukar jag inte spänna så hårt. Den ska fungera som broms om allt trycks framåt och rent logiskt borde du inte behöva spänna den så hårt eftersom det stoppar mot frambenen iallafall. Lycka till!

Den ena remmen bör väl vara gjorden och den ska spännas som vanligt.
När du säger spännas som vanligt menar du då som med en sadelgjord? Tänker på att man "drar" en sadelgjord. Eller spänner du bara åt den så den sitter fast?

Den andra är bromsgjorden (eller om den heter nåt annat?) Den brukar jag inte spänna så hårt.
Okej då hänger jag med på denna rem.

Hej!

Däckelgjorden, som är den innersta gjorden, spänns ungefär som en sadelgjord, men behöver ofta inte spänans lika hårt eftersom däckeln vid rätt anspänning inte belastas. Den yttre gjorden (bukgjorden) ska inte dras åt så hårt. Man ska få plats med en tvärhand under buken.

Angående huvudlag så är det individuellt vad som passar bäst. Skygglappar eller inte - det är väl enda skillnaden bortsett från att remmarna ofta är bredare på körhuvudlag. Min häst går bäst med skygglappar medan andra passar bäst utan. Det får man prova sig fram. Lycka till!

Jag tycker du ska ta hjälp av någon som kan passa in din sele ordentligt. Är den av så hög kvalitet som du påstår så är det betydligt fler remmar som måste spännas korrekt. Inte skulle du ge dig på att rida in en häst om du inte visste vilket håll sadeln skulle ligga på ;)

Hoppsan jag har blivit flyttad till ett bättre ställe. TACK!

Jag tycker du ska ta hjälp av någon som kan passa in din sele ordentligt. Är den av så hög kvalitet som du påstår så är det betydligt fler remmar som måste spännas korrekt. Inte skulle du ge dig på att rida in en häst om du inte visste vilket håll sadeln skulle ligga på ;)

Det har du rätt i. Absolut. Ha ha... Det var ju bara det att det var dessa bägge som verkar svårast.;)
Det är ju inte heller så att jag aldrig gjort det förut så nog tror jag att jag kan få den åt rätt håll åtminstonde.:angel:

Vi bor ju ytterst nära en travbana oxå, bara 5min skritt eller så. När vi ska dit på övning och för att konferera vill jag vara så påläst och förberedd som det bara går.
När det är så nära kan vi lika gärna gå dit i selen ju, väl???

Ang kvalitén som jag tidigare nämnt är den superb, däremot är den inte någon ny modell. Enkel, rejäl, snygg och lädret i sig är otroligt.

Hej!
Däckelgjorden, som är den innersta gjorden, spänns ungefär som en sadelgjord, men behöver ofta inte spänans lika hårt eftersom däckeln vid rätt anspänning inte belastas. Den yttre gjorden (bukgjorden) ska inte dras åt så hårt. Man ska få plats med en tvärhand under buken.

Din beskrivning låter precis så som jag tycker att selen verkar sitta på ponnyn. Jag trodde nog också att det var så att bukgjorden var den som inte skulle spännas åt så hårt men jag blev osäker. När jag tänker efter tror jag att jag blev lite osäker då den yttre gjorden verkade något mjukare i lädret. Jag menar sååå har jag ju gjort tidigare med andra selar och andra ponnyer.

Ska se om man kanske kan få låna en kamera och ta en bild.

Vad är det för typ av sele du har egentligen?
Nån typ av bröstsele antar jag men? Bild, på den el liknande?

Ja precis, man ser nog hur det ska vara, om inte annat så är det rätt logiskt :idea:

Det är väl snarare de remmar som är lättast att passa in... Du kan inte fråga en person som håller på med trav hur en "riktig" sele ska vara anpassad (om personen i fråga inte kör skolkörning oxå då förstås) för det är två helt olika saker.

Det svåra är ju att justera bröstan (om det nu är en bröstsele du har) så den ligger bra, inte på strupen och inte på bogspetsen, sen att draglädret blir lagomt långt och att däckeln är tillpassad ordentligt. Bakselen måste ju oxå sitta bra så den inte sitter för högt eller lågt för då blir det obekvämt när hästen bromsar, allt detta skulle jag ju påstå är svårare än de två remmarna under magen...

Haha, ja det är lika bra att vara tyst men jag tror jag vet vad du tänker ;)

Du kan inte fråga en person som håller på med trav hur en "riktig" sele ska vara anpassad (om personen i fråga inte kör skolkörning oxå då förstås) för det är två helt olika saker.
Tror du inte? Jag hade liksom fått för mig att "de där borta vid travet" kan lite allt möjligt.:eek::p
Jag har sett att de använder bröstor (så vitt jag förstår) när de har sina lektioner med shettisar på "långsam-banan". Menar du verkligen att om man håller på med tex trav och förhoppningsvis är ganska duktig...att man inte kan passa till/förstå hur OLIKA selar ska sitta. Jag menar, är selens själva utformning sååå olika att enbart "fackfolk" kan fixa till den?

Det svåra är ju att justera bröstan (om det nu är en bröstsele du har) så den ligger bra, inte på strupen och inte på bogspetsen, sen att draglädret blir lagomt långt och att däckeln är tillpassad ordentligt. Bakselen måste ju oxå sitta bra så den inte sitter för högt eller lågt för då blir det obekvämt när hästen bromsar, allt detta skulle jag ju påstå är svårare än de två remmarna under magen...
Självklart har du rätt man jag känner mig inte alls orolig för dessa bitar. Därför jag kan ur mitt eget perspektiv i alla fall påstå att mag-remmarna för mig personligen är = var knepigast. Men däremot har du fått mig att tänka till lite mer än tidigare och det är ju alltid bra. Kan ju påpeka att jag har rejält hästfolk i stallet (typ 40 års erfarenhet) men ibland som i fallet med remmarna vill jag bara inte fråga och fråga om så banala saker som två remmar som jag BORDE kunna. Fånigt, javisst, men ändock JAG.

Hursomhelst så känner jag ingen panik för jag är inte den som rusar på saker och ting. Tycker oftast det blir bättre om man tar det easy med hästar. Med det menar jag att det kommer dröja innan någon vagn kommer till. Jag tänker tömköra henne/utsätta henne för mängder av olika miljöer innan vagnen ska tilll. Men iofs ska väl selen vara perfekt innan... å andra sidan, kan en centimeter hit eller dit vara väldigt avgörande innan när man bara tömkör?

Tror du inte? Jag hade liksom fått för mig att "de där borta vid travet" kan lite allt möjligt.:eek::p
Jag har sett att de använder bröstor (så vitt jag förstår) när de har sina lektioner med shettisar på "långsam-banan". Menar du verkligen att om man håller på med tex trav och förhoppningsvis är ganska duktig...att man inte kan passa till/förstå hur OLIKA selar ska sitta. Jag menar, är selens själva utformning sååå olika att enbart "fackfolk" kan fixa till den?

En travsele och en skolkörningssele är två helt olika saker, speciellt om det är en loksele eller collersele, har man bara hållt på med trav och travutrustning så vet man inte hur en sådan sele ska anpassas. Jag har bara hållt på med skolkörning och jag har ingen aning om hur en travsele ska vara anpassad för bästa komfort (kan ju ana eftersom en travsele är "enklare" än en skolkörningssele, men jag skulle aldrig ge mig på att försöka anpassa en).

Självklart har du rätt man jag känner mig inte alls orolig för dessa bitar. Därför jag kan ur mitt eget perspektiv i alla fall påstå att mag-remmarna för mig personligen är = var knepigast. Men däremot har du fått mig att tänka till lite mer än tidigare och det är ju alltid bra. Kan ju påpeka att jag har rejält hästfolk i stallet (typ 40 års erfarenhet) men ibland som i fallet med remmarna vill jag bara inte fråga och fråga om så banala saker som två remmar som jag BORDE kunna. Fånigt, javisst, men ändock JAG.

Hursomhelst så känner jag ingen panik för jag är inte den som rusar på saker och ting. Tycker oftast det blir bättre om man tar det easy med hästar. Med det menar jag att det kommer dröja innan någon vagn kommer till. Jag tänker tömköra henne/utsätta henne för mängder av olika miljöer innan vagnen ska tilll. Men iofs ska väl selen vara perfekt innan... å andra sidan, kan en centimeter hit eller dit vara väldigt avgörande innan när man bara tömkör?

När man bara tömkör så är det självklart inte lika viktigt att allt är anpassat korrekt eftersom det inte blir någon tyngd eller något drag i selen, men det kan ju ändå vara bra att kunna anpassa den ordentligt, sen får man ju kanske spänna om den allt eftersom hästen bygger muskler och ändrar kroppsform.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka