S
Sveipur
Hästen fick sitt första fånganfall för 23 dagar sen. Redan dagen efter var han betydlig bättre. Åt halv dos butta i en vecka. Han röntgades 16 dagar senare och enligt veterinären såg det jättefint ut och ingen rotation har skett. Han travade villigt, men med lite krypande rörelse som kan ha berott på den stressande miljön på kliniken i kombination med överskottsenergin. Han ordinerades ytterligare boxvila på obestämd tid.
De första 21 dagarna har han stått på mjuk bädd på 10 kvadrat. Nu lyckas vi inte hålla honom inne längre och har gjort en så stor jordhage (helt fri från gräs) att vi vågar ha ström på. Hovarna är alldeles kalla.
Båda veterinärerna jag haft kontakt med är på semster just nu
. Hästen lider något fruktansvärt mentalt. Han är van att röra sig på stora ytor dygnet runt. Så har han haft det i hela sitt 11-åriga liv. Han står och sparkar med framhovarna i frustration i marken nästan oavbrutet. Han står också och småstegrar sig. Jag är tveksam till om det inte gör mer skada än nytta att ha honom inspärrad eftersom han har hovarna i rörelse hela tiden. Vi gör allt för att skapa bästa möjliga miljö för honom dvs han har sina två kompisar bredvid och får fjolårshö 5 gånger per dygn.
Jag skulle gärna vilja veta hur rehabiliteringen sett ut för er med lindrig fång, dvs utan rotation. Hur lång boxvila har de haft? Hur stor sjukhage har de sen fått och hur länge? När har ni fått gå små micropromenader och hur har promenaderna trappats upp.
Gräs har jag inte tänkt låta honom äta på länge. Antingen får han gå med gräsreducerare, annars får vi ordna en helt gräsfri hage.
De första 21 dagarna har han stått på mjuk bädd på 10 kvadrat. Nu lyckas vi inte hålla honom inne längre och har gjort en så stor jordhage (helt fri från gräs) att vi vågar ha ström på. Hovarna är alldeles kalla.
Båda veterinärerna jag haft kontakt med är på semster just nu
Jag skulle gärna vilja veta hur rehabiliteringen sett ut för er med lindrig fång, dvs utan rotation. Hur lång boxvila har de haft? Hur stor sjukhage har de sen fått och hur länge? När har ni fått gå små micropromenader och hur har promenaderna trappats upp.
Gräs har jag inte tänkt låta honom äta på länge. Antingen får han gå med gräsreducerare, annars får vi ordna en helt gräsfri hage.