Rekordpoäng för ELIT-sto?

dimmansstuteri

Trådstartare
I helgen fick New forest-stoet Bridgelea Blue Haze RNF 124 ELIT postumt, och hon uppnådde otroliga 380 avkommepoäng (gränsen för ELIT går vid 120 avkommepoäng). Hon lämnade 12 föl, bl a en godkänd hingst och fyra(!) ELIT-premierade döttrar, samt några tävlingsponnyer och ponnyer med exteriöra meriter. Nu undrar jag om det är någon som känner till några andra "super-ELIT-ston" inom andra raser, och vad de har erhållit för avkommepoäng, eller om detta kanske är rekord? :D

Hlsn Helena

Wow! Har aldrig hört talas om nåt liknande, men måste ju bara gratulera! Fantasiskt! :)

Ja, det är otroligt, eller hur... :D
Vet att shetlandsstoet Ardmair Zena RS 1149 uppnådde 310 p, (också mor till 12 föl, bl a två gdk hingstar och tre diplomston mm), och det trodde jag var snudd på oslagbart... Men Bridgelea Blue Haze erhöll alltså ytterligare 70 p...

Hlsn Helena

Det finns ett connemarasto Brantshammar Julie RC 250 som lämnat 3 gk hingstar. Inte vilka som helst..
Nämligen Juno Rory, Rolls Royce och Janus :eek:
Alla dessa är långt över medel på olika sätt.
Elitdressyr, Tävlande avkommor resp exteriör

Skulle även tro att hon har ett gäng döttrar som inte är fy skam heller.

Vet dock inte hennes poäng.

Oj, inte dåligt! Vore spännande att "få se" hela hennes föllista, har du den? När fick hon ELIT? Fick hon ELIT medan hon levde eller postumt?

Hlsn Helena

Jag kikade på den utmärkta sidan arammenoc.se (som någon bukefalist skapat!) och där finns hon med men det står inte hur många poäng hon fick

Vi har ett shettissto som har fått Elit på 6 st föl och då med poängen 140 och då är bara 3 st av de 6 fölen visade som 3 åringar helt godkänt tycker jag :banana:

föllista!

1976 e Nicholas Kamik RC 20 - Julius 33-76-1294
1977 e Nicholas Kamik RC 20 - Jukam 33-77-1536
1978 e Nicholas Kamik RC 20 - Juanita 33-78-1879
1979 e Nicholas Kamik RC 20 - Jeuness RC 712
1980 e Rory Ruadh IRE 517 - Rolls Royce RC 49
1981 e Rory Ruadh IRE 517 - Janice RC 505
1982 e Rory Ruadh IRE 517 - Juno Rory RC 56
1983 e Öxenholm Bobby RC 42 - Juhlen 33-83-2416
1984 e Öxenholm Bobby RC 42 - Jaynie RC 841
1985 e Öxenholm Bobby RC 42 - Julien 33-85-2686
1986 e Öxenholm Marble Jr RC 61 - John Ross 33-86-2780
1987 e Öxenholm Marble Jr RC 61 - Jocelinn RC 720
1989 e Öxenholm Marble Jr RC 61 - Janus RC 7

Frida van Zoelen RS 453 kanske?

Avkommor:
1974 Jakobin - godkänd hingst, A-premierad
1976 Falcon - godkänd hingst, B-premierad
1977 Kärlingehults Lagona - A-premierad
1978 Algot
1980 Cengana - Diplom, B-premierad
1981 Kompis Douglas - godkänd hingst, B-premierad
1983 Kompis Fritjof - godkänd hingst, AB-premierad
1984 Kompis Gunda - AB-premierad
1985 Kompis Helga - Diplom och Elit-premierad
1986 Kompis Ines - Diplom och Elit-premierad
1988 Kompis Knut
1989 Kompis Linnea - A-premierad
1990 Kompis Mandus - godkänd hingst, premierad GII
1991 Kompis Nora - premierad AB
1993 Kompis Pretiosa - Diplom, AB-premierad

Vet inte hur många poäng det blir men en hel del... :D

Kirkbride Flake kan inte vara sådär värst långt efter Frida...
Titalt 16 avkommorvarav 4 godkända hingstar (Bomil, Dulex, Kaxe och Titol), fem elitdöttrar, flera framgångarika ponnytravare mm. Hur många diplomdöttrar hon har framgår inte av webstamboken då de är för gamla för att ha med resultaten.
Hon är dessutom stammoder till en stor del av den svenska shetlandsstammen (jag har själv haft 2 barnbarn), varav många är konstantskimlar.

Sen vet jag att det visades ett welshsto här i trakten för någr aår sen, som nog uppnådde åtminstone dubbla ELIT-poängen. Men jag minns ju inte vem det var... :crazy:

Det är ju jättebra! :) Jag hoppas kunna visa mitt ena NF-sto för ELIT nästa år, med sin sjätte avkomma vid sidan. Då är hon 17 år, fölade som 4 och 5-åring (båda "30-poängare"), därefter tävlade hon med placeringar upp till msv hoppning, och 2002, 2003 o 2004 har hon fölat igen. Den äldsta avkomman i "kull två" är ju tre år nästa år, och får hon diplom så räcker det... :D
Hur är det med shetlandsston, måste de både ha avkommor med bruks- och exteriörmeriter, eller räcker det med bara exteriörmeriter?
NF måste ha både och, så då hinner ju stona bli äldre innan de kan få ELIT.

Hlsn Helena

Re: föllista!

Jag kan för dåligt om connemara för att kunna räkna poäng på henne. Kanske någon annan kan hjälpa till?
Tre gdk hingstar är ju 150p bara det... :D

Hlsn Helena

Räknar jag "snabbt" - och med reservation för fel :o så kommer "Frida" upp i 510 (!!!) avkommepoäng!!
Helt otroligt, hon har nog rekordet hittills! :D

Hlsn Helena

Ja, Kirkbride Flake står ju i en klass för sig... :D

Med sådana ston borde det finnas en "SUPER-ELIT-utmärkelse, eller hur? :D

Hlsn Helena

Hur är det med shetlandsston, måste de både ha avkommor med bruks- och exteriörmeriter, eller räcker det med bara exteriörmeriter?
Det räcker med exteriörmeriter, så det kan gå snabbt att få Elit om de förärver sig bra.
Det är uttalat åtminstone för hingstar att avkommors bruksmeriter är ett plus men avsaknad av dem är inget minus - jag förutsätter att detta gäller ston också.. Det är ju inte så himla många shettisar som samlar bruksmeriter pga storleken, så att kräva det skulle göra det alldeles för svårt att höja avelsvärdeklasser.

Oj! Det var inte dåligt. Ett sånt sto skulle man ha! :D

Mitt ena sto ska ju stambokföras i år (och får antagligen Elit) men jag vet inte hur många avkommepoäng hon får... Vet inte hur de holländska meriterna översätts. :(

Men Frida är hon inte i närheten av - än ;)

Men detta lilla shettis sto på bara 95 cm har faktiskt också varit ute och tävlat i mellan sina föl även gått på ridskola *S* Hon har tävlat upp till LB1 dressyr med den fina poängen 181 inte dåligt för en liten shettis , hon kan även skänkelvikning,galoppombyte och bakdels ,framdelsvändningar det är roligt med en så välutbildad shettis hon har gjort en del uppvisningar men nu går hon endast i avel och rids sporadiskt då barnen börjar bli för stora för henne. Hon är ju *bara* 12 år så förhoppningsvis så lär vi kunna använda henne i många år till då vi har bestämt oss för att hon ska aldrig säljas då hon är så speciell.
Xeline svarade på din andra fråga :angel:

Halvblodsstoet Zaida 11660 hade närmare 60 poäng när jag slutade räkna, kanske blev det några till innan hon dog. Jag hade tag i föllistan med alla meriter häromdagen, men nu är den nedpackad i en flyttkartong... Gränsen för Elit på halvblodsston är 26 poäng och diverse krav på att si och så många avkommor ska ha vissa poäng.
Hon var ett mycket fertilt sto som fick 18 föl som alla bidrog till moderns höga avkommepoäng. Jag är så glad att jag fick köpa ett så fint sto och ha henne de sista 5 åren i hennes liv. Hon gav oss 4 stoföl och kvar i stallet finns hennes dotterdotter Zoya. :love: :)

Har dom inte infört "SUPER-ELIT", iaf på halvblod???
Har för mig jag läste om det i ridsport???

Ett annat duktigt shettisto, är Youngster van Uielenbroek (felstavat?) Visades för ELIT 2002 med 230 p, och då är de tre yngsta avkommorna inte visade!!! Hon har haft 12 föl ( tror jag) varav en godkänd hingst, Rosengårds Exellent och ett A-premierat sto, Rosengårds Caprice.

Jag har ägt en avkomma till henne....
tyvärr lever hon inte längre... :cry:

Liknande trådar

Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 177
W
Avel ... tänkte jag här försöka skapa en tråd om ston, som ändå är av allmänintresse! (För det verkar ju vara det som krävs för att tråden...
Svar
12
· Visningar
1 509
Senast: Aladdin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka