Sv: Rehabilitering mha ridning
Vi har en herre som var sned och stel när han köptes 2001. Syrran kämpade med honom i ett år för att få honom att slappna av och när det väl kom var det som att lägga in handbromsen, han kom knappt framåt. Han hamnade på näsan i alla gångarter, orkade inte alls bära sig rätt, har exteriören emot sig.
Sned var han, gick skevt och speciellt med baken till höger då han vill stoppa höger bakben utanför allt annat. Han har inte orkat att få in alla benen under sin kropp (långa bakben+överbyggd). Han har breddat otroligt mycket tidigare i alla gångarter, värst i traven och bakbenen har varit seg som kola, traven har varit stor och obalanserad och han har haft jättestora problem att bara orka trava med bakbenen inom ramen. Han ville helst ha dom utanför.
Han blev kollad 2005 av ET men han var inte sned i bäckenet som tur var. Utan var bara skev... Han har haft mycket spänningar som framförallt kom från bettet. Han trivdes inte alls med bett i munnen vid ridning utan när han och jag började träna för instruktör hösten 2004 så kunde han inte slappna av helt. Även om han gjorde framsteg var spänningarna där, ett evigt tjaffsande med munnen vilket bett man än provade.
Ett tidigare problem var även att han kastade med huvudet hela tiden. Ett problem som försvann med tiden när han började bli något bärig. Han klev på sig själv framtill tidigare, hade alltid boots. Men idag med bärigheten på en högre nivå så har han stor koll på fötterna och vi har nästan aldrig boots längre.
Sommaren 2005 började vi smått med bettlöst och det var nog vändpunkten, han blev betydligt bättre med det och tack vare en kanonbra instruktör utvecklades vi tills han växte ur sadeln. Sommaren 2006 skaffade vi bomlös och kombinerat med bettlöst så är han nu bättre än någonsin. Han skadade tyvärr sig i september -06 rejält så han fick ställas av till december innan vi satte igång igen men nu är han riktigt på G efter nyantändning! Sommaren 2005 innan vi bytte till bettlöst hade han även börjat få bekymmer med att ställa sig till höger, han var fast i nacken vid ridning men efter ett tag med bettlöst var han som vanligt. Mycket troligt berodde spänningen på betten som han aldrig var tillfreds med.
Idag har han inga spänningar som tar emot i kroppen, han går rakt när han är ute i hagen (tidigare gick han snett), han är starkare i sitt högra bakben som han har varit så svag i och stoppat långt ifrån kroppen, bakbenen orkar han ha inunder sig, bogen är mer stabil, rör sina bogar mycket bättre och mer ledigt, han är mer aktiv i bakbenen och därmed har han blivit stabil i sin bål och även slutat vagga med höften. Även kommer han upp från bogarna, det är jobbigt för honom men det går. Samt att han inte breddar längre!
Tycker han har blivit så otroligt fin i kroppen muskulärt när tiden har gått och jag har lärt mig att rida honom för det är inte det lättaste! Största utvecklingen är nu ifrån vintern efter skadan både med mig själv och honom
2004
maj 2007
2001
maj 2007, här inte fullt musklad så han är finare nu