Rejält halt efter avmaskning

SiZo

Trådstartare
Min mor avmaskade sin åring med axilur i förrgår, han hade troligtvis en del spolmask då han hade stor buk. Träckprov var inte gjort för min mor är lat. ;)

Han är nu blockhalt. Det ser nästan ut som fång, förutom att han inte står i fångställning. Min mor sa att hon hade läst att de kunde bli halta efter avmaskning, jag har aldrig hört talas om det och undrar därför här om någon annan har hört talas om det?

Hans allmäntillstånd är bra, han är pigg och med helatiden, men är extremt ovillig att röra sig, har ingen koordination och man måste verkligen SLÅ honom för att få honom att röra sig överhuvudtaget.

Men det känns lite märkligt att en ganska mager ettåring skulle få fång, men han fick tydligen 3 nävar havre samma dag som avmaskningen. Han är inte van vid havre, kan det vara en orsak?
Jag ville åka in med honom redan imorgon, men min mor ville vänta tills efter helgen. Han ser hel ut, lite småsår sådär som unghästar ofta har på benen för att de busar mkt, men inget anmärkningsvärt.

Sv: Rejält halt efter avmaskning

Avmaskning kan utlösa fång på hästar som är känsliga, då det påverkar deras mage. Har själv varit med om det, tyvärr.

Usch då, då är ju risken rätt stor att det är det. Lite märkligt känns det. Han är ju inte direkt av en fångbenägen ras (arab).'

Vad tror ni om framtiden för en sådan häst? Är de väldigt känsliga så att de kanske får fånganfall varje gång sen? För då kanske det är lika bra att låta den vandra vidare?

Vad tror ni om att vänta till nästa vecka innan vetbesök?
Höet vi har har tyvärr rätt mkt socker i sig, 122 har jag för mig, inte alls bra om han nu har fång...

Är den halt på bägge fram? Kan det inte vara något annat tex hovböld?
Vad säger veterinären som du kontaktat?

Jag har inte kontaktat någon veterinär än, det är ju inte min häst.

Svårt att säga om den är halt på båda fram eller bara ett ben, det gick liksom inte få honom att röra sig, men jag skulle säga båda fram faktiskt. Jag skulle precis åka till jobbet när min mor bad mig titta på honom. Jag får gå med honom i gången när jag kommer hem o se om det är båda, men jag tror det är båda faktiskt.

Men det behöver ju inte alls vara fång. Kan ju vara något helt annat. Jag tycker absolut inte att ni ska vänta med att kontakta veterinär om hästen har så ont! Ni behöver ju få veta vad det är så att ni kan behandla det på rätt sätt. Jätteviktigt oavsett om det är fång eller något helt annat.

Ja hade det varit min häst så hade jag åkt till veterinären imorgonbitti, direkt efter jobbet. Men nu är det inte min häst, jag kan ju inte hästnappa den ;) Och jag tror vi behöver vara minst 2 st vid lastningen. Han är knepig i vanliga fall, så vi lär få bära in honom.

En häst som har så ont hade jag inte utsatt för en transport.. Hellre ta ut en som har portabel röntgen

Jag har 8 min till kliniken, med släp, så jag bor väldigt nära. Portabel röntgen kan ju ta tid innan nån har tid, men jag vet att jag får tid samma sekund som jag ringer till kliniken då jag har haft praktik där i flera omgångar.

Tror du 8 min är så illa? Mkt spån i släpet givetvis.

Transportera den inte när den har så ont. Ta ut en veterinär istället. De behöver nog inte röntga för att ställa diagnos. :)

8 minuters transport är 8 minuter för länge om hästen har fång. Det ger inte särskilt mycket att röntga just nu iallafall. Det ger mer att göra det när hästen är bekväm med att röra sig och har kommit så långt i sin rehabilitering att den kan gå ut i sjukhage. Nu är det smärtlindring och att ställa hästen på en ordentligt djup spånbädd så att den kan borra ner tån och avlasta så mycket som möjligt som är prio ett. Prio två är att verka hovarna så att tån blir ordentligt kortad men det får man vänta med tills hästen bekvämt kan stå med en hov uppe.

Ni ska inte försöka få hästen att röra sig utan den ska stå så still så möjligt på djup spånbädd hela tiden. Ni ska alltså inte ens ta ut hästen för att mocka. Enda gången ni kan ta ut hästen är om veterinären vill se den i rörelse och då handlar det om att ta ut hästen i gången och vända i stort sett. Den ska helst ha sällskap om den inte är helt okej med att stå ensam för den får inte bli stressad nu eftersom kortisolhalten då höjs i kroppen och om det är fång så kan den då förvärras. Normalt sett så kan man behöva vänta i en vecka eller två innan man tar ut hästen för att kolla hur den rör sig och även då handlar det om att ta ut hästen i stallgången och vända. Inte att longera eller springa med den. Ni ser ju när hästen börjar röra sig mer och mer bekvämt i boxen och då efter 10-14 dagar när man inte ger smärtlindring längre så tar man ut den och kollar. Även då i stallgången. Att kolla hur hästen rör sig när den har smärtlindring i kroppen ger ju inget.

Ni måste också börja med att lägga hö´t i blöt ordentligt för att laka ur så mycket socker som möjligt. Det är också bra om hö´t kan ges i hönät så att hästen slipper lägga så mycket vikt på frambenen när den äter. Hö´t ska läggas i blöt i mycket vatten i minst en timme innan det får rinna av och serveras omgående. Att lägga hö´t i blöt i två vatten i en timme i vardera vatten ger ökad urlakning. Ni ska inte ge något spannmål och inte heller något annat som innehåller socker eller stärkelse. Om ni vanligtvis ger betfor så kan man antingen lägga det i blöt i mycket vatten och sedan skölja det tills vattnet är klart eller så kan man ge speedi beet eller kwikbeet vilket är betfiber utan tillsatt melass. Även betfiber utan tillsatt melass innehåller lite socker så även det kan man behöva skölja tills vattnet är klart till känsliga hästar. Ni behöver också ge någon probiotika som vanlig bakjäst eller yea-sacc för att stödja mag-tarmbalansen. Det är ju förmodligen rubbningen av den genom avmaskningen som har gjort att hästen har fått fång om det nu är fång.

Tyvärr är det inte så ovanligt att araber får fång. Det insåg jag när jag började söka efter information när min dotters arab fick fång i februari för snart tre år sedan när det var en halvmeter snö. Nu hade han PPID, alltså cushingssyndrom som gjorde att han fick fång (vilket vi då inte visste att han hade) så det var ju lite annorlunda men ändå, det är inte ovanligt att araber får fång.

Kortisolhalten i kroppen är som högst på hösten så därför är det inte alls konstigt att hästar får fång vid den här årstiden. Det ihop med frostnupet gräs som ofta är väldigt kort och därmed fullt med socker bara för den sakens skull även utan frost gör risken för fång stor.

Ring veterinären direkt när de öppnar så att hästen får smärtlindring och ställ hästen på djup spånbädd genast. Fång är fruktansvärt smärtsamt så den ska inte behöva stå utan smärtlindring längre än nödvändigt.

Det behöver inte alls vara så att hästen alltid kommer få fång vid varje avmaskning men givetvis ska man inte avmaska om man inte ens vet om hästen har mask. Det kollar man självklart innan. Du får försöka förklara vikten av att inte avmaska utan att veta om det behövs för din mamma. I detta fallet så var det förmodligen flera olika faktorer som gjorde att hästen fick fång om det nu är fång så att ta bort den tycker jag inte att ni ska tänka på i dagsläget om det inte är så att anfallet inte går att häva eller att hästen inte går att smärtlindra så att det blir ett djurskyddsfall men isåfall lär veterinären säga ifrån. Hästen måste ju få en ärlig chans att repa sig så tänk inte på avlivning nu utan tänk att den ska bli frisk.

Jag håller tummarna för att hästen snart är frisk igen.

Senast ändrad:

Jo, det är hyfsat vanligt att araber får fång. Tyvärr.

Ni måste ha ut veterinär NU. Inte vänta till nästa vecka. Det gör man inte med en häst som har SÅ ont :mad:!

KL

När jag tog ut honom i morse så var han betydligt bättre och gick helt frivilligt ur boxen. Något kort i steget, men inte nämnvärt. Så fång känns ju helt uteslutet då. Kanske var det bara ett sammanträffande och han fick en hovböld precis i samma veva som avmaskningen? Vi får se hur han mår ikväll, nu verkade han inte smärtpåverkad alls, lite lite öm bara.

TinyWiny: Du har uppenbarligen inte träffat min mor, att försöka förklara saker för henne är som att försöka prata med en vägg. Hästen i fråga får inget kraftfoder, bara grovfoder, lite melassfri lusern och hö. Precis som med alla andra hästar i stallet. Morsan envisas med att ge 2 nävar havre till sina bara, "för de tycker att det är gott och alla hästar har ju alltid fått havre, det kan ju inte vara farligt" :banghead:

När jag tog ut honom i morse så var han betydligt bättre och gick helt frivilligt ur boxen. Något kort i steget, men inte nämnvärt. Så fång känns ju helt uteslutet då.

Inte för att vara någon supernegativ domedagsprofet, men fång kan det vara ändå.
När jag hade fånghäst fick den ett återfall, som enbart visade sig just med att han var lite kort i steget. Så det skulle ju kunna vara så att hästen t.ex. fick fång av avmaskningen, men att det var så pass lindrigt att det redan börjar gå tillbaka av sig själv.

Jag hade ändå inte väntat utan kontaktat veterinär redan när hästen var så väldigt halt. Och när det nu inte är gjort, tycker jag ni ska kontakta veterinär nu även om hästen är bättre. Hellre en "onödig" veterinärräkning än en förstörd häst.

Fång är INTE helt uteslutet bara för att den rör sig bättre idag! Snälla, ta ut en veterinär som får bedöma det. Fång kan vara väldigt lurigt. Vår ponny hade väldigt diffusa symptom. Det är långt ifrån alla gånger som det ser ut som i skolboken.

Fång är INTE helt uteslutet bara för att den rör sig bättre idag! Snälla, ta ut en veterinär som får bedöma det. Fång kan vara väldigt lurigt. Vår ponny hade väldigt diffusa symptom. Det är långt ifrån alla gånger som det ser ut som i skolboken.

Håller med!

Du kanske kan förklara för din mamma att det är emot djurskyddslagen att inte kontakta veterinär när hästen är blockhalt?
Även om han verkar bättre nu så vet man inte vad det är, och är det en hovböld så behöver den antagligen åtgärdas, den har väl isf bara tömt det värsta av sig själv.

Angående fångreaktion på avmaskningsmedel så har jag råkat ut för det en gång, hästen fick aldrig mer den sortens avmaskningsmedel och han har sedan gått på vanligt bete utan fångtendenser. Skulle tro att det är skillnad på prognos beroende på den utlösande orsaken.

Men se till att hästen får träffa veterinär! NU!

Men helt seriöst, ni måste väl ändå förstå att jag inte kan ta ut veterinär till någon annans häst?

Eller går ni runt och ringer veterinär till alla hästar som ni tror behöver det? Jag har då inte råd att vårda någon annans djur på det sättet. Har ni det så är ni välkomna att ringa och betala räkningen.

Det är liksom inte mitt beslut, och jag är ledsen men jag tänker inte starta ett 3 timmars bråk som endast slutar med att min mor inte pratar med mig på en vecka. Vill hon inte ringa veterinär för hon tror det är onödigt så kommer hon heller inte göra det. Hade han varit blockhalt fortfarande så KANSKE jag hade kunnat övertyga henne, men nu när han blev så pass mkt bättre så är det en omöjlighet. Det finns inga övertygande argument som hon förstår.

Leoni: På frambenen, nä jag tror inte det va? ;)

Men helt seriöst, ni måste väl ändå förstå att jag inte kan ta ut veterinär till någon annans häst?

Eller går ni runt och ringer veterinär till alla hästar som ni tror behöver det? Jag har då inte råd att vårda någon annans djur på det sättet.
Jag tar en diskussion med ägaren i fråga om jag tycker det är lönt att ens försöka diskutera med personen, annars ringer jag länsstyrelsen direkt. Det är inte okej att vanvårda djur överhuvudtaget!! Men jag är inte beredda att betala för andras djur så gott om pengar har jag inte, så jag lämnar upp till länsstyrelsen att se till att ägaren tar sitt ansvar.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka