Reklamera en häst?

S

StallMF

Hej.

För några dagar sedan köpte jag en häst som jag var och tittade på, provridit och den veterinär besiktades med ua.
De tidigare ägarna sa att den var cool lugn både snäll och lugn att rida ut på själv och trevlig i hoppningen, bjuder på allt, ej tittig och hoppat bana på 110. Detta lät för mig jätte intressant.
Jag köpte hästen.
Vid första "ridturen" hemma hos mig vile hästen inte änns lämna gårdsplanen, den kasstade sig om och stegrade när jag sa till den. (jag blir inte rädd i första hand) Det slutade med att jag vart osäker och satt av. Dagen efter lastade jag och körde till ridhus för att rida ett lätt pass för min tränare. Hästen var lugn i samband med "framridningen", när vi kom till hoppningen hoppade den 1 språng på ett lågt räcke med markbom (ca 50-60cm högt), när jag skulle komma på det igen total vägrade hästen, vid tillsägning började den resa sig och försökte springa förbi. Vid flera försök att hoppa så gick det ändå inte, hästen total vägrade. Tränaren la till och med ner bommen på marken för att hästen skulle våga gå över. Vilket den tillslut gjorde men vid ett nytt försök med fortfarande bommarna på marken så stannade den endå.

Har jag blivit lurad? Eller vad är detta? Det var inte det här jag ville köpa.
MvH

Sv: Reklamera en häst?

Hur var hästen när du provred? Provred du vid flera tillfällen? Jag utgår från att du provade hästens sagda utbildningsståndpunkt? Klinikbesiktigades hästen? Med ridprov?

Är säljaren företagare eller privatperson?

Just det med uteritten för en häst som kommer ny till ett ställe kan ju va lite knepigt vill jag tro.. Allt är ju nytt och det tar säkert ett tag för hästen att vänja sig. Man ska nog inte måla fan på väggen och ha bråttom med en häst som man precis fått hem.

Du kanske var lite för snabb att börja rida hästen när du fått hem den?
Den hade kanske inte hunnit aklimatiserat sej ännu?

Min lilla pålle var inte heller samma häst när jag hämtade hem henne som hon var där jag köpte henne. Ändå lät jag henne stå 1 vecka innan jag började rida.
Men det gällde bara att ta det lugnt, steg för steg.

Ge hästen tid. Tycker du om den så tror jag att det löser sej, ha inte för bråttom.
Lycka till! :bow:

Du säger att det bara är några dagar sedan du tittade på och köpte hästen. Den behöver säkert lite tid att anpassa sig till den nya miljön. Har själv en häst som i början vägrade lämna stallplan ensam. Jag började med att gå iväg med den och rida hemmåt. När jag tyckte att den fått tillräckligt med tid att anpassa sig, några veckor, fick jag hjälp och blev ledd iväg en bit efter lite övertalning gick han sedan och nu går det fint att rida iväg. Tyvärr kan man inte alltid lita på vad säljaren säger om hästen, men jag tycker du skall ge hästen lite tid att komma tillrätta i sin nya miljö. Tror även att beteendet i hoppningen beror på osäkerhet, ni behöver lära känna varandra. Vissa hästar går att ta hem, rida och hoppa direkt utan problem medan andra behöver lite mera tid. Här haft alla varianter själv och är det en någorlunda vettig häst sansar den sig med tiden. Prova även att bara leda den en runda så att den får lära känna omgivningarna utan press. Lycka till!:)

Varför blir alltid hästköpare lika förvånade när sådant händer?

Du provred hästen i en miljö den var van vid och kände sig trygg i. Den har haft ryttare som den förstått och känt förtroende för - nu är allt det borta.

Det är inget "fel" på hästen - ta det lugnt och gör det enkelt ett tag.

Hästen har antagligen ont, hästar beter sig sällan som du beskriver utan anledning. Är den klinikbesiktigad?

Ni får inte utgå med för mycket information själva?
Ni vet ju ingen bakrund fakta om hästen?
(jag har haft den i 7 dagar) så 1 vecka nu. de första 4 dagarna vilade den och gick ihage m.m
Detta kan va en häst som jag betalat mycket pengar för och att jag valde att köpa just för det två punkterna som var "mina" viktigaste, lugn och jordnäram säker i sig själv därmed inga konstigheter att rida ut på, jag skulle skritta en slinga runt gården (klart att dom kan vara lite tittiga och hoppa til för en fågel som flyger upp) men tendens att stegra och kassta sig runt ser jag som en svaghet hos en rutinerad häst, där tidigare ägare lovordade att han var lugn och van vid nya platser. (vilket ofta tävlingshästar är).

I samband med hoppning är vi på samma spår igen, en häst som tränas kontunuerligt varit iväg på lite små tävlingar (nya platser) och dä man lägger nivån så låg så inga misstag ska kunna göras,en häst med trevlig och enligt mig rätt inställning stannar inte på ett räcke som är 50-60 cm högt, hur fel man en kommer? Och stannar den oc man säger till den och kommer igen så bör den väl hoppa? Jag menar att det total vägrade. Detta gjorde mig både misstänksam och olycklig då de tidigare ägarna menade på annat.

dubbelpostat.

Senast ändrad av en moderator:

Ni får inte utgå med för mycket information själva?
Ni vet ju ingen bakrund fakta om hästen?
(jag har haft den i 7 dagar) så 1 vecka nu. de första 4 dagarna vilade den och gick ihage m.mDetta kan va en häst som jag betalat mycket pengar för och att jag valde att köpa just för det två punkterna som var "mina" viktigaste, lugn och jordnäram säker i sig själv därmed inga konstigheter att rida ut på, jag skulle skritta en slinga runt gården (klart att dom kan vara lite tittiga och hoppa til för en fågel som flyger upp) men tendens att stegra och kassta sig runt ser jag som en svaghet hos en rutinerad häst, där tidigare ägare lovordade att han var lugn och van vid nya platser. (vilket ofta tävlingshästar är).

I samband med hoppning är vi på samma spår igen, en häst som tränas kontunuerligt varit iväg på lite små tävlingar (nya platser) och dä man lägger nivån så låg så inga misstag ska kunna göras,en häst med trevlig och enligt mig rätt inställning stannar inte på ett räcke som är 50-60 cm högt, hur fel man en kommer? Och stannar den oc man säger till den och kommer igen så bör den väl hoppa? Jag menar att det total vägrade. Detta gjorde mig både misstänksam och olycklig då de tidigare ägarna menade på annat.

Du har haft hästen i sju dagar och redan varit iväg och tränat??
Ursäkta men hur gamml är du, fem???
Oavsett rutinerad häst eller inte, behöver en häst MINST en vecka att acklimatisera sig innan den släpas iväg på träningar på nya ställen.
Sen visar inte en häst sitt rätta jag förrän efter ca 3 månader.
Jag hoppas verkligen att detta är en "trolltråd" eller skapad för att provocera, för om det INTE är det, är mitt råd att skaffa mer erfarenhet innan du köper häst.

Ge det någon månad i vilket fall. Hästen känner inte dig och har fått både nytt folk, ny omgivning och kanske ny utrustning. Lär känna hästen och mys i början. Det är en individ du har köpt inte ett tävlingsredskap.
Hästen visar klart att något är fel. Det kan vara något så enkelt som miljö omställningen men det kan ju även röra sig om dåligt till passad utrustning. Ditt ridsätt är hårdare än vad hästen är van vid eller så har hästen en skada.
Om hästen besiktigades på klinik och va fullt frisk så kulle jag backa tillbaka och börja med förtroende biten hos hästen.
Lära känna och ha roligt ihop innan kraven börjar.
Trots allt varför skall en häst topp prestera för dig om den inte känner samhörighet och trygghet?
Varför skulle den prestera för att den är rätt för tillsägelser?
Jag tycker då att det låter som att du har för bråttom och inte är lyhörd för vad hästen försöker säga.

Du har haft hästen i sju dagar och redan varit iväg och tränat??
Ursäkta men hur gamml är du, fem???
Oavsett rutinerad häst eller inte, behöver en häst MINST en vecka att acklimatisera sig innan den släpas iväg på träningar på nya ställen.
Sen visar inte en häst sitt rätta jag förrän efter ca 3 månader.
Jag hoppas verkligen att detta är en "trolltråd" eller skapad för att provocera, för om det INTE är det, är mitt råd att skaffa mer erfarenhet innan du köper häst.

Otroligt omoget svar. Så skriver man inte änns! Typiskt Bukefalos.
Efter 3 månader är det försent att reklamera man har 2 månader och det vill att man ska nämna bister så fort som möjligt.

Du skriver att hästen ska ha minnst 1 vecka inann nya platser m.m. jag gav min 6 dagar, en dag mer eller mindre.

Ge det någon månad i vilket fall. Hästen känner inte dig och har fått både nytt folk, ny omgivning och kanske ny utrustning. Lär känna hästen och mys i början. Det är en individ du har köpt inte ett tävlingsredskap.
Hästen visar klart att något är fel. Det kan vara något så enkelt som miljö omställningen men det kan ju även röra sig om dåligt till passad utrustning. Ditt ridsätt är hårdare än vad hästen är van vid eller så har hästen en skada.
Om hästen besiktigades på klinik och va fullt frisk så kulle jag backa tillbaka och börja med förtroende biten hos hästen.
Lära känna och ha roligt ihop innan kraven börjar.
Trots allt varför skall en häst topp prestera för dig om den inte känner samhörighet och trygghet?
Varför skulle den prestera för att den är rätt för tillsägelser?
Jag tycker då att det låter som att du har för bråttom och inte är lyhörd för vad hästen försöker säga.

Det är hästens egna utrustning, den betede sig inte så när jag provred med mina (hjälper). Hästen är inte besiktad på klinik utan (gårdsbesikning) med ua. Enligt tidigare ägare är den van vid nya platser och har aldrig gjort så, desutom är det flera som ridit den så van vid olika ryttare lätt det som att den var.....

Hästen har antagligen ont, hästar beter sig sällan som du beskriver utan anledning. Är den klinikbesiktigad?

Nej tyvärr inte, bara en gårdsbesiktning med ua. Jag ville ha en klinikbesiktning men enligt säljarna fanns det ingen i närheten.

Otroligt omoget svar. Så skriver man inte änns! Typiskt Bukefalos.
Efter 3 månader är det försent att reklamera man har 2 månader och det vill att man ska nämna bister så fort som möjligt.

Du skriver att hästen ska ha minnst 1 vecka inann nya platser m.m. jag gav min 6 dagar, en dag mer eller mindre.

Du får ett likadant svar som det du frågat om, om du tycker det är omoget så förstår du kanske.
Reklamera en häst efter en vecka, utan att ge hästen en chans, som någon skrev, det är ingen maskin du köpt, utan en individ, jag tycker det är så dumt så jag nästan inte har ord.
Ta till dig kritiken istället och tänk efter! Varför har du så bråttom?
Hur mkt erfarenhet har du, jag utgår ifrån att den är minimal utifrån din frågeställning.

Låt både du och hästen landa med varann en vecka innan du sätter igång och sätta krav på er. Skogsluffa lite och spendera mycket tid för hästen. Jag tror absolut att den underbara häst du köpte kommer komma tillbaka om du och h*n landar lite först.

Uppenbarligen reagerar hästen. Det kan ju vara så att den accepterar mer i en trygg miljö.
Du har varit väldigt rapp i att ställa krav på hästen. 6 dagar och så iväg på träning efter att ha försökt skritta ut med dåligt resultat låter rent ut sagt väldigt dumt.
Varför försöka hoppa när uppenbarligen inte grundridningen funkar?
Det första du bör göra är att kolla med klinik så att den inte har ont.
Det du kan göra om det är grönt fysiskt är att antingen ge det tid och försöka nå samförstånd med din häst eller att sälja den vidare.
Du får ursäkta med du låter inte direkt lyhörd inför att det är ett djur men vilja och känslor som du fått i din vård utan det låter mer som att du köpt ett tävlings och träningsredskap som nu inte funkar så som du tänkt dig.

Är det din första häst?

Jag hade ( om det fanns möjlighet ) Tagit Hästen till det stället där du köpte den och ridit den där, för att se hur den beter sig då !
Ev be säljaren rida den .
Klinikbesiktning finns det hur mycket som helst i Skåne !!

Hej från Hambo

om du med handen på hjärtat ransakar dig själv..
Hur kunnig är du? Jag menar om du vet med dig att du inte ridit så länge så sitter "felet" troligare hos dig än hästen.
Den gick ju trots allt genom besiktningen.

Framgick inte riktigt, men red du ut och hoppade något på provridningen?

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 445
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka