Rehabilitering vid lindrig fång?

S

Sveipur

Hästen fick sitt första fånganfall för 23 dagar sen. Redan dagen efter var han betydlig bättre. Åt halv dos butta i en vecka. Han röntgades 16 dagar senare och enligt veterinären såg det jättefint ut och ingen rotation har skett. Han travade villigt, men med lite krypande rörelse som kan ha berott på den stressande miljön på kliniken i kombination med överskottsenergin. Han ordinerades ytterligare boxvila på obestämd tid.

De första 21 dagarna har han stått på mjuk bädd på 10 kvadrat. Nu lyckas vi inte hålla honom inne längre och har gjort en så stor jordhage (helt fri från gräs) att vi vågar ha ström på. Hovarna är alldeles kalla.

Båda veterinärerna jag haft kontakt med är på semster just nu :(. Hästen lider något fruktansvärt mentalt. Han är van att röra sig på stora ytor dygnet runt. Så har han haft det i hela sitt 11-åriga liv. Han står och sparkar med framhovarna i frustration i marken nästan oavbrutet. Han står också och småstegrar sig. Jag är tveksam till om det inte gör mer skada än nytta att ha honom inspärrad eftersom han har hovarna i rörelse hela tiden. Vi gör allt för att skapa bästa möjliga miljö för honom dvs han har sina två kompisar bredvid och får fjolårshö 5 gånger per dygn.

Jag skulle gärna vilja veta hur rehabiliteringen sett ut för er med lindrig fång, dvs utan rotation. Hur lång boxvila har de haft? Hur stor sjukhage har de sen fått och hur länge? När har ni fått gå små micropromenader och hur har promenaderna trappats upp.

Gräs har jag inte tänkt låta honom äta på länge. Antingen får han gå med gräsreducerare, annars får vi ordna en helt gräsfri hage.

Sv: Rehabilitering vid lindrig fång?

Min ponny har också haft lindrig fång, och vad jag förstått så behandlas hästarna väääldigt olika beroende på vilket djursjukhus man åkt till.

Iaf på det djurskjuhuset som min ponny kom till sa de att de behandlade alla hästar med fånganfall likadant, hur lindrig den en må vara. Därför fick hon gipsade hovar och stå på tjock bädd (har permanent, så hon står alltid på tjock bädd) med boxvila i 10 dagar. Sedan sjukhage, då kanske 5x5m, med mestadels jord.

I denna fick hon stå i minst 1,5 månad! Egentligen skulle hon stått där lite till(trots att hon var "helt bra"), men jag valde att släppa ut henne tsm med mammas häst i en liten hage med nerbetat gräs (fanns typ inget).

Promenader började jag väl med kanske ungefär 2,5 mån efter anfallet (kommer ej ihåg exakt, minnet är kort).

Ska jag vara ärlig så tyckte inte jag detta var ett spec bra sätt. Hästen tappade i princip varenda liten muskel och det tar lååång tid att få tillbaka alla dem. Min ponny blev iofs inte tokig av att gå i en sjukhage, men det syns ju att det inte är så kul.

Nu är det 1 år och 2 månader sen hennes fånganfall och hon rids och tävlas som vanligt, hon går även på gräs. Dock är hon inte ute på natten och i våras fick hon bara vara ute 4 h/dygn pga att gräset kom så fort. Hon får ensilage och lite krafft grund (och ej det tillskottsfoder som vi tror var anledningen till hennes fång)

Senast ändrad av en moderator:

Så här skriver David Rendle i de engelska riktlinjerna om fång beh

Hästar som inte har förändringar av hovbenets läge ”should have their movement
restricted for two to four weeks after becoming
sound without analgesic medication to prevent mechanical
damage to the weakened laminae”.

Owe Wattle har sagt att hästen med lätt fång som inte haft lägesförändring ska vila från arbete 2-3 månader.

För hästar som hade rotation/sänkning är riktlinjerna annorlunda.
HH

Stress är ju inte bra- iallafall inte i det akuta läget.

Ring till Ultuna eller Strömsholm o fråga.
Det är kanske bättre att den får gå med kompisarna i en mindre hage o stå inne på nätterna/ alt. dagarna om det är mkt broms.
att kompisarna rids o inte har en massa överskottsenergi.
Ta in den om den lever rövare.

Min häst med måttlig rotation fick gå ut 1 h. / dag efter 3v. i sjukhage o sen efter 5 v hela dagarna.
den åkte in fort som attan om han började hoppa runt.

Nu hade inte min häst lindring fång utabn den kraftiga med rotation på båda fram, men han stog ändå inte på boxvila så länge som en månad. Min häst är också en "ute individ" och det gick inte att ha honom inne, ens med kompis. Så han gick ute i en liten hage med kompis och åt hö. Efter ett tag blev det vanlig hage, men han gjorde inte ett jota på ett år - helt i vila.

Det vetrinären sa till mig var att man måste rehabilitera efter hur det passar hästen. Blir hästen stressad och sparkar/väver/slår i liten ensam hage, borde den kanske hellre gå med betesreducerare med dom andra hästarna. Hästen måste ju ha ett värdigt liv. Att rehaba min har varit ett riktigt skit jobb då han inte direkt har uppskattat mina omsorger - bara blivit irriterad av att inte få vara med och komma ut och ridas.

Min häst är 21 år nu och mycket lite riden sedan fånget 2005, dels stod han ett år och sedan bara försiktigt igångsatt, men han är jättefin i kroppen och jag får beröm, på kliniken för att han är så fräch - trots sin ålder och sin bristande motion sas. "Slimmad som en tävlingshäst" sa dom senast. Han har heller inte fått något mer anfall, men gud så noga jag har varit också.... Nu beter han gräs 3 timmar/dag och går sedan resten av tiden i nerbetead hage och får hö.

Lycka Till - och gör det som blir bäst för din häst!

Mitt sto fick fång första maj, och kom mycket snabbt under behandling. Veterinären var på plats inom tre timmar, och hovslagaren kom strax därefter.
Dagen därpå släppte jag ut stoet, iklädd betesreducerare, i en liten boxhage. Men redan nästa dag fick hon gå med de andra i stora hagen. Ute från klockan 6 till 22, stall på natten med ett par kilo hösilage att äta.
Hon gick på Butta i fem dagar och verkade inte ha ont.
Efter två veckor åkte vi och röntgade hovarna, och hon hade ingen hovbenssänkning/rotation. Dock gick hon fortfarande med dubbelslag så veterinären skrev ut Finadyne för tio dagar.

Sedan slutet av maj går alla hästarna ute dygnet runt. Stoet har fortfarande betesbegränsare, men får slippa den ett antal timmar varje dag. Vi har utökat tiden successivt, nu är vi uppe i sex timmar.
Hon var överviktig när hon var sjuk, nu är hon i perfekt hull. Jag rider henne igen, fyra-fem dagar/vecka, och hon är fräschare än någonsin.

Jag hoppas kunna släppa henne på dygnetruntbete utan munkorg i mitten av augusti.

Immer

Att han står och hoppar med fötterna är ju direkt olämpligt. Mkt bättre att släppa honom i en större hage så länge han håller sig lugn i den. Det svåra är väl att få tag på ngn utan gräs.

Det är ju den första tiden som är den akuta och mest känsliga. Har det gått så långt som 3 v och den inte ens hade rotation eller sänkningar så hade jag inte varit rädd för att låta den gå i större hage så länge den inte busar.

Min häst hade rotation + sänkning och stod på box i ca 5 v. Efter det halv hage i ytterligare ett par veckor. Efter det normala hagen (dock utan gräs).

Liknande trådar

Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 605
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst hade ett fånganfall i januari, lindrig rotation båda fram, inget bak. Hon hade total boxvila i 7 veckor, därefter box på natten...
Svar
11
· Visningar
5 794
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 972
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 090
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V