reininglandslaget 2004

T

twinstar

A-truppen i reining har tagits ut.
De åtta ryttarna är:

Anna Löf
Anders Josefsson
Josefin Blomquist
Kjell Söderquist
Bobo Sander
Malin Wiman-Westberg
Johan Bengtsson
Fredrik Thomsson

Vad hände med Peter Ljungberg?

Han har väl ingen tillräckligt bra häst i träning eller ägo som kvalificerar honom dit, antar jag.
Tex så står ju inte Hollywood Borego där längre....
Peter kommer säkert igen!!

Men är det hästarna eller ryttarna som blir uttagna till detta? :confused: Tycker nog att han är tillräckligt bra som ryttare och häst skulle det väl alltid gå att få tag på åt honom. Vem säger att de ryttare som blivit uttagna har häst för jobbet under nästa år? :crazy:

Hej!
Det är ju ekipaget som tas ut förmodar jag så är det ju i alla grenar. Det hjälper ju inte hur bra ryttare man är om man inte har en häst att tävla. Skillnaden är ju den att till exempel hoppryttare som Malin Baryard har många topphästar att ta till. Westernridningen har ju ännu inte riktigt den storleken och bredden i Sverige. Det kryllar ju inte av toppreininghästar, men jag håller med dig om att Peter är en bra ryttare och jag hoppas han lyckas få till det med en ny bra häst.
C

Rättså konstig uttagning när man ser till resultatet från SM:
1. 1 Malin Torstensson Golds Hotrodder WRSB
2. 26 Marita Rasmusson Leksak ox WRCS
3. 47 Lars Jonson Fiftys Poco Doc WRU
4. 69 Helena Kardefeldt Dudes Gold Tigress WRN
5. 15 Lina Olsson Brolötens Kenzo WTCS
6. 76 Helena Lundin Javorina Taco Royal EWR
7. 56 Barbro Wilkenson Mr Yatzi DWR
8. 55 Sam Eriksson Tender San Jack DWR
9. 4 Helena Lindström Naber ox NQWR
10. 16 Lina Olsson JD Tiger Chex WTCS

Men är det WRAS SM som är kvalificerande?? Jag trodde det var QH-SM. Det du räknar upp är ju WRAS.

Undrar om de inte plockar de som de vill ha med? De som de tagit ut är ju ändå de med stadigt bra resultat och alltid i spetsen i reiningen.
Synd för Peter, men som sagt.. han kommer igen.

Allvarligt talat,hur många av dessa WRAS:ryttare skulle slå någon av de ryttare som är uttagna i landslaget?
Om ni läser texten så står det ju att det handlar om observationer och resultat under hela året och dessutom innte enbart resultat. Det är ett lag som tas ut och ett lag måste fungera som ett lag.
Nej, jag har inget emot WRAS:ryttare rider själv WRAS, men den krassa verkligheten är ju som den är.
C

Har svårt att tro att det är ekipage som tagits ut. Dels näms inga hästar, vilket flera av dessa ryttare har ett antal av hemma i stallet, och dels vet väl ingen nu vilka hästar ryttarna kommer ha tillgång till nästa år. Det sista gäller främst tränarna som byter hästar titt som tätt. ;)

Jasså det är inget landslag..
för annars skulle man kunna tro att en SM-guldmedalj borde vara meriterande...

Vill man missförstå allt så går det ju... Klart att en SM:medalj bör vara meriterande. Gissar jag. Det är inte jag som gjort uttagningen av laget, men hade jag kunnat hade nog också dessa ryttare varit med. Men konkurrensen den är tagen i spelar väl också roll för hurpass man ska värdera en SM:medalj. Det finns ju några att vinna? Varför tror du så många välkommnar ett gemensamt SM?
Jag gissar att uttagningen är gjord efter en bedömning av vad ryttarna och deras hästar presterat under året. FÖrbundskaptenen har ju med stor sannolikhet också ganska god koll vad respektive tränare/ ryttare har hemma i stallet. Och enligt texten kommer ju ett avsuttet möte hållas där dylika saker ska diskuteras. Denna trupp är knappast statisk. Mycket kan hända innan tävlingssäsongen är igång. Peter kanske har fått världens topphäst i träning, någon annan kanske bryter benet, allt kan hända när det handlar om hästar som bekant. Tycker du att tex att Lasse Jonsson ska vara med i ett reininglandslag idag?
C

stopp stopp, nu börjar det bli uthägning av personer vilket inte är önskvärt på dessa sidor.

Jag skulle gärna vilja se Peter i landslaget, och det finns en och annan där som jag skulle byta mot honom.

Angående wras-placeringarna så vet väl alla vilket fiasko det SM:et var, så den kan man definitivt inte gå efter.
Visst finns det ett par duktiga reiningryttare där, så det skulle vara intressant med en uttagningstävling för att se om de kan peta bort ytterligare ekipage från landslagslistan.
Men, ska det vara ett topp-landslag så ska det, och vad jag kan se så ser det bra ut just nu.

Du har rätt. Min mening var inte att hänga ut LJ, inte alls tog honom bara som ett exempel och det var kanske ett dåligt exempel, ( i dubbel bemärkelse) men uppenbarligen vet inte vissa hur det var på WRAS-SM eftersom somliga på fullt allvar menar att landslaget skulle bestå av dessa ryttare... och visst finns det en och annan som jag också skulle byta ut men jag tror faktiskt att det kommer att bli så också framåt våren när det börjar visa sig vilken ryttare som rider vilken häst och vilken form hästarna är i. Jag tycker det är görkul att vi har ett landslag, att sporten tar form på ett seriöst och bra sätt gentemot till exempel övriga ridhäst-Sverige.
C

En WRAS-medalj är i praktiken inte värd "jack shit" ute i den stora världen. Och det är i den stora världen ett landslag skall konkurrera. Min bild av reiningtoppskiktet i Sverige stämmer ganska bra det uttagna laget.

Det är väl inte ens utländska domare som dömer på Wras-tävlingarna? Nivån på WRAS-tävlingarna är väl generellt sett lägre än på QH-tävlingarna, och det är ju bara de allra bästa som ska representera Sverige ute i världen i reiningsammanhang. Peter tog ju silvermedalj i EM mot "de stora gossarna" och borde vara det bästa vi kan skicka ut i världen. Men han måste ju ha något att sitta på också..

Jag tycker att om man ska representera Sverige, så bör man ställa upp i dom Svenska Mästerskapen.

Jag tycker att ryttarna skall ha stående bra resultat...
Sen om det är WRAS eller QUARTER tycker jag kvittar e man duktig så e man!!!! Man måste faktist inte ha en Q-Häst för att vara duktig och vass!!!!

Landslagsledningen klargjorde tidigt under 2003 vilka tävlingar som skulle vara underlag för en uttagning :idea:
Antingen väljer man att vara med och tävla på dom eller inte :smirk:
Om inte så har peronen i fråga säkert inget intresse av att vara med och tävla för en landslagsplats :idea:

Som någon påpekade här tidigare så är laget föränderligt :idea:
Så här ser det ut när vi går ur 2003, hur det ser ut när det blir dags att åka ut i världen och tävla för Sverige, vet man inte :p

Förhoppningsvis skall ju landslaget kunna fylla en medial funktion för reiningen i sverige också.
Vilka tävlingar som kommer att utgöra underlag för framtida lagmedlemmar är inte klart ännu. Men det bör ju klargöras tidigt under året så att hugade landslags deltagare kan planera sin säsong. :smirk:

Monke :)

En stilla undran bara: Hur många av de landslagsgrundande tävlingarna har Fredrik Thomsson deltagit i?
Ninni :angel:

Liknande trådar

Avel Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel: Uttagna hästar till Zangersheide 2007...
2
Svar
25
· Visningar
6 180
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter