Reingsadel passar inte längre eller?

r_freddy

Trådstartare
Hej igen. Japp jag köpte som sagt en Premier ringold reiner. Provade ut den med sadelutprovare som tyckte den låg bra. Engelsk sadelutprovare finns ju inte så många western.
Den har extra full quarter bom. Nu till frågan min lille plutt har nu varit hos tränare 3 månader. Och nu verkar det inte som sadeln passar längre :cry: Den faller liksom fram och reser sig lite lätt bak :mad: Men när man sätter sig i den ser det bra ut :crazy:
Kan det vara att man bara behöver byta till en full quarter bom på samma sadel eller är bommformen helt katastof :( Det är ju så svårt att hitta verkligt korta och rundskirtade sadlar :cry:
Tacksam för all hjälp :bow:

Sv: Reingsadel passar inte längre eller?

Jag skulle tro att bommen är för bred för din häst och antagligen var den det redan från början... :crazy: Du skulle ju kunna prova en lika sadel med full quarter bom. Men det finns ju även alternativet att köpa en buld-up pad, det kanske inte blir 100% bra, men eftersom du redan har en sadel så kanske de känns lite trökt att behöva byta.
Jag har egentligen samma problem med min häst, fast han har en full q bom och skulle egentligen behöva en q bom. Men jag använder en uppbyggd padd tills att jag har tjänat lite pengar så att jag kan köpa en ny sadel.

Har samma erfarenhet av just Premiersadlar...

Till vem som helst...
Jag har en Dakota reining quarter bom till min gamla häst,
när jag provade den idag på min nya häst som är en paint korsning
tyckte jag den låg bra då den oxå stod upp lite där bak.
Men hon är helt annorlunda än min gamla häst, rak o rund om ryggen.
När jag provred så gled den hela tiden på höger sida.
Låter det inte som om den är för liten?
Hon är inte riden så mycket o kommer ju att få mer muskler,
våga man på att ta en x full quarter direkt istället för full?

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 490
Senast: Blimblom
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 338
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar