Rekommenderade vaccinationer för vuxna?

alazzi

Trådstartare
Ja, jag var hos läkaren idag och fick frågan om när jag senast vaccinerade mig. Absolut ingen aning. Jag har i alla fall inte gjort några vaccinationer på minst 13 år. Misstänker att jag tog en del vaccinationer inför adoptionsresan till Kina för 13 år sen. Åtminstone Tetanus, men resten minns jag inte. Läkarens
rekomendation var att ta Tetanus, Polio (?!), difteri och kikhosta. Jag bor i Tyskland och ville bara kolla hur man gör i Sverige.

Senast ändrad:
Jag har inte tagit en enda sedan jag var 10 år, då var det tetanus. I dag är jag 30. De andra gissar jag på att jag fick som liten.

Ja, jag var hos läkaren idag och fick frågan om när jag senast vaccinerade mig. Absolut ingen aning. Jag har i alla fall inte gjort några vaccinationer på minst 13 år. Misstänker att jag tog en del vaccinationer inför adoptionsresan till Kina för 13 år sen. Åtminstone Tetanus, men resten minns jag inte. Läkarens
rekomendation var att ta Tetanus, Polio (?!), difteri och kikhosta. Jag bor i Tyskland och ville bara kolla hur man gör i Sverige.
Jag är 55 så jag trodde jag hade gjort mina vaccinationer.
Hej
Är i din ålder och har tagit en påfyllnadsdos av samma som du blivit rekommenderat. Jag blev rekommenderad att man skulle boosta i samband med en utlandsresa.

ok så det är inte bara min husläkare som vill vaccinera för att få in mer pengar till företaget :-)

Men Polio? Trodde att det var utrotat, typ?

tack för ditt svar!

Jag är 55 så jag trodde jag hade gjort mina vaccinationer.
Jag vaccinerar mig regelbundet mot Tetanus och TBE.
För något år sedan så vaccinerade jag mig mot pneumokocker för min resterande livstid.
Jag skulle vaccinera mig mot det som den lokala läkaren rekommenderar.

Jag är jämnårig med dig,inte vacc sen jag var runt 13 år.
Aldrig någon som har sagt ett ljud om vacc sen 20 års åldern.

Här finns de rekommendationer som görs i Sverige: http://www.1177.se/Tema/Vaccinationer/ (Du får gå in på varje enskilt vaccin.

Jag har inte fått andra dosen MPR-vaccin, skulle fått den vid 11-12 års ålder, så funderar på att vaccinera om mig. Det förekommer ju mässlingsutbrott här och där i världen.

( MPR = Mässling, Påssjuka, Röda hund
Kan även kallas MMR).

Jag har inte fått andra dosen MPR-vaccin, skulle fått den vid 11-12 års ålder, så funderar på att vaccinera om mig. Det förekommer ju mässlingsutbrott här och där i världen.

( MPR = Mässling, Påssjuka, Röda hund
Kan även kallas MMR).
Det är nog klokt att åtminstone fylla på med mer vaccin. Det finns ju en anledning till varför man vaccinerar mot de sjukdomarna numera...

Stelkramp fick jag rekommendation att förnya när jag fyllde 30 (20 år efter senaste).
Sen håller jag TBE och Twinrix (Hepatit A & B) uppdaterade.

När jag skulle vaccinera mig mot stelkramp igen när jag fyllde 30 år, så skickade de hem mig. Jag kunde vänta tio år till tyckte de. :)

det finns ingen allmän rekommendation om vaccination till vuxna, utom till personer inom så kallade riskgrupper då influensa- och möjligen lunginflammationsvaccination sker.

Jag har personligen sett till att ha ett bra skydd mot stelkramp, och så har jag sedan några år tillbaka valt att vaccinera mig mot influensa. Tillhör inte riskgrupp (mer än om man tänjer lite på definitionen) men tycker att det är praktiskt att slippa att bli influensasjuk (hade influensan för 16 år sedan och det var inte kul).
Överväger att låta vaccinera mig mot TBE eftersom jag vistas oerhört mycket utomhus och därmed utsätter mig för fästingar. Än så länge har man inte identifierat TBE i mitt närområde utan som närmst 4-5 mil hemifrån så det är inte överhängande.

Reser i stort sett inte och har därför valt att inte låta vaccinera mig mot hepatiter men borde antagligen omvärdera det beslutet eftersom jag jobbar inom vården.

Jag har fyllt på tetanus, difteri och något mer jag glömt. Rubella har jag tillräckligt med antikroppar för redan.

utom till personer inom så kallade riskgrupper då influensa- och möjligen lunginflammationsvaccination sker.
Det är skönt att slippa vara sjuk också.
Även om jag fick dem p.g.a. min astma.
En astma som f.ö. nästan inte har visat sig sedan jag slapp bli sjuk i det där.
Ger man inte alla barn pneumokockvaccination numera?
TBE är bra att vaccinera mot om man som jag bor mitt i värsta riskområde.

Reser i stort sett inte och har därför valt att inte låta vaccinera mig mot hepatiter men borde antagligen omvärdera det beslutet eftersom jag jobbar inom vården.

Detta tycker jag är lite intressant och jag vet att den allmänna rekommendationen är just sådan, men varför egentligen? Sverige är knappast förskonad från hepatiter. Vi importerar ju mat från flertalet av länderna som man rekommenderar vaccination för tex... Någon som vet hur det kommer dig att det inte är allmän rekommendation?

Till trådstarten: jag har fått en extra stelkrampsspruta i samband med en skada utomlands när jag var barn och gick den sista svenska grundvaccineringen börjat var 15, så stelkramp tycker de (läkaren på sjukhuset) att jag behöver fundera på förren jag är typ 40-45, annars är rekommendationen kring 30. Det var ett gäng andra de också ville att man skulle fylla på, men en del av dem kändes som de mest ville tjäna pengar på då det inte fanns, då i alla fall, bevisat att skyddet skulle ha minskats.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 386
Senast: snajl
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 302
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 222
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar