Authorsandraselling
Trådstartare
Jag har varit här av och till i tio årJag väntade lite på att den här tråden skulle dyka upp. Dessa frågor dyker upp ganska regelbundet och uteslutande från nya användare som, likt TS @Authorsandraselling , är ivriga på att delta men som inte riktigt hittat rätt i kulturen ännu. Liksom i alla grupper av människor så har Buke sin egen kultur med oskrivna regler och kommunikationsstilar. Att som nykomling i en etablerad grupp inte träffa helt rätt i tonläge är helt normalt. Det tar tid och det är okej. Jag läste trådar som gäst i ett par år innan jag alls vågade mig på att skapa ett konto.
Det ska självklart inte gå till personangrepp. Problemet är att känslan av vad som är "elakt" eller inte till del beror på vilket tonläge jag som individ läser in i en text. Om jag tolkar ett inlägg som sarkastiskt så spelar det ingen roll hur hur många snälla ord skribenten strösslar med, ju snällare de är desto mer förstärks min övertygelse om sarkasm. Det blir ett självspelande piano och en ganska svårlöst konflikt.
Mitt råd är alltid att ignorera först, anmäl till moderator sen och bara ge svar på tal om man kan göra det utan att gå i affekt. Och där är vi olika som individer! Våra gränser för vad som är "hätskt" eller "otrevligt" är olika. Själv har jag lätt att ta illa vid mig och agerar därefter: jag går inte in i diskussioner jag inte mår bra av. Buke är en hobby och ett tidsfördriv och jag tar mig alla friheter att "ghosta" diskussioner som jag inte längre känner ger mig något.
Är det kulturen att ha lågt i tak, köra med under bältet kommentarer och rena personangrepp?
Klart gränser är olika men några är väl tydliga?
Eller håller du inte med om det?