Rekommendera dressyrhingst

malinbj

Trådstartare
Rekommendera dressyrhingstar till ett litet halvblods sto, import. Litauen så ingen kända släkt. På faderns sida finns hopphästar men de framtids fölet skall förhoppningsvis nog bli dressyrhäst! :) Bra lynne och aktiva bakben är nånting som intresserar! Berätta era erfarenheter och tips! :)
 
Nu är jag kanske dum som inte fattar riktigt. Men om det är okänd stam hur vet du att det är hoppblod på faderns sida?

När det gäller erfarenheter av avel så är mina att man ska avla på ett sto som har dom egenskaper man vill ha in fölet. Så om du vill ha en dressyrhäst i avkomman så måste stoet själv också "duga" som dressyrhäst, annars kommer det att bli väldigt svårt att få fram en avkomma som är det. Man får tänka att om jag får en till häst som är precis som stoet. vill jag ha det? Blir svaret ja då är det ett lämpligt sto för avel, blir det nej får man leta vidare efter sto som har dom egenskaper man vill ha.
När man väljer ett avelssto ska man tänka att man vill ha en avkomma som är som hon. Om stoet inte uppfyller det man vill ha i avkomman så kommer man med största sannolikhet inte att kunna få det heller. Oavsett vad man väljer för hingst.
Tänk så här mitt sto har följande bra egenskaper som jag vill ha i mitt föl. Du ska också titta efter vilka dåliga egenskaper som stoet har som du inte vill föra vidare till fölet. När du gjort det letar du efter en hingst som har samma bra egenskaper som stoet men som har så få som möjligt av de du inte vill föra vidare från stoet. Då har du störst chans att få det du vill.
 
Ursäkta om jag var otydlig. Släkten är känd men är en massa litauisk släkt som inte säger mig så mycket, ingen "känd" släkt i det fallet. Stoet är perfekt för mej, fint emeperament och god gång, så hon är absolut nån som i min mening skall avlas på :)
 
Stammen säger säkert någon annan något.

Lägg gärna ut bild på stoet och tala om vilka av hennes fördelar du vill förstärka och vilka du vill förbättra. Det ihop med stam brukar ge flest och bäst svar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 727
Senast: Görel
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 853
Senast: pastejja
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 964
Senast: Chilodeur
·
P
Avel Jag har börjat fundera lite kring att betäcka ett sto e. Feliciano med en dressyrhingst för att förhoppningsvis få fram min nya...
2
Svar
39
· Visningar
3 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp