Rehabilitering mha ridning

sweet_knorven

Trådstartare
Jag antar att det är fler än jag som lyckats rida bort spänningar och rörelsestörningar från sin häst. Jag är trots allt på nästintill nybörjarnivå och kan inte ens få hästen i en vettig LC form. :p

Min häst har haft karprygg men efter de två senaste passen för min tränare är den sågott som borta nu. Så här slapp jag betala för en kiropraktor! :D Hon har haft spänd, stel och stilla ländrygg men i slutet av förra passet började den röra sig från sida till sida så som den ska.

Hästen har breddat bak och det är _helt_ borta nu. Även mysko rörelsestörningar i höger bak som fick tränaren att se ut såhär :crazy: :confused: och undra vad fasen kusen höll på med, har försvunnit.

Så berätta om era hästar och deras föredetta krämpor! :D

Sv: Rehabilitering mha ridning

När jag köpt min häst, var hon i stort sett utan en endaste muskel förutom för att kunna stå och gå i hagen... Hon hade en hiskelig underhals och var en pina av spänning om man försökte kräva någonting av henne. Det som var möjlig var fri fart i skogen och flygande fläng över stockar och stubbar i skogen, så länge man inte rörde munnen på henne.

Jag hade henne enbart som skrittobjekt första halvåret, stallkompisarna skötte "racermotionen" för att dra ur lite överskottsenergi. Sommaren 2002 testade jag en Centrerad Ridkclinic som gjorde att jag återfann delar av sits och sittben, sen ryggmärgsskadan 1999. Sen kom en fölunge, med mammaledighet som följd.

När jag 2003 drog igång ridningen igen, så fanns spänningar och underhals kvar. Vi flyttade till ett nytt stall, med mer dressyrfolk i stallet som jag umgåtts med förr. I paddocken kom en AR-instruktör ut ett par gånger om året och bara efter två-tre clinics började damen muskla sig och tappa sin underhals. Längre fram breddade hon sig över bogen och fick fler accentuerade muskler över rygg, hals och rumpa. Kompisar blev imponerade att en "gammal dam" fortfarande kunde bli häst.

Så "O JA" ingening är omöjligt. :bump:

Fatimaoinsp1.JPG
011119 Fatima hade varit i min ägo en månad.

ForstaKursenjuni02.JPG
Centrerad ridkurs juni 2002 en månad före oväntad fölning...

030423it-1.jpg
Första riktiga dressyrpasset efter att fölet sålts på Timas 19-årsdag 2003

11411359.jpg
Första AR-kursen 030628

11411360.jpg
030720 andra AR-kursen...

051127tima4.jpg
Ett antal kurser senare 051127

och "idag"

11397927.jpg
070428

11397924.jpg

Så nog kan man rehabilitera sin häst. :bump:

Min egen ridhistoria kanske... då...

1972 skrittade runt på farmors grannes shetlandsponny Linette en sommar. "Nu ska vi skritta" sa skötartjejen stolt och ledde runt oss under mitt högljuda tjutande... "NEJ NEJ NEJ, jag vill inte skrita, låt hästen bara GÅ!!!!"

1974 åkte jag och två kompisar till en "buskridskola" där vi lärde oss att molhålla hästarna i munnen och att galoppera från stallet i fältsits till paddocken som uppvärmning, travade i fältsits... "rida lätt" vad är det??? och sen full galopp som nervarvning upp till stallet igen.

1975 ringde min sjukgymnast... Jag är född 1966 med ett muskelhandikapp och sa att jag skulle stå på Petersbergs ridskola, iklädd mjuka byxor och stövlar med klack. Jag fick gärna medföra någon hjälm... Så jaa... första halvåret red jag iförd röd jofa ishockehjälm... mysisbrallor och gummistövlar. Jättefint, men jag fick i alla fall lära mig grundläggande ridning.

1978 var jag tillräckligt duktig att hänga med på handikappläger och att flytta över i vanlig ridgrupp och sen löpte allt bara på av bara farten.

1985 hade jag inte råd att rida på ridskola längre eftersom jag var arbetslös... Jag började sköta hästar åt andra i stället, rida till travare och 1990 red jag in en arabhingst.

Sedan började jag fega till, efter att ha haft en foderhäst som jag åkte av rejält. Jag började sköta och rida en pensionerad ridskolehäst som jag hade som min egen i tre år... innan hon såldes till Uppsala. Då började jag rida till travare igen, till den olyckliga dagen fredagen den 13'e augusti 1999 då jag blev nockad av hästens huvud i boxen... och fick krossad nackkota och bestående ryggmärgsskada.

Resten VET NI. :bow:

Vi har en herre som var sned och stel när han köptes 2001. Syrran kämpade med honom i ett år för att få honom att slappna av och när det väl kom var det som att lägga in handbromsen, han kom knappt framåt. Han hamnade på näsan i alla gångarter, orkade inte alls bära sig rätt, har exteriören emot sig.

Sned var han, gick skevt och speciellt med baken till höger då han vill stoppa höger bakben utanför allt annat. Han har inte orkat att få in alla benen under sin kropp (långa bakben+överbyggd). Han har breddat otroligt mycket tidigare i alla gångarter, värst i traven och bakbenen har varit seg som kola, traven har varit stor och obalanserad och han har haft jättestora problem att bara orka trava med bakbenen inom ramen. Han ville helst ha dom utanför.

Han blev kollad 2005 av ET men han var inte sned i bäckenet som tur var. Utan var bara skev... Han har haft mycket spänningar som framförallt kom från bettet. Han trivdes inte alls med bett i munnen vid ridning utan när han och jag började träna för instruktör hösten 2004 så kunde han inte slappna av helt. Även om han gjorde framsteg var spänningarna där, ett evigt tjaffsande med munnen vilket bett man än provade.

Ett tidigare problem var även att han kastade med huvudet hela tiden. Ett problem som försvann med tiden när han började bli något bärig. Han klev på sig själv framtill tidigare, hade alltid boots. Men idag med bärigheten på en högre nivå så har han stor koll på fötterna och vi har nästan aldrig boots längre.

Sommaren 2005 började vi smått med bettlöst och det var nog vändpunkten, han blev betydligt bättre med det och tack vare en kanonbra instruktör utvecklades vi tills han växte ur sadeln. Sommaren 2006 skaffade vi bomlös och kombinerat med bettlöst så är han nu bättre än någonsin. Han skadade tyvärr sig i september -06 rejält så han fick ställas av till december innan vi satte igång igen men nu är han riktigt på G efter nyantändning! Sommaren 2005 innan vi bytte till bettlöst hade han även börjat få bekymmer med att ställa sig till höger, han var fast i nacken vid ridning men efter ett tag med bettlöst var han som vanligt. Mycket troligt berodde spänningen på betten som han aldrig var tillfreds med.

Idag har han inga spänningar som tar emot i kroppen, han går rakt när han är ute i hagen (tidigare gick han snett), han är starkare i sitt högra bakben som han har varit så svag i och stoppat långt ifrån kroppen, bakbenen orkar han ha inunder sig, bogen är mer stabil, rör sina bogar mycket bättre och mer ledigt, han är mer aktiv i bakbenen och därmed har han blivit stabil i sin bål och även slutat vagga med höften. Även kommer han upp från bogarna, det är jobbigt för honom men det går. Samt att han inte breddar längre!

Tycker han har blivit så otroligt fin i kroppen muskulärt när tiden har gått och jag har lärt mig att rida honom för det är inte det lättaste! Största utvecklingen är nu ifrån vintern efter skadan både med mig själv och honom :bow:

2004
7070789.jpg

maj 2007
11100500.jpg

2001
7071281.jpg

maj 2007, här inte fullt musklad så han är finare nu :d
10297730.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Hästvård Har haft ute en equiterapeut och min häst har konstaterad karprygg . Hon hittade att han har en samling spänningar på höger sida bak i...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama