Rekommenderade vaccinationer för vuxna?

Detta tycker jag är lite intressant och jag vet att den allmänna rekommendationen är just sådan, men varför egentligen? Sverige är knappast förskonad från hepatiter. Vi importerar ju mat från flertalet av länderna som man rekommenderar vaccination för tex... Någon som vet hur det kommer dig att det inte är allmän rekommendation?

Hepatit A är den typ man får genom att äta förorenad mat. Och det är inte råvarorna utan vattnet som kan vara förorenat. Hepatit A-viruset är liksom inte inbäddat i frukten eller grönsakerna utan i vattnet man vattnar det med och möjligen sköljer med.

Hepatit B och C smittar via blod och sexuellt. Hepatit B är lite lurigt eftersom det kan vara medfött i vissa delar av världen (mellanöstern, huvudsakligen), vilket innebär att många med den bakgrunden kan vara bärare av hepatit B utan att veta det (dock testas alla gravida kvinnor i Sverige för hepatit B så att någon som är född i Sverige ska vara smittad vid födelsen, är högst osannolikt).
De flesta barn får numera vaccin mot hepatit B via BVC. Hepatit B ingår inte än så länge i det nationella programmet - utom för barn till föräldrar från vissa länder - men man kan få det som tillägg helt gratis vilket de flesta tackar ja till.
Smittorisken i Sverige är mycket liten - även vid blodtransfusioner eftersom blodet numera testas mycket noggrant. Donatorblod testas rätt noga i större delen av världen men om man tänker sig att man är utomlands och är med i en trafikolycka och det är flera offer och man "blandar blod" på olycksplatsen så kan smitta överföras.

Mot hepatit C, som nästan bara smittar via intravenöst missbruk, finns inget vaccin så hepatit C är inte en delfråga här.[/QUOTE]

Nu har jag fått min vaccination. Det gick bra. Förra gången jag tog Tetanus blev jag väldidt dålig så jag var nervös innan. Men jag måste ta om kikhostan om 3 månader. Men nu känns det bättre ftrsom det gick bra nu senast.

Eftersom jag hänger mycket i Stockholms skärgård är jag vaccinerad mot TBE :) Annars brukar jag bara se över om det är något särskilt som rekommenderas vid utlandsresa.

Var till läkaren här om veckan för att prata om barnens vaccinationer eftersom vi kommer jobba i nordafrika i höst. Själv hade jag tänkt ta twinrix och möjligen magsjuketabletter, men läkaren ansåg dock att det behövdes även påfyllnad av vaccinet man tar som barn, han sa att man bör göra det åtminstone en gång under sitt vuxna liv i alla fall. Så det blir nog allt som går att ta känns det som :crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 386
Senast: snajl
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 302
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 222
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar